måndag 31 juli 2023

Update juli! Glenn Goes Bananas...

Semestern är i full gång och Blåvitt har till och med lyckats med vinna en match mot Kalmar i Allsvenskan. Livet borde leka, men vad är det för semesterväder som det bjuds på här hemma i Svedala? Och det ser dessvärre inte bättre ut om man tittar framåt i väderprognosen. Med två veckor kvar på semestern tog spontaniteten över och det bokades in en liten Greklandstrip för att avsluta hela sommaren på bästa sätt. Detta tilltag är inte helt optimalt om man strävar mot FIRE, men vad fan man lever bara en gång och vädret här hemma tar mer energi än den ger.

Som jag tidigare nämt i bloggen gäller det att spendera och leva i nuet, då det blir andra bullar i november när det bundna huslånet skall läggas om. Det positiva är att premierna forsätter att strömma in månad efter månad och då kan man förenklat säga att månadssparandet mer eller mindre sköter sig själv. 

Portföljen stängde åter igen månaden på plus trots att EVO(-4,96%) haft ännu en kämpig månad. Glädjande nog har övriga innehav presterat mer än väl för att kompensera EVO aktien. Fastighetssektorn har under månaden återhämtat sig en del och bidrog i hög grad till att Glenn kunde stänga månaden på +3,51% kontra OMXSPI som stängde månaden på -0,39%. 

Här kommer månadens bidragstagare till portföljen: (Även Kindred och Axfood bidrog en del innan de såldes av efter juli-lösen, men eftersom de inte längre finns kvar i portföljen får de heller inte vara med på månadens topp 5 lista)

Månadens topp 5:

1. Balder +24,85%
2. EQT +21,22%
3. Castellum +16,51%
4. Boliden +2,72%
5. Astra +2,44%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI +3,51% VS  -0,39% (6 – 1)
Glenn VS OMXSPI +27,87% VS  +8,03% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 0kr VS 20.155kr (0 – 7)
Utdelning VS Optionspremier 13.194kr VS 161.050kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

Greece here we come!
/Glenn  

4 kommentarer:

  1. Ser stabilt ut. Det jag reagerar mest på denna gång är hur du slaktar OMXSPI med ditt eget Index YTD, 8% vs 28%.

    Till syvende sist är det ju ändå ur portföljvärdet uttag till konsumtion ska göras i FIRE och då är det viktigt att ha en bra värdeutveckling. Så det är något jag ska följa upp under min nystartade testperiod.

    SvaraRadera
  2. Halloj Smålänningen,

    Jo, det mesta har verkligen gått min väg detta år gällande börsen. Sen antar jag att med en mer koncentrerad portfölj så blir svängningarna större jämfört med index oavsett riktning. Sen har storbolagen överpresterat småbolagen detta år och jag har egentligen ingen riktig exponering mot småbolagen på OMX.

    Kanske vore det mer rättvist att jämföra sig mot OMX30 istället, men nu har jag använt mig av OMXSPI som jämförelse under hela resans gång så det känns också fel att ändra det först nu. Om man skulle underprestera index år efter år så är ju alternativet att lägga alla pengarna i en bred indexfond.

    För egen del tänker jag att min FIRE endast skall bestå av premier, utdelning och kursvinster och att inga uttag utöver det skall behöva göras.

    Ha d gott
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på FIRE-uttaget och premier, utdelning och kursvinster fungerar också bra på ÅRSBASIS. Men man får man nog göra uttaget året efter då någon enstaka månad kan bli negativ (ser du redovisar det juni förra året) och man vill ju inte behöva sätta in pengar igen...

      Radera
    2. Risken för negativa månader infinner sig nästan bara om du ställer PUTS och CALLS mot index eller om man har för hög belåning på portföljen och skulle tvingas sälja pga av det. Men det är klart att det kan hända och därför får man ha en rejäl buffert på kontot första året om missöden skulle inträffa.

      Radera