torsdag 31 augusti 2023

Update augusti! Återuppståndelsen...

Som en fågel Fenix har Blåvitt rest sig och tagit tre raka segrar i Allsvenskan och den sista segern var mot självaste Svenska Mästarna Häcken. Måste medge att det ser lite bättre ut nu än tidigare på säsongen. Hela laget verkar ha fått en energiboost från de senaste nyförvärvens intågande i truppen. Såklart har också kvaliteten höjts i och med de senaste tillskotten till truppen. Det som såg så mörkt ut för en månad sedan ser nu betydligt ljusare ut för att klara det  Allsvenska kontraktet. Nu väntar ärkerivalen MFF på söndag och allt annat än en förlust där får väl ses som en bonus. För inte kan väl Blåvitt Anno 2023 vinna fyra raka matcher. Kanske kanske kan Blåvitt lira Allsvenskt även 2024.

Och så var det det här med Yin och Yang. Om Blåvitt vinner fotbollsmatcher går portföljen skit och vice versa. Augusti månad har verkligen inte varit kul ur ett börsperspektiv. Glennportföljen gör årets sämsta månad och stänger månaden med -4,73%. OMXSPI gick inte heller den något vidare bra och stängde månaden med -4,10% och frågan är om vi får en uppstuds under september månad eller om vi skall fortsätta söder ut? Med fyra månade kvar på året ligger ändå Glennportföljen en bit över +20% för helåret och kan jag hålla den siffran året ut så får man vara mer än nöjd.

Glädjande nog slog jag mitt ATH(184.275kr) från 2021 gällande inkasserade premier. Det nya rekordet ligger för närvarande på 188.995kr "and counting", med fyra månader kvar på året. 

Månadens topp 5 börjar bli smått parodisk, nu när man endast har sex stycken innehav i väskan. Det krävs helt enkelt inte allt för mycket för att ta sig in på topplistan numera. 

Månadens topp 5:

1. Balder +6,08%
2. Astra -0,40%
3. Boliden -4,03%
4. Securitas -4,76%
5. Evolution -8,84%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -4,73% VS  -4,10% (6 – 2)
Glenn VS OMXSPI +23,14% VS  +3,93% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 0kr VS 27.945kr (0 – 8)
Utdelning VS Optionspremier 13.194kr VS 188.995kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.


/Glenn  

5 kommentarer:

  1. Lite hopp om Blåvitt förstår jag. Mitt lag är Öster som kanske får sig en kvalplats igen men jag tror inte de är redo att gå upp ännu.

    Förstår att Glennindex gick svagt när Evolution tagit stryk under månaden, men Year To Date (YTD) ser riktigt bra ut fortfarande.

    Jag slog faktiskt index min första månad och det känns bra med en bra start.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Smålänningen,

      Jag ser gärna att klassiska Öster spelar Allsvenskt 2024, dock inte på bekostnad av Blåvitt. Vi kanske får ett kval till hösten mellan Blåvitt och Öster :)

      Jo, min portfölj har ju tyvärr fått en konstruktion, där helheten av utvecklingen just nu styrs mycket av hur EVO går. Tror att year to date är EVO upp ca 16%, vilket förklarar min YTD procent.

      Gött med en fin start på ditt optionskonto.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  2. Hallå DG! Du får snart byta namn ju (gör inte det, blir ju säkert jobbigt men) till OptionsGlenn!

    Fantastiskt kassaflöde och du verkar bemästra optionshandeln grymt bra. Otroligt imponerad av dina optionsflöden och försöker hänga med i dina inlägg vilket inte alltid lyckas får jag erkänna.

    Antagligen lär sep+okt visa sin vanliga sida och söderut har väl något högre sannolikhet. Återstår även att se vad superundret kommer att föra med sig men något gott lär det som vanligt inte bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja ett namnbyte vore kanske på sin plats :)

      September/Oktober brukar inte rosa marknaden historiskt sett, men september har i alla fall börjat bra med två plusdagar.

      Tror nog vi att vi under 2024 kommer att se en ordentlig tillbakagång i ekonomin, då ännu fler bundna bolån har löpt ut. Får ju själv en ordentligt smäll när våra lån läggs om i november. Går från 12000 till 24000(ink amortering) i ett nafts. Sötebrödsdagarna är över, men antagligen är vi nog nära räntetoppen. Killgissar att det blir en eller två höjningar till tror jag.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Jo du är ju Mästaren på optioner så dividend känns sådär!...

      Jag tror tyvärr som du, det ser abslout inte roligt ut framöver. Det kommer att bli riktigt illa tror jag med superundrets framfart.
      Är skeptiskt till siffran på runt 3.7% av bolånestocken som skall omförhandlas i år, låter lågt men kanske rätt men i så fall sker desto mer nästa år vilket du nog också är inne på Glenn.

      Får ändå i detta nu gratulera dig till bindningen fram tom oktober. Jag har åkt med hela den jävliga resan... Var absolut sista gången i mitt liv jag trodde ens ett litet uns om vad som sägs till oss skattebetalare...

      Enig i din killgissning då superundret mest beter sig som en struts...

      Tack detsamma!

      Radera