lördag 17 december 2022

Lösen 16 december, Kassaflödes-summering för 2022.

Julafton närmar sig med stormsteg och det börjar bli dags att summera årets bravader i diverse krönikor och först ut är Glenn för att summera årets optionsaffärer. Det har som Ni alla vet varit ett otroligt svårt börsår där det mestadels blåst motvind. Tycker ändå att jag klarat mig ganska så bra och att jag ändå lyckats hålla uppe humöret trots diverse börsmotgångar under året. År 2022 skulle också bli det året där jag begravde min långportfölj och nu riktar allt mitt fokus mot optionsportföljen. 

Måste säga att jag är riktigt taggad inför börsåret 2023, även om vi troligtvis har en recession framför oss under det kommande året. Jag har nu endast ett fåtal bolag kvar i långportföljen och dessa kommer att avyttras innan årets 365 dagar är till ända. 

Årets månadssnitt för kassaflödet landade på godkända 16.114kr och om vi jämför detta mot 2021 där resultatet landade på 23.824kr kan det tyckas vara ett rejält misslyckande. Men vi skall också ha i åtanke att det har varit ett riktigt kämpigt börsår, där man inte fått någonting gratis och därmed inte heller fått någon draghjälp av kursvinster vid lösen.

Innan vi avslutar optionsåret 2022, så vill jag gärna passa på att tipsa om en dokumentär på SVT play som var otroligt intressant och med en hel del igenkänningsfaktor på många punkter. Dokumentären heter Den lyckliga arbetaren

Endast 31st optionsaffärer har genomförts under månaden och av dessa kontrakt blev jag endast löst på mina resterande Boliden aktier CC 360.

Det totala kassaflödet för hela månaden inklusive utdelningar landade på 18.828kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 2.688kr
Optionspremier: 14.790kr
Kursvinster vid lösen: 1.350kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:

januari: 12.727kr
februari: 5.848kr
mars: 13.289kr
april: 20.371kr
maj: 16.808kr
juni: -9.527kr
juli: 20.642kr
augusti: 23.698kr
september: 19.561kr
oktober: 47.053kr
november: 4.078kr
december: 18.828kr

2022 års månadssnitt: 16.114kr (Totalt för helåret 193.376kr)

Come On 2023, Lets Go All In Options!
/Glenn


2 kommentarer:

  1. Bra jobbat för året. Väldigt roligt att följa dina affärer.
    Har även jag med en del inspiration från dina affärer kommit en bit på resan med optioner.

    Tack för att du delar.

    Mvh
    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar Daniel,

      Ja, det har sannerligen inte varit ett lätt år och jag är lite rädd för att även nästa år kommer bli kämpigt i alla fall första halvåret.

      Från 1 jan blir det full fokus på optioner.

      Ha d gott och God Jul
      /Glenn

      Radera