fredag 15 juli 2022

Lösen 15 juli, Semester...

Då var det fredagkväll och dags att summera lösen för juli månad. Ovan på detta har nyss fyra veckors semester påbörjats med fem stycken Peroni i kroppen. Förväntningarna inför semestern är minimala då vi inte planerat ett jota för de nästkommande fyra veckorna, vilket känns rätt bra faktiskt. Att ha låga förväntningar är ett bra "Life Hack" för att slippa prestationsångest och att bara kunna bli positivt överraskad. 

Försäljningen av långportföljen fortsätter och nu är det i princip bara surdegar kvar i lång portföljen, som förhoppningsvis kan säljas av under en uppstuds under H2. Optionsportföljen har nu växt till ca 700.000kr, vilket såklart medfört till en extra skjuts för optionspremierna. Hade en riktigt fin optionsmånad bortsett från vecka tre där jag dribblade bort mig lite på mina OMX30 optioner. Men summa summarum så landade månadens premier på 19.860kr vilket får anses som klart godkänt. 

Vad jag har lärt mig "so far" är att det verkligen inte är lätt att ställa vaggor mot OMX30 indexet, Det krävs en enorm tajming och jag tror jag börjar få kläm på det hela. MEN med mina erfarenheter i bagaget har jag börjat omvärdera min tanke om att köpa en Index OMX 30 ETF för allt mitt kapital och istället börjat fundera i banor på att skapa mitt eget OMX30 index, då där är ett par bolag i OMX 30 indexet som jag inte gillar värst mycket. Det är t.ex. för stor exponering mot bank och sen vill jag heller inte äga H&M, Sinch, SKF, Ericson, Telia och ett par andra bolag. Så Glenns OMX är tänkt att innehålla följande bolag:

Gllenns OMX:
ABB
Alfa Laval
Assa Abloy
Astra Zenca
Atlas Copco
Axfood
Balder
Boliden
Castelllum
EQT
Essity
Evolution
Hexagon
Industrivärden
Investor
Kinnevik
SCA
Swedbank
Tele2

Bubblare att komplettera med:

Novo Nordisk
Orkla
Carlsberg

Utöver detta kommer jag att lägga en del pengar i XACT OMX30 alternativt XACT Norden Högutdelande. Så det kommer dels bli Covered calls på ovanståde bolag samt calls och puts på OMX 30 indexet för min Holy Grail Strategi. 

Helt klart en skön uppryckning denna månad från föregående månadens fiasko. Tycker mig fått till en bättre tajming när jag skall lägga mina Put och Call bets för OMX 30, men lätt är det inte. 

Det totala kassaflödet för månaden landade på 20.642kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 782kr
Optionspremier: 19.860kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:

januari: 12.727kr
februari: 5.848kr
mars: 13.289kr
april: 20.371kr
maj: 16.808kr
juni: -9.527kr
juli: 20.642kr
augusti: 
september: 
oktober: 
november: 
december: 

2022 års månadssnitt: 11.451,14kr 

6 kommentarer:

  1. Snyggt, jag vet att en gammal kändis på twitter, "expertdirekt" körde mkt "covered calls" i omx optioner men mot enbart Investor som underliggande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja egentligen behöver man inte göra det mer komplext än så :)

      Radera
  2. Precis, det enkla är många gånger det bästa men man har ju en tendens att krångla till det i onödan :-)

    SvaraRadera
  3. Alltid viktigt att utvärdera och omplantera om något inte funkar! Jag tänker precis som du att äga stora och bra bolag som man kan köra hjulet med! Är endast i början av min resa men i takt att kapitalet växer kommer fler bolag komma in i optionsportföljen där jag just nu endast har investor, men som jag skrivit i tidigare kommentarer kommer Castellum komma in strax, sen ska jag lösa på om fler utdelningsaktier som är stabila och som man kan sälja optioner med! Skulle vara kul om du hade någon flik med ”sålda kontrakt” typ som innehavfliken, men det är kanske lite mycket jobb! Hur som helst är de till att de att optionspremierna rullar på i goda och dåliga tider!

    Mvh William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare William,

      Ska se om jag orkar och har tid nu under semestern, så kanske jag kan göra några korta inlägg varje fredag där jag redovisar vilka kontrakt jag sålt under veckan. Fick också en ide att det kunde vara kul att likt utdelningsschemat ha en matris hur mycket premier man drar in per månad och bolag, för att verkligen få alla "Hard Core" utdelnings investerare att se vad de går miste om :)

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Ja men precis! De skulle vara superintressant! (Iallafall för mig!)

      Radera