torsdag 30 juni 2022

Update Juni! Tungt tungt tungt...

Ja, just nu går det så oerhört tungt, så första tanken är att det får bli en kort månadsuppdatering. Men när man väl börjar skriva så kan det ibland bara rinna på. Även om man inte känner värsta suget att rapportera månadens resultat, så är det ändå ett jobb som måste göras om jag skall få ett fullständigt tidsdokument att kunna se tillbaka på vid ålderns höst. 

Månaden har varit brutalt dålig och portföljen är ner -14,01% denna månad. Det är verkligen hiskliga siffror och som grädde på moset har man nu också fått lämna miljonärsklubben, om än för bara några månader förhoppningsvis. 

Tyvärr blev vi också tvungna att köpa ny kyl och frys denna månad, så något nysparande var det inte tal om och dessvärre blir det nog inte mycket över för nysparandet även kommande månad. 

Bortsett från börsen så har vi i alla fall tur med vädret och att en annalkande semester är just runt hörnet är ju inte heller helt fel. Dessvärre är vår poolrenovering fortfarande stillastående och vad det verkar så lär det inte bli någon pool för oss denna sommar. Något som skulle ta 4-6 veckor har nu tagit 1år och 2månader. Det är liksom bortom min förståelse hur man kan bedriva företagande på detta viset. Att en firma som utger sig för att vara experter kan vara så kapitalt inkompetenta är för mig en stor gåta. Företag som dessa borde inte kunna fortleva. 

Bolåneräntan som vi band på 3år fram till September 2023 är på fin fina 1,24%, men det lär bli ett ordentligt "wake up call" när det är dags att lägga om lånen om ett års tid. Ingves höjde 0,5% och det lär inte stanna där med tanke på den skenande inflationen. 

Tyckte att jag hörde att vi aldrig startat ett år med 7 raka minusmånader, så det talar kanske för att juli kan bli en plusmånad. Men rekord är ju till för att slås och jag ser egentligen ingen uppsida just nu på den korta horisonten. Det är helt enkelt bara att knyta näven och borra ner huvudet och ta sig igenom detta stålbad, som vi om några år kommer att kalla något i stil med "The Great Recession Part II.

Har sålt av en del, men känner att jag gärna vill vänta på någon form av uppstuds innan alla surdegar säljs av. Det har gått riktigt tungt för majoriteten av mina bolag och endast tre av alla mina bolag lyckads stänga månaden på plus. Hujedamig, vad kul det är med börsen just nu :)

Månadens topp 5:

1. Prosus +31,62%
2. Roblox +4,09%
3. Ferroamp +1,27%
4. Activision Blizzard -0,43%
5. Realty Income -1,59%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -14,01% VS  -9,90% (2 – 4)
Glenn VS OMXSPI -37,84% VS  -29,60% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 386kr VS -6.010kr (2 – 4)
Utdelning VS Optionspremier 17.716kr VS 38.680kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Trevlig semester på Er!
/Glenn 

5 kommentarer:

  1. Hej Glenn! Tråkigt såklart med en sådana siffror, man får trösta sig med att det går upp över tid!

    Har själv haft en relativt bra månad där jag fick iväg 2 CC på investor på 200kr när de gick upp mot 180-185kr, men sedan dess har de gått ner och jag sålde precis en put på 160kr. Sedan dess har de gått upp. Nu inväntar jag bara 15 juli och hoppas de förfaller värdelösa( alternativt att de går ner till 160 och löser min put för att få ner breakeven ännu mer. Har kört på med endast investor några månader och hoppas kunna få in Castellum i optionsportföljen med innan allt vänder uppåt men det dröjer nog nån månad innan det finns kapital för dom också!
    Allt gott/ William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare William,

      Kul att höra ifrån dig igen och hoppas att du njuter den fina sommaren som vi har nu när börsen är lite sur. Tyvärr tror jag nog vi får en längre period av nedgångar, men det gäller bara att hålla ut och fortsätta nyspara. Det är ju trots allt under dessa nedgångsperioder som vi skall passa på att bygga våra framtida tillgångar.

      Investor är en fin aktie att handla optioner med, lagom volatil även om den också tagit stryk sista tiden. Gällande Castellum så tror jag nog det finns mer nersida, så länge räntorna är på väg uppåt. Men man får en riktigt fin direktavkastning i Castellum nu så kanske värt att ställa ut några puttar där när du fått in mer kapital.

      Trevlig sommar!
      /Glenn

      Radera
  2. Hej

    Tungt att gå igenom. Jag tror dock att det kan behövas lite tid för att utvärdera en optionsstrategi. Det får ju så klart inte kosta vad som helst.

    Har själv kommit igång med optioner mot innehav eller kapital.

    Har också tänkt lite i samma banor som du i din holy grail strategi men har landat i Iron Condor eller butterfly strategier. Minskar avkastningen en del men minskar också nedsidan rejält. Har du några sådana funderingar?

    Tänkte försöka hålla mig till tastytrade mekaniken med ställa runt 45 dagar, justera vid 21 dagar och köpa tillbaka vid 50% av potentialen.

    Men när jag väl kört igång så har jag landat mera i att ställa på måndagar med lösen på fredag. Gillar när Theta jobbar i turbofart!

    Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att ställa puts och calls mot OMX 30 index var betydligt svårare än jag föreställt mig. Blir nog till att tänka och gnugga geniknölarna en vända till innan jag hittat den rätta vägen till "The Holy Grail" :)

      Hur har tasty trade mekaniken fungerat för dig? Kanske blir något liknande för mig att köra på.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    2. Det känns i teorin sunt men det blir som sagt gärna att jag säljer fredagens lösen samma måndag. Alltså inom samma vecka.

      Upplevd risk är mindre då. Men det kräver lite mera passande. Och inte alltid man kan hitta vettig avkastning.

      Mvh Daniel

      Radera