lördag 6 augusti 2022

Optionsvecka 3 för Augustilösen.

Efter en hektiskt semestervecka med GBG och stugbesök i Skåne, så är det dags att summera veckans optionsaffärer. 

Göteborg levererade som vanligt trots en del regn. Höjdpunkten var såklart 2-0 vinsten mot Norrköpingskamraterna och för en gångs skull så såg spelet helt okej ut. Gurra var dammsugare där bak och ungdomarna visade upp sin spets där fram. Det är inte ofta jag besöker Gamla Ullevi på plats, men måste säga att vilken stämning och tryck publiken levererade. Det är verkligen toppklass på GBG publiken. 

För ungarnas del var nog Liseberg höjdpunkten då Universeum inte föll dem helt i smaken. Kanske passar Universeum för något äldre barn som i alla fall är läskunniga. Lisebergskvällen kröntes dessutom med en vinst på Kexchockoladhjulet, vilket ledde till att vi fick promenera hem till hotellet med ett gigantiskt kexchockolad(33st, spenderad insatts 125kr) under armen. Extra glad blev pappa Glenn när dottern ser Cloetta loggan och utbrister att hon nu fick pengar eftersom hon äger Cloetta. Kanske har man ändå lyckats så ett aktiefrö för småkidsen. Trist bara att Cloetta-aktien haft en riktigt trist utveckling den senaste tiden men om 10 år kanske hon är på plus i sin position. Det är så lite pengar som det handlar om, så det spelar egentligen ingen roll hur det går för aktierna i Cloetta. Det viktigaste med hennes aktier är att hon får upp ett intresse och förståelse för aktiermarknaden. Det kommer i så fall gagna hennes framtid avsevärt.

Måste också säga att fan vad man mår bra av att vara ledig. Ser så otroligt mycket fram emot när man kan säga adjö till arbetslivet och alla krav det ställer på en. Man blir helt enkelt hög på livet när man är ledig även om ungarna stundtals kan suga ut all ens energi när de ständigt skall småbråka med varandra. Men det är väl så det är att vara förälder tänker jag. Till slut hittade vi dock en väldigt bra lösning med grönt, gult och rött kort för att få slut på bråkandet och det fungerade riktigt bra faktiskt. Fick man rött kort var man diskvalificerad för nästa års semester och det gröna kortet fick man om man skötte sig riktigt bra och då reducerades det gula kortet till noll eller det röda kortet till ett gult. Detta funkade riktigt bra som sagt och lyckligtvis var det ingen av barnen som slutade resan med ett rött kort. Helt klart ett "Lifehack" tips för alla småbarnsföräldrar därute som har problem med genuin syskonkärlek. 

Efter en vecka "on the road" är det alltid skönt att komma hem till sitt hus och sin egen säng. Trots att vi befunnit oss på resande fot under veckan hann Glenn med ett par optionsaffärer. Bland annat fick jag köpa tillbaka mina Calls för både ABB och Balder och ställa ut nya Calls med senare lösendatum. Totalt blev det endast 7 affärer, nämligen dessa:

Måndagen den 1 augusti
KC ABB 310, 4 kontrakt med premie -5,70kr och lösen 19aug. Total premie -2.335kr
CC ABB 330, 4 kontrakt med premie 10kr och lösen 16dec. Total premie 3.945kr

Tisdagen den 2 augusti
Inga affärer

Onsdagen den 3 augusti
SP Boliden 290, 1 kontrakt med premie 1,25kr och lösen 12aug. Total premie 110kr
SP Astra 1260, 1 kontrakt med premie 5,20kr och lösen 12aug. Total premie 505kr

Torsdagen den 4 augusti
KC Balder 60, 6 kontrakt med premie -4,30kr och lösen 19aug. Total premie -2.670kr
CC Balder 70, 6 kontrakt med premie 6,20kr och lösen 16juni23. Total premie 3.640kr
SP Novo Nordisk 700, 1 kontrakt med premie 2,25DKK och lösen 19aug. Total premie 295kr

Fredagen den 5 augusti
Inga affärer

TOTALT intjänade premier för veckan landade på helt okej 3.490kr.

Varberg nästa
/Glenn

4 kommentarer:

  1. Vilken aktivitet du har (även om det var lite lägre nu pga semester)!. Gillar strukturen på veckoinlägget - verkligen transparent!.

    Har fortfarande inte läst på så mycket som jag vill utan kör Hjulet med SP och CC en gång i månaden fortsatt.

    Funderar på 1. Hur jag ska välja ut företag, 2. Hur jag ska logga affärerna i kalkylark effektivt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Smålänningen,

      Som någon tidigare skrev här så räcker det att bara köra Investor :)
      Annars kör på de OMX30 bolagen som du har i din långportfölj idag. Börsen har gått rätt starkt ett tag nu, så nästa vecka blir till att se om jag skall ställa ut nya PUTS, då mina första ställda PUTS ligger en bra bit ifrån att bli lösta. Nu när man inte har någon belåning kan man gambla en del :)

      Jag loggar mina affärer väldigt enkelt i min Excel typ med följande kolumner Datum, Typ(SP, KP, CC, KC), Aktie, Antal aktier, Lösenpris, Lösendatum, Premie/Aktie, Total Premie(-Courtage).

      I början hade jag även en kolumn med mitt GAV där jag räknade ner GAV:et med de inkomna premierna. Men har slutat med det, då jag helst vill sälja aktierna till mitt ursprungliga GAV.

      Ha d Gott
      /Glenn

      Radera
  2. Det var jag som skrev om Investor B som underliggande till CC med OMX optioner. Själv kör jag stenhårt med främst Telia fram & tillbaks men även en del OMX optioner.

    SvaraRadera
  3. En variant på en syntetisk covered call är ju att ställa säljoptioner med delta 70, blir nästan som att ha ett underliggande innehav med en ställd köpare på delta 30.

    SvaraRadera