lördag 20 november 2021

Lösen 19 november, Another stable month!

Ännu en lösenmånad har passerat och nu går vi in mot årets sista lösen den 17 december. November blev ytterligare en månad av stabilt kassaflöde, dock något under mitt fina snitt på 25.000kr per månad. Det ser onekligen ut som att jag kommer att krossa alla mina förväntningar inför året, gällande inkasserade premier, då jag i skrivandets stund lyckats samla på mig hela 164.848kr i enbart premier. Detta att jämföra mot mitt mål för året som var att nå upp till 100.000kr. Är riktigt nöjd med optionsåret "so far" och det skulle vara en riktig fjäder i hatten om jag efter december lösen kan summera totalt insamlade premier till 180.000kr. Det skulle i så fall innebära ett månadssnitt på 15.000kr i inkasserade premier. Det hade verkligen inte varit fy skam.

Mötes häromdagen av beskedet att DeGiro börjar med noll courtage för OMX Stockholm, New York Stock exchange, Nasdaq och Kanada börsen oavsett vilket kapital man har i portföljen. Tidigare var det endast courtagefritt på Stockholmsbörsen med kapital upp till en miljon kronor i portföljvärde. Detta är såklart glädjande, men tänker i nuläget inte flytta mina amerikanska och kanadensiska innehav från min långportfölj hos Nordnet, då dessa ligger fint i en kapitalförsäkring där. DeGiro erbjuder som bekant endast ISK, så det är väl inte helt optimalt att ha massa utländska innehav där tänker jag. Om det däremot vore möjligt att ställa ut amerikanska optioner, så vore det såklart en annan femma. Tyvärr verkar det däremot som att courtaget för optionskontrakt höjs från 5kr till 7,50kr per optionskontrakt. Marknanden verkade i alla fall gilla "DeGiro Goes Zero" beskedet och skickade upp kursen för FlatexDEGIRO med +15% under fredagen på denna nyhet. 

Det hände en hel del i optionsportföljen under månaden. Blev löst på mina covered calls i ABB, SCA och ICA. För mina ställda PUTS var det endast Swedish Match som gick till lösen, vilket innebar 600st nya aktier in i optionsportföljen. 

Sen måste man bara nämna några ord om ICA aktien som fick bud där budgivaren har för avsikt att avnotera ICA aktien, vilket i sig är tråkigt då jag gillar både ICA butikerna och dess aktie. Sen får man väl också gratulera alla ICA handlarnas släktingar och vänner som på endast 17dagar lyckades handla upp aktien från 400kr till 474kr innan budet på 534kr per aktie blev officiellt. Helt klart en misstänkt kursresa i en aktie som normalt sett inte rör sig särskilt mycket. Man förstod nästan att något var i görningen när den helt plötsligt utan nyheter fick sådan oerhörd fart uppåt. Kan också gratulera den person som köpte min Call på 420kr. Bara att lyfta på hatten och gratulera till en snygg affär.

Månaden har som helhet varit till belåtenhet och använt kapital för ooptionsportföljen landade på ca 750.000.

Det totala kassaflödet för månaden landade på 20.931kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 1.731kr
Optionspremier: 16.950kr
Kursvinster vid lösen: 2.250kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:

januari: 23.800kr
februari: 43.135kr
mars: 34.478kr
april: 30.326kr
maj: 39.269kr
juni: 8.330kr
juli: 13.801kr
augusti: 12.432kr
september: 18.532kr
oktober: 27.758kr
november: 20.931kr

Månadssnitt: 24.799kr

Nu kör vi sista lösenmånaden ända in i kaklet.
/Glenn 

14 kommentarer:

  1. Grattis till de fina premierna!

    Men vad fan, hinner de höja optionscourtaget innan jag ens hunnit börja?

    Ja, uppköp är svårt att förutsäga. Jag hade ICA i min långa portfölj men nu är de sålda med bra vinst. Det var väl en ICA-handlarsläkting som köpte din Call också?

    Tror inte jag ska ställa upp något premiemål för nästa år då målet är att lära mig hur det funkar. Men 1.000 kr/månad är siffra som rör sig i huvudet ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar...

      Ja om jag förstod det hela rätt av meddelandet från DeGiro, så tolkar jag det som en prishöjning för optionskontrakt. 7,50kr per optionskontrakt är ändå billigt jämfört med Avanzas och Nordnets mini courtage på 99kr.

      Tror definitivt du kommer över 1.000kr i månaden, men allt beror så klart på hur mycket cash du kommer skjuta in i optionsportföljen och hur tajt du sätter din optionslösen i förhållande till dit GAV. Du får känna dig för vilken balans du vill ha mellan hög premie eller potentiell kursutveckling.

      Köper du e.g 100st Astra på måndag för 1.020kr och ställer ut en call på 1.035kr med lösen i december bör du kunna få en premie runt 1.700kr. Allternativ 2 är om du ställer ut med lösenpris på 1.050kr istället, då kan du kanske få en premie runt 1.200kr och så vidare.

      Trevlig helg på dig
      /Glenn

      Radera
    2. Med Avanzas och Nordnets prisnivåer hade det varit svårt att genomföra det här teståret.

      Tack för tipset men vet inte om jag kan skaffa 100k så snabbt.

      Vet inte riktigt hur jag ska skaffa kapital till optionsportföljen ännu. Antingen bara genom månadssparandet men borde nog även göra en engångsöverföring från långa portföljen för att komma igång rejält direkt.

      Radera
    3. Nu vet jag inte vilka aktier du äger i din långportfölj, men misstänker att du har några aktier från OMX30 listan, som du skulle kunna sälja från långportföljen och investera direkt i din optionsportfölj.

      Radera
    4. Nu gjorde jag en första Covered Call (testing, testing), köpte 100st HM 168kr samt sålde 1 kontrakt lösen 175kr 17/12 för dagens sämsta kurs 3,00 kr. OK lite förbättringspotential är bra.

      Trots att jag gjorde det i den ordningen stod det vid optionsförsäljningen att jag köpte kort. Står det alltid så?

      PS Satte över 80k från stora portföljen och med månadssparandet om ett några dagar så har jag 100k fräscha att leka med nästa år.

      Skriv gärna om din process för optionerna som du skriver i ett svar längre ner.

      Radera
    5. Grattis till din första affär. 300kronor in på kontot minus avgifterna, känns väl rätt bra.

      Angående meddelandet från DeGiro angående att det är ett kort innehav förstår jag inte heller. Men det meddelandet kommer alltid upp. Även om man går lång som du nu gjort. ¨

      Ska se om jag får tummen ur och skriver några rader om processen.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    6. Ett tips är också att inte ta billigaste priset. Ibland ligger där dålda bud som kan fiskas upp, som inte syns i orderfönstret. Brukar lägga mig i mitten och gå neråt allt eftersom.

      Men nu är du igång i alla fall. ;)

      Radera
    7. Tack för svar! Jo vet att jag inte ska ta billigaste pris, men är på jobbet och blev otålig. Aha det finns dolda också. Ingen fara, nästa gång mer is i magen.

      Nu är jag igång. Kör nog någon till redan i november. Ska titta lite senare i em.

      Ska fundera på hur jag ska logga affärerna i kalkylblad för att se vad jag gjort och hur det går. Du hade något innehav där du månad efter månad ställe ut nya Covered Call och till slut bliv löst tror jag. Det där är på ett sätt att anse som 1 st "affär".

      Radera
  2. Tack för inspirationen.

    Har börjat doppa tårna sedan en tid tillbaka.
    Efter att ha läst en del böcker och hittat flera amerikanska youtubers som kör "the wheel" så var det kul att hitta din blogg då det känns som det är ganska få som kör det du gör i sverige.

    Tror iofs att DeGiro kommer öppna upp för flera att kunna prova på till en rimlig peng.

    Har du någon annan svensk du följer som gör detta?

    Grattis till ett gött år så här långt!

    //daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Daniel,

      Och tack för de fina orden.

      Nä, man känner sig rätt ensam i bloggvärlden med optionsintresse.

      De flesta bloggar man följer fokuserar mest på utdelningar. Men du kan kanske titta in hos bloggkollegan Kalkyl som just nu ligger i startgroparna för att börja sin optionshandel.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    2. Sorry Daniel, det skall vara bloggkollegan Utdelningssmålänningen och inte Kalkyl. Fel refererat av mig :)

      Radera
  3. Återigen ett grymt inlägg! Så inspirerande och kul att läsa om en svensk optionsinvesterare! Skulle vara kul att höra hur du går till väga att välja aktier och vilken strike du väljer. Vet att många pratar om delta 0.7 (löst räknat 70% sannolikhet att aktien är OTM), men har inte hittat någon sida som visar grekerna på svenska aktier. Har du några tips där eller kör du mest på magkänsla?

    Mvh William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj William,

      Kul att du uppskattar bloggen :)

      Har en väldigt enkel process, när det gäller min optionshandel. Blandar inte in några Greker överhuvudtaget när jag tar mina positioner. Kanske mest för att jag inte har något bra verktyg som enkelt visar dessa.

      Annars är det väl hjulet strategin som liknar min strategi mest. Har jag cash på kontot ställer jag puttar månads och vecko puts. Har jag en covered call som inte går åt rätt håll snittar jag oftast ner mig i aktien. Har väl runt 15 bolag som följer och handlar i min optionsportfölj och strike priset sätts 1-3 nivåer ovan för mitt GAV, lite beroende på vilken känsla jag har om börsen skall upp eller ner.

      Kanske kan försöka plita ner ett inlägg om min process där jag beskriver den lite mer i detalj. Men försöker absolut att hålla det så simpelt som möjligt.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    2. Grekerna finns att hitta på https://thetagang.se/ om man är intresserad.

      Kom o snacka optioner på discord -> https://discord.com/invite/fPjJFN5VaC

      Radera