lördag 1 juli 2023

Update Juni, Solcells Gate...

Då har juni månad passerat och vilket väder vi har bjudits på. Man får verkligen säga att vi haft en kanonstart på sommaren 2023. Den blev heller inte sämre av att jag lyckades får ner priset av solcellsflytten som jag tidigare beklagat mig över i bloggen.

Lite bakgrundshistorik för Er som inte hängt med, så skulle vi flytta 15st solcellspaneler från baksidan av vårt hus till framsidan för att få mer effekt under vinterhalvåret och SVEA Solar ville ha hela 65.000kr för detta kalas. I princip var hela fakturan ren arbetskostnad, då matrialkostnaden i princip var minimal. Redan innan jag accepterade offerten påtalade jag orimligheten i offerten, men var till slut tvungen att acceptera den för att vi skulle kunna gå vidare i processen. SVEA Solar hävdade att det skulle ta 3 arbetsdagar att flytta dessa solceller, vilket de hade specat i offerten.

Häromveckan kom SVEA Solar förbi och påbörjade flytten av solcellerna och de gjorde verkligen ett fint jobb. Vi var verkligen supernöjda med deras snabba arbete och det tog dem totalt 7h att färdigställa hela flytten.Kort efter att de var klara med flytten damp slutfakturan ner som ett brev på posten. I slutfakturan var det fortfarande specat 3 dagar för arbetskostnaden, vilket jag tyckte var lite märkligt då de endast varit här under en arbetsdag. Det hela renderade i följande mailkonversation med SVEA Solar:

Tjenare Svea Solar, 

Då har vi fått flyttat solcellerna och det gjorde dem riktigt bra. 
Har också mottagit slutfakturan för restbetalningen. Det jag har lite invändning mot är att de gjorde jobbet på 7h och du har fakturerat 3 dagar för denna flytt av paneler. Borde inte detta justeras på slutfakturan?
-------------------------------------------------

Hej Glenn,
Kul att det nu är färdigställt. 
I offerten angavs det enbart en ungefärlig uppskattning för arbetstimmar som motsvarar cirka 3 arbetsdagar alltså ca 24 timmar. I ert fall så var det 3 installatörer ute som gjorde det möjligt att slutföra på en dag men totala antalet timmar blir dock samma enligt det avtal som du signerat och med den uppskattning som angetts. 
-------------------------------------------------

Hejsan Svea Solar,
Så du menar att offerten var kalkylerad för 1 man á 24h, vilket is så fall gör det hela ännu sjukare. Menar du på allvar att era installatörer jobbar för 2700kr i timmen? Tyvärr, kan jag inte känna mig annat än lurad som kund, då Ni måste ha saltat denna offert ordentligt. 
Istället för att fakturera 3 dagars arbete för jobbet, bör Ni för kunden istället speca antalet mantimmar, så att vi som kunder kan göra någon form av bedöming om det verkar rimligt eller ej.
Du kan vara lugn, jag skall betala din faktura, men trots ett väl utfört arbete är jag fruktansvärt missnöjd med det fullständigt orimliga pris som jag har fått betala för Er tjänst att flytta mina paneler. (Vilket jag också försökt påtala tidigare i vår mailkonversation) 
Det får helt enkelt bli ett tips till Aftonbladet om hur Ni saltar era offerter. 
Ha en trevlig sommar
Glenn
Efter detta sista mail tog det inte många minuter innan jag fick svar från Svea Solar att de skulle titta över prissättningen och till slut fick jag följande glädjande svar tillbaka från Svea Solar:

Hej igen,
Jag har nu jagat runt på installation för att få mer insikt i er installation och jag får be om ursäkt för den felaktiga prisbild och faktura ni har fått och precis som du är inne på skulle den ha uppdaterats efter det verkliga utfallet.
Ert case med demontering/montering var det första av sitt slag för det installationskontoret vilket gjorde det svårt för mina kollegor på installation att uppskatta.
Mina kollegor på ekonomi har krediterat er faktura och sedan skickar vi ut en ny där ni kommer att faktureras 30 000 kr ink moms att betala. 

Så efter lite jobb lyckades vi alltså få ner fakturan från 65.000kr till 30.000kr, vilket ändå kändes mer rimligt att betala. Men gud så nära det var att jag bara betala skiten direkt. Normalt sett är jag inte den som brukar klaga, men är ändå lite stolt över min gubbighet och att jag tog tag i denna pucken med en gång.

Portföljmässigt har det varit en lite sämre månad för Glennportföljen, som mer eller mindre korrelerar med hur EVO aktien går. EVO är för månaden ner drygt -2,5% under juni och därav kunde inte heller Glennportföljen stänga månaden på plus. Alltså kom årets första negativa månad för Glennportföljen, men det är inget jag gråter över då jag med ovanstående vinst från Svea Solar kunde skjuta in 25.000kr till portföljen i nyspar denna månad. I kronor och ören är portföljen ändå på nytt ATH tack vare mitt nyspar. Tack för det Svea Solar!

På det personliga planet, så känns det riktigt bra just nu. Har kommit igång med styrketräningen och varit ute och luftat golfklubborna på hemmaklubbens korthålsbana och tro det eller ej så lyckades jag faktiskt göra en HIO på ett 66meters hål. En helt otrolig känsla även om det bara var på klubbens korthålsbana. Så snart lär det nog bli dags för en premiärrunda på den stora banan. 

Har satt lite av min stora kassa i arbete under månaden och ökat i EVO och Castellum. Trots det är där faktiskt lite kassa kvar att sätta i arbete framöver. Här kommer månadens topp 5 lista:

Månadens topp 5:

1. Securitas +7,43%
2. Balder +4,76%
3. Castellum +3,16%
4. EQT +0,53%
5. Kinnevik -2,32%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -0,30% VS  +2,23% (5 – 1)
Glenn VS OMXSPI +24,36% VS  +8,42% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 105kr VS 24.425kr (0 – 6)
Utdelning VS Optionspremier 13.194kr VS 140.895kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

Thirteen days and counting!
/Glenn  

2 kommentarer:

  1. Grattis till klagandet, ibland lönar det sig!
    Jaså, både styrketräning och golf! Jag har försökt få tid till lite golf men det vill sig inte (än).
    Inte noterat uppgången i Securitas men det var ju trevligt, är nu plus på den! Följer alltså inte kurserna supernoga även om det ibland kanske verkar så.

    141 tkr i optionspremier!!! Well done så att säga Glenn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar Mr Kalkyl.

      Jo, denna gången lönade det sig verkligen att vara lite gubbig. Gällande golfen så tar det ju tyvärr en del tid att utöva, men jag gillar verkligen att sena sommarkvällar gå runt på hemmaklubbens korthålsbana som endast tar ca 45min att gå runt.

      Och angående optionspremierna, så blir spännande att se om jag kan komma upp i magiska 300 tkr för helåret. Det känns i alla fall inte som en helt omöjlig uppgift i alla fall :)

      Ha en fin lördagskväll
      Glenn

      Radera