onsdag 31 maj 2023

Update maj, Det tuffar på...

Sköna sköna maj, visst är det härligt när kvicksilvret letar sig upp över 20 graders strecket på termometern. Det är verkligen den bästa tiden på året när försommaren smyger sig på och man vet att man har en hel sommar framför sig med en stundande semester inom en snar framtid.

Det hela blir inte sämre när portföljen fortsätter att leverera contra OMXSPI. Det blev faktiskt en femte månad i rad där Glennportföljen levererade plusresultat, +1,13%. Därmed har jag fortsatt inte haft någon negativ månad trots att börsen hoppar och studsar som den gör för tillfälligt. Det som känns extra skönt är att jag varit förskonad från haverierna i folkaktierna SBB och Embracer som fallit handlöst de senaste dagarna. Det är nog många småsparare som fått sig en ordentlig näsbränna i dessa värdepapper.

Tyvärr blev det inget nysparande denna månad, då övrig shopping gått på högvarv och troligtvis lär det inte komma in några kulor till portföljen från lönen under de nästkommande månaderna då det skall levas fullt ut.

Jag har idag också tagit in ett nytt bolag i Glenns egna OMX index. Det är det Holländska bolaget ASML som har plockats in nu när AI nämns i var och varannan mening i media. Det kommer att bli intressant att följa detta bolag framöver och jag ställde också ut en PUT idag på 460eur med lösen den 21 juli i ASML och för det besväret kom det in 1.615kr i premier. Dagens stängningkurs för ASML landade på 671,50eur, så det skall till en 30% nedgång för att jag skall bli löst på denna den 21 juli.

Mina nya golfklubbor köptes in under söndagen den 21maj och kostade mig 8.000kr, för att sedan under följande måndag kamma hem premier för totalt 13.455kr. Det är rätt sjukt att ens portfölj kan fungera som vilken bankomat som helst. 

Månadens topp fem imponerar inte precis men tack vare stor kassa och EVO som tuffar på framåt blev det alltså ändå en positiv månad för portföljen trots att övriga innehav hade det mer kämpigt.

Månadens topp 5:

1. EVO +4,41%
2. Kindred -0,64%
3. EQT -6,69%
4. Swedbank -6,71%
5. Kinnevik -7,21%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI +1,13% VS  -3,63% (5 – 0)
Glenn VS OMXSPI +24,66% VS  +6,19% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 367kr VS 27.015kr (0 – 5)
Utdelning VS Optionspremier 13.089kr VS 116.470kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

The summer of the 23, here we come!
/Glenn  

4 kommentarer:

  1. Du har fått till detta med din optionshandel helt klart, grattis till nya klubbor ju! Själv spelar jag inte längre, har inte tid och saknar gissningsvis helt motivationen också nuförtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godkväll Kalkyl,

      Jo, det verkar för tillfälligt fungera väldigt bra med optionerna. Du borde också prova på det. Ser på din blog att du har en hel del OMX30 bolag som du skulle kunna ställa Covered Calls mot och om du blir löst ställer du PUTS för att köpa tillbaka dem billigare. Tror din inslussningsränna hade ökat en hel del om du också involverat optioner i din handel.

      Hojta bara till om du behöver hjälp, så ska jag nog hjälpa dig igång så du får lite extra cash in till din inslussningsränna och kan nå ekonomisk frihet snabbare.

      Var inne i Malmö på Privata Affärer Eventet häromdagen och frågade då Henrik Milton som är förvaltare på Coeli, om de använde sig av optioner i sin förvaltning och fick då ett rakt NEJ som svar. Men när jag ställde en motfråga om varför kunde han inte riktigt motivera varför. Fick till svars att det krävs extra kunskap för detta vilket gjorde mig lite rädd. Att en av Sveriges populäraste fondförvaltare inte har den kunskapen gjorde mig inte mer benägen att inte att investera i deras fond. För mig känns det som en NoBrainer att inte utnyttja dessa fina instrument. ALLA borde ställa ut optioner mot sina innehav.
      Trevlig helg
      Glenn

      Radera
    2. Snällt sagt DG! Har övervägt detta länge och imponerats ungefär lika länge till dina fina affärer. Tiden har inte riktigt funnits där för att försöka ta itu med även detta på riktigt. Kanske kommer och vet vem jag ska fråga om hjälp om så sker!

      Trevlig helg!

      Radera
    3. Låter bra det, ta din tid och kanske infinner sig tiden under sommaren. Men när du väl är inne i det kommer du inte att ångra dig. Det är bara en liten tröskel som skall bestigas.
      Trevlig helg till dig med!
      Glenn

      Radera