onsdag 31 augusti 2022

Update Augusti! Sur börs och snart val...

Portföljen har åter igen fått sig en rejäl törn och tyvärr har man igen hamnat på fel sida om miljonstrecket. Mycket av månadens nedgång kan tillskrivas min gigantiska position i EVO-aktien som gått riktigt kasst sista tiden. Är dock inte direkt förvånad över att börsen åter börjat leta sig nedåt igen efter förra månadens uppstuds. Tyvärr ser jag inte några ljuspunkter just nu i det korta perspektivet och det står helt klart att 2022 kommer sluta på minus. Frågan är bara om vi skall ner ännu mer från dagen nivåer. 

Vi har en inflation som kommer att bli långvarig och där centralbankerna gör sitt genom att höja räntorna så mycket de kan för att förhindra inflationstakten. Till detta har vi energipriserna som väl är  sommarns stora snackis, där vi vissa timmar om dygnet betalar 10kr per kwh och detta är alltså mitt under sommarn. Undrar stilla om gemene man i år kommer att skippa julklapparna för att ha råd att betala elräkningarna för december och januari. Jag skulle inte alls bli förvånad om vi ser timpriser på upp mot 20kr per kwh under vintermånaderna. Det snackas om att vi skall ha en buffert på 50.000kr för att kunna klara av att betala våra elräkningar under vinterhalvåret. Lycka till, bara att hoppas att vi går mot en riktigt blåsig vinter till mötes. Med dyrare elpriser kommer säkerligen priser för mat och sällanköpsvaror också att fortsätta öka i pris som en följd av dyrare energipriser. Frågan är om vi når 100kr för ett stort paket Bregott innan våren anländer 2023. Nä, det ser verkligen dystert ut för konsumenterna framöver med ökade kostnader på i princip allt:

- Dyrare bolån 
- Dyrare matpriser
- Dyrare sällanköpsvaror
- Dyrare el räkning
- Dyrare bensinpriser

Alla dessa kostnadsökningar för privatpersoner och företag kan i förlängningen mycket väl innebära att anställda måste sägas upp och att vi går mot en högre arbetslöshet. Sannolikheten att vi under 2023 kliver in i en ordentlig recession ser jag som hög och fullt möjlig. 2023 kommer säkert att bli ett minst lika spännande år som 2022. 

Ovan på dessa dystra tankar, så närmar vi oss dessutom ett val, där jag tyvärr inte heller hyser något större förtroende för våra folkvalda. De senaste åren har svensk politik varit på en ren dagisnivå. Svenska folket väljer in partier i riksdagen och sedan börjar haveriet med att den ena eller den andra inte kan sammarbeta eller ens tala med varandra på grund av att vi tydligen har valt in både kommunister och nazister i vår riksdag.Den ena sidan är inte inte bättre än den andra när det gäller pajkastning skulle jag hävda. Har dock alltid röstat blått sedan jag blev myndig, men tycker nu även att de borgliga börjar bli mossiga och tyvärr kan jag inte se sprätten Ulf Christersson som någon "Messias" som skall lyckas lösa alla våra problem i samhället. 

Så dåligt som politikerna skött sig de senaste åren, så har tanken slagit mig att det borde vara den bästa tiden just nu för att starta ett nytt parti utan någon historik och med framtidsvisioner. Vi har tex Nyans som lär växa år för år och som inriktar sig mot alla våra muslimer i landet och jag antar att  de lär väl ta en del röster från S och V och sen har vi MED(Medborgerlig Samling), som lär ta en hel del röster från det borgliga blocket, men båda dessa partier kommer med all säkerhet inte att komma in i riksdagen under denna mandatperioden. Men det kan faktiskt vara dessa partier som blir tungan på vågen när det skall till och avgöras. Helt klart är att de kommer sno åt sig en hel del röster från de etablerade partierna.

Redan nu kan jag nog "spoila" vad som kommer att hända efter den 11 september. Vi kommer att få ett ganska jämt val mellan blocken, där det rödgröna blocket drar längsta halmstrået och lyckas bilda en väldigt svag minoritetsregering någon gång i början av nästa år efter diverse käbbel och talmansrundor.

Månadens topp 5 blir nästan skrattretande när endast ETT av mina bolag lyckas stänga månaden på plus.

Månadens topp 5:

1. Boliden +1,95%
2. Kindred -0,20%
3. Swedbank -1,36%
4. Gullberg & Jansson -2,15%
5. Transalta Renewables -2,46%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -8,75% VS  -5,75% (3 – 5)
Glenn VS OMXSPI -33,90% VS  -26,82% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 154kr VS 19.435kr (2 – 6)
Utdelning VS Optionspremier 18.609kr VS 83.415kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Kul att Kamraterna i alla fall spelar fin fotboll just för tillfället!
/Glenn 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar