söndag 23 juli 2023

Lösen 21 juli, With Love From Paris.

Då har semestern äntligen kommit igång och Glenn med familj är nyss hemkommna från en roadtrip med bil till Paris och Disneyland. Det blev två långa dagar på Disneyland samt två dagar inne i Paris, så stegräknaren har verkligen fått jobba hårt den senaste veckan. Overall har turen varit riktigt trevlig och syskonkärleken har verkligen blomstrat under resans gång (Ironi). Kanske är det för mycket begärt av dem att de skall hålla humöret uppe med en lång bilresa, långa dagar och varmt klimat. Överlag tycker jag ändå dem skötte sig okej med tanke på omständigheterna. Föräldrarna hade det i alla fall väldigt trevligt och vi mötte också upp ett kompispar med deras barn nere på destinationen, vilket förgyllde hela turen. Slutnotan för hela kalaset landade runt 55.000 inkl. allt (hotell, inträdesbiljetter, bensin, mat, öl, "jag vill ha grejor" till barnen).

Med ovanstående i bakhuvudet, så har det under sista veckan inte blivit några optionsaffärer, då jag inte hade tillgång till min dator under semestern och mobiltradeing är inte min grej då jag gjort bort mig vid ett flertal tillfällen då jag försökt lägga ordrar via mobilen. Den låga aktiviteten under den sista optionsveckan resulterade att jag blev löst på ett par av mina utställda PUTS:

2st Astra Zenica 1470kr kontrakt
3st Boliden 310kr kontrakt


Detta innebär att kassan just i skrivandets stund är förbrukad. Jag blev även löst på ett par av mina Covered Calls:

4st Axfood 255kr kontrakt, vilket gav en kursvinst på 3.000kr.
12st Kindred 112,50kr kontrakt, vilket gav en kursvinst på 1.320kr.


I och med att försäljningen av Kindred realiserades, så kommer den aktien att lämna Glenns egna OMX Index och därmed kommer jag inte handla med den aktien framöver. Glädjande nog lyckades jag trots lite lägre aktivitet ändå att komma över mitt månadssnitt gällande kassaflödet. Så som helhet är jag ändå ganska nöjd med optionsmånaden. På måndag är det dags att lägga nya optionsbet, så låt oss då se hur mycket av Frankrike-turen som jag kan få tillbaka redan imorgon. 

Det totala kassaflödet för hela månaden inklusive utdelningar landade på 26.780kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 0kr
Optionspremier: 22.460kr
Kursvinster vid lösen: 4.320kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 15.631kr (12.727kr)
februari: 16.855kr (5.848kr)
mars: 16.155kr (13.289kr)
april: 47.853kr (20.371kr)
maj: 29.092kr (16.808kr)
juni: 22.535kr (-9.527kr)
juli: 26.780kr (20.642kr)
augusti: (23.698kr)
september: (19.561kr)
oktober: (47.053kr)
november: (4.078kr)
december: (18.828kr)

2023 års månadssnitt: 24.985kr (Totalt för helåret 174.901kr)

Kom igen nu Blåvitt och ta den andra segern för året mot HBK i eftermiddag!
/Glenn

 

5 kommentarer:

  1. Nu hejar jag inte på Blåvitt men även jag tycker en Allsvenskan utan Blåvitt skulle kännas konstigt. PS såg det blev 0-0.

    25.000 i snitt är tokbra. Eftersom jag är satt i karantän nu en månad med dyrt fastpriscourtage på Nordnet pga av en storaffär gick jag nu in på DeGiro och ställde ut några Covered Calls (2st HM, 4st INV, 2st GETI) och bruttade 1800 kr in för riktigt gamla innehav.

    Jag måste kolla lite bakåt på dina inlägg för att se hur du kan dra in sådana toksummor. Förstår ju att du kör med mer kapital och högre aktivitet än jag men kunde jag ha 20% (5.000 kr) av vad du har in vore jag helnöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Smålänningen,

      Nä, det kommer verkligen kännas konstigt med Blåvitt utanför Allsvenskan. Dom måste typ vinna varannan match av de som är kvar för att klara nytt kontrakt och det ser jag verkligen inte hända med tanke på att de endast vunnit 1 match so far.

      Kom ihåg att snittet på 25.000 också inkluderar kursvinster vid lösen samt utdelningar, men jag håller med om att det är galet bra och en ordentlig genväg till friheten.

      Jag kör ganska hög risk med mina optioner, men det fina är att om det går snett så kan man alltid försöka rulla positionerna framåt i tiden vilket gör att jag kan ta lite högre risk. Jag ställer dessutom ut ganska mycket PUTS utöver de Covered Calls mot mina innehav för att får extra boost med premier. Det gäller bara att hålla koll på att det investerbara saldot inne hos DeGiro ligger en bra bit från 0kr för då blir det margin call. Brukar se till att det investerbara saldot ligger på minst 50000kr.

      Jag förvaltar även min frus DeGiro konto och det kontot har strax över 200.000kr och där ligger mitt snitt på premier på 2.900kr per månad. Så om du lägger in 500.000kr på ditt DeGiro kontot borde du kunna skrapa ihop runt 5.000kr per månad i snitt.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Jag har som din fru drygt 200' (alltså 243') på DeGiro och har faktiskt tidigare kommit fram till att premier på ca 1,5%/månad (vilket med ränta på ränta blir 20% om året ungefär) verkar rimligt. Det skulle ge 4.000 kr/mån första året (2024) och det skulle jag vara nöjd med det också. Får pengarna stå kvar på kontot har jag kanske mina 5.000 kr år 2025 när jag (troligen) gör min FIRE. För min del blir optioner fortsatt bara en delstrategi (vet att du går all in i år! Modigt).

      Just det, måste lägga till utdelningar (beskattade :-( ) och kursvinster också.

      Har sett att du ställer ut mycket PUTS - inte minst i det finfina inlägget 25/3 där du kommenterar varje position (läser in mig på dina senaste 10-15 inlägg om optioner ikväll för att se om jag missat något och jag hittar en del nytt).

      Hann inte idag men har lite pengar kvar på saldot som kan jag ställa ut en PUT på imorgon så att premierna i a f blir en bit över 2.000 kr denna månad. Tidigare har jag bara ställt ut PUT för att få tillbaka en aktie lite billigare än den löstes på månaden innan via en CC.

      Nej, nu ska jag verkligen köra igång med detta kontot igen. 3.000 kr/mån + lite kursvinster siktar jag på resten av året. Utdelningarna i svenska bolag är väl redan till största delen utdelade.

      Radera
    3. Vilken kontoinställning kör du på hos DeGiro? Trader eller Active? Om du kör med Trader kickar belåning in Automatiskt om du skulle bli ofrivilligt löst på någon PUT.

      Och glöm inte att försöka rulla(Dvs att du köper tillbaka din PUT/CALL och ställer ut den på nytt längre fram i tiden med lägre/högre lösenpris) dina positioner om du inte önskar att bli löst.

      Lycka till
      Glenn

      Radera
    4. Jag har bara haft Active hittils såg jag nu, men ändrade till Trader nu. Belåning som kickar om jag ofrivilligt skulle bli löst låter bra.

      Nu fattar jag rulla! Tack för det, skriver upp det i min sammanställning jag gjort ikväll. Får se om det blir ett blogginlägg eller om det blir ngt bara för mig i alla fall tills det mognat lite.

      Radera