söndag 31 juli 2022

Update Juli! Tillbaka på rätt sida...

Äntligen är portföljen tillbaka på rätt sida om miljonstrecket. Börsen har under juli månad har verkligen bjudit tillbaka en hel del till oss investerare som den tidigare under året tagit ifrån oss. Frågan är om det bara är en kortvarig glädje, då inflationen inte verkar minska trots stigande räntor. Tror inte heller att inflationen kommer ge med sig på ett bra tag. Energipriserna kommer inte vara nådiga mot oss när vintern knackar på dörren om några månader. Är verkligen glad att vi fick installerat solceller på taket för drygt tre år sedan, så att vi har lite att ta av när de massiva elräkningarna börjar dimpa in när solen inte visar sig och kvicksilvret visar på minusgrader.

Projektet med försäljningen av långportföljen fortsätter och just nu är fördelningen mellan optionsportföljen och långportföljen 85/15. En annan positiv bieffekt av försäljningarna är att all belåning nu är borta och att jag faktiskt ligger med en liten kassa just för tillfälligt. Detta i sin tur gör att man kan vara extra aggressiv med att ställa ut Puttar. 

Månadens topp 5:

1. Affirm +48,45%
2. Roblox +30,33%
3. Amazon +27,07%
4. Gullberg & Jansson +23,78%
5. Creades +20,76%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI 12,69% VS  8,53% (3 – 4)
Glenn VS OMXSPI -25,15% VS  -21,07% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 739kr VS 25.300kr (2 – 5)
Utdelning VS Optionspremier 18.455kr VS 63.980kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Nu köööör vi så det ryker på Ullevi på måndag!
/Glenn 

10 kommentarer:

  1. Du har säkert koll på dessa sidor men som är bra att kika på gällande svenska aktier, de är gratis att använda: https://new.optionsplay.com/login samt https://thetagang.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, har koll på dessa två sidor, men tack för tipset ändå :) Kanske någon annan läsare som inte upptäckt dem ännu. Optionplay är ypperlig för nybörjare att simulera affärer med.
      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  2. Tack detsamma, men det är tyvärr inget vidare väder vi har här på Västkusten idag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, tur vi har Universeum med kidsen inbokat idag, men det får gärna spricka upp lite till kvällens match. För Blåvitts spel brukar inte värma hehe...

      Radera
  3. Jag är ju ÖIS:are men deras spel är väl inget att skryta
    med heller :-)

    SvaraRadera
  4. Hehe...nä ÖIS glansdagar är liksom Blåvitts svunna tider :)

    Hade fått för mig att du till vardags huserar i Stockholm, men du håller alltså till i GBG området? Eller du är bara hemma för lite semester?

    SvaraRadera
  5. Är uppvuxen & bor på Västkusten men har bott i Stockholm, är en del däruppe när S.T.A.F har sina möten

    SvaraRadera
  6. Otroligt roligt att du delar dina affärer. Har kommit en bit på väg med optionerna jag med.

    Säljer puttar på aktier jag vill ha, ställe calls på aktier jag har och kompleterar med iron condors på index.

    Har ca 1/4 av ditt kapital men landar lite lägre i kassaflöde i procent. Tänker att avgifterna faktiskt spelar roll då mina positioner blir förhållandevis små.

    Tackar återigen för inspirationen och för att du delar. Letar fortfarande ett bra forum för optioner i sverige...

    Trevlig sommar

    Daniel M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med! Uppdaterar bloggsidan i princip varje dag för att se när ett inlägg lägga upp. Den ända bloggen jag hittat som har så mycket fokus på optioner!

      Mvh William

      Radera
    2. Hejsan Daniel och William,

      Kul att Ni gillar mina veckouppdateringar. Troligtvis kör jag nog bara denna lösenperioden, då jag har semester. Men kanske kör jag igång veckouppdatering till Januarilösen 2023, när jag på allvar kör igång med all fokus på endast optionsportföljen.

      Trevlig helg på Er.
      /Glenn

      Radera