måndag 19 juli 2021

Optioner = Bankomat

Att kunna förstå och att greppa uttrycket "pengar föder pengar" är ganska svårt för dem som inte investerar på börsen, men säkert också för några som redan gjort sina första investeringar. Har otaliga gånger försökt förklara det fina med optionspremier för några av blogg-Sveriges utdelningsinvesterare, men få om ens någon har nappat på dessa ideer. 

Min optionsportfölj har från 1 januari i år fram till den 19 juli genererat 102.433kr i optionspremier, vilket kan jämföras med mina utdelningar för samtliga av mina portföljer under samma period, som endast mäktat med utbetalningar på 18.306kr. 

Det krävs ingen Einstein för att förstå att man med ganska litet kapital kan uppnå väldigt fina premier kontra vad man kan tänkas få i utdelningar med samma kapital. Det finns egentligen inte någon direkt hake heller, som somliga verkar tro när de tycker det låter för bra för att vara sant. Jag antar att de flesta långsiktiga investerare investerar i bolag som de tror på långsiktigt och varför då inte ställa lite optioner mot dina innehav. Själva premien kan ses som att man kvitterar ut en eventuell framtida vinst direkt istället för att vänta på en uppgång. Såklart är det inte roligt om aktien sjunker som det har gjort i mitt EVO fall, men då fungerar optionspremierna som en krockkudde på nedsidan. 

Om vi kikar på EVO exemplet så har jag ett GAV på 1.536kr vilket är en bit från dagens stängning på 1.386kr. Trots att man hamnat lite snett kan jag ändå fortsätta att ställa ut köp optioner s.k. Covered Calls. Idag ställde jag ut en köpoption med lösenpris 1.545kr den 20 augusti och fick för detta 32kr per aktie alltså totalt 100*32 = 3.200kr rakt ner i fickan. Om kursen ligger kvar och sladdar runt 1.400kr vid lösen nästa månad behåller jag mina EVO aktier och i princip har jag sänkt mitt GAV med 32kr, så mitt nya GAV blir således 1.504kr. Det andra scenariot är om EVO aktien tokrusar efter rapporten och stänger över 1.545kr vid lösendagen, då tvingas jag sälja mina EVO aktier till 1.545kr. Men eftersom jag fått in en premie på 32kr (Vinst i förskott) kan man i princip säga att mitt försäljningspris landar på 1.577kr. 

Hänger Ni med? Detta med optionspremier är en "No brainer" enligt mig och för alla Er som älskar månadsutdelare, så går det att ställa ut optioner månad för månad eller till och med vecka för vecka för visa aktier e.g. Boliden, Ericsson, Astra etc givetvis då mot lägre premier. 

Välkomna hem till Blåvitt Berg och Wendt, nu KÖÖÖÖR VI!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar