lördag 31 juli 2021

Update Juli! Gungan är i takt igen och nytt ATH...

Vad skall egentligen rå på denna urstarka svenska börs? Trots att det råder sommarbörs går index som tåget. OMXSPI stängde juli månad på +8,86%, vilket är osannolikt bra med tanke på hur bra börsen redan gått i år. Glenns portfölj hängde inte riktigt med och stannade på +7,82%, vilket ändå innebär ett nytt ATH för portföljen. Det känns nästan overkligt att portföljvärdet ökat med +88.882kr under juli månad, varav endast 3.000kr av dessa är nyinsatt kapital. Det märks helt klart att snöbollen har fått en ordentlig fart sedan miljonen passerades. 

EVO rapporten kom in starkt och just nu sladdar aktien runt 1500kr, så det kommer bli spännande att följa om jag blir löst på mina 3 optionskontrakt(1545kr), när augustilösen infaller. Att minska belåningen lite inför hösten vore inte helt fel, då jag tror det kan bli en något skakig resa fram till årsslutet. Oavsett om jag blir löst eller ej, så känns det som att jag kommit i takt igen i den berömda börsgungan.  

Under juli månad sålde jag även av hela mitt innehav i Nio, då jag tycker att de traditionella bilmärkena nu börjar komma ikapp och lanserar sina egna elbilsmodeller samt att värderingen för Nio är ganska överdriven. Det skall bli väldigt intressant att följa hela omställningen av bilflottan från fossilt till el under de nästkommande 5åren. 

Apropå bilar, så började vår egen bil att läcka olja efter bilsemestern och det skulle ta 14 dagar för Bilia att bara titta på den, vilket såklart är ohållbart då vi behöver vår bil. Därför tänkte jag att vår trygghetsförsäkring som ingår i vår helförsäkring hos Volvia skulle kunna hjälpa oss med att få loss en ersättningsbil under själva reperationstiden, då det klart och tydligt står att det ingår hyrbil i upp till 60 dagar vid behov. Men som vanligt när det kommer till försäkringar, så är det näst intill omöjligt att nyttja själva innehållet i försäkringen utan en härdsmälta av byråkrati och pappersexercis av guds nåde. Därför blev blev bilen istället inlämnad hos Mechanum där vi lätt och smidigt kunde få en lånebil under tiden de har vår bil inne på verkstaden. Det får helt enkelt bli en klar rek på Mechanum och deras service!

Vart tar börsen vägen framöver då? Det vore väl orimligt att tro att den fortsätter stiga månad för månad. Trots att vi passerat halvåret har OMXSPI fortfarande inte presterat en enda minus månad och rimligtvis bör den väl komma snart, men jag har haft fel förut.

Månadens inköp:

Alibaba, tagit in Kinas Amazon i spåren av Kinesoro. 

Oatly, köpt på mig lite av frugans favorit i kaffet. Oatly producerar diverse ersättningsprodukter för mjölkbaserade produkter och gång efter annan är hyllan på ICA slut när det kommer till Ikaffe produkten, som frun använder. Givetvis en något haltande Lynchning, men har på känn att detta företag kommer att ha goda tillväxtmöjligheter framöver. Aktien finns noterad på USA börsen. 

Indextävling
Glenn VS OMXSPI 7,82% VS  8,86% (3 – 4)
Glenn VS OMXSPI 28,92% VS  28,15% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 609kr VS 16.755kr (0 – 7)
Utdelning VS Optionspremier 18.310kr VS 106.593kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Ha d gött! Haj
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar