söndag 17 september 2023

Lösen 15 september, Another stable month.

Efter en vecka i London i tjänsten är det alltid extra härligt att komma hem till sin egna lilla vrå med egen säng och sina excel ark. När man är på resande fot är det alltid svårt att hålla koll på sina positioner och det blev inte många affärer gjorda under den sista optionsveckan. 

När jag nu summerar lösen för september månad, kan jag också se att jag nu passerat mitt rekord för premier och utdelningar från år 2021, då jag fick ihop totalt 207.331kr. I skrivandets stund lyder alltså det nya rekordet på 212.953kr och det är minsann mäkta imponerande med tanke på att tre månader återstår av 2023. Det är med en imponerande stabilitet jag kunnat uppvisa detta år gällande kassaflödet. Tänk om mitt golfspel kunde vara lika stabilt.

Under månaden blev jag endast löst på två stycken CC(1500) i Astra Zenica, vilket gav en helt okej kursvinst på 6.000kr. Blev en liten alternativkostnad, men jag är ändå nöjd med mina 6000kr och hoppas kunna komma in igen till en lägre kurs. Också väldigt glädjande att där inte var någon skatt på utdelningen från Astra hos DeGiro. I och med denna lösen är nu portföljen nere på endast fem stycken innehav.  

2st CC Astra Zenica 1500kr kontrakt, vilket gav en kursvinst på  6000kr.

Nu har jag en ordentlig kassa igen och får försöka bomba på med lite nya PUTS inför oktober lösen.

Det totala kassaflödet för hela månaden inklusive utdelningar landade på 36.099kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 1.984kr
Optionspremier: 28.115kr
Kursvinster vid lösen: 6.000kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 15.631kr (12.727kr)
februari: 16.855kr (5.848kr)
mars: 16.155kr (13.289kr)
april: 47.853kr (20.371kr)
maj: 29.092kr (16.808kr)
juni: 22.535kr (-9.527kr)
juli: 26.780kr (20.642kr)
augusti: 25.390kr (23.698kr)
september: 36.099kr (19.561kr)
oktober: (47.053kr)
november: (4.078kr)
december: (18.828kr)

2023 års månadssnitt: 26.265kr (Totalt för helåret 236.390kr)

ARBNOR MUCOLLI, vilken jävla kille alltså!!!
/Glenn

6 kommentarer:

  1. Välkommen hem igen då Glenn!

    Yes, din optionshandel är mäkta imponerande!
    Du behöver förstås bara mera tur i golfen som Stenmark skulle kommenterat saken!

    Det är du o US nu, en kommentar jag skulle skrivit till US får ges till dig istället nu:

    Vore kul om, för oss optionsanalfabeter:

    2st Astra Zenica 1500kr kontrakt, vilket gav en kursvinst på 6000kr.

    även kunde innehålla info om hur mycket pengar som krävts i insats för kontrakten samt i ditt fall (US är tydlig här) om det är CC eller SP (se, jag börjar ta till mig begreppen i alla fall, eller?!)



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägg: hur mycket pengar har du in-the-game totalt förresten?

      Radera
    2. Tjenare Kalkyl,

      Ja det är riktigt roligt att se US ta sina första steg och tycker han gör det riktigt bra.

      I Astra exemplet är det fråga om en CC, dvs att jag ägde 200st aktier och att dessa såldes i fredags till kursen 1500kr. Mitt GAV var alltså således 1470kr och dessa aktier hade jag i sin tur fått för någon månad sedan då jag ställt ut PUTS (SP) till lösenpriset 1470kr.

      Om du kollar bakåt bland mina inlägg, så är där några som har Optionsskolan i rubriken. (Tror det är tre stycken inlägg om jag inte missminner mig. ) Dessa inlägg visar hur du ställe ut CALLS(CC) och PUTS(SP) samt det sista inlägget är hur du kan kombinera dessa.

      Hela min portfölj är exponerad mot min optionshandel samt att jag även har tillgång till belåning. Jag tar en hel del risk och får vi nedställ som typ Corona nedgången ligger jag pyrt till. Men det fina är att man kan rulla sina positioner dvs köpa tillbaka dem och ställa ut dem på nytt längre fram i tiden med mer passande lösenpris.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    3. Tackar för svaren Glenn och för påminnelsen om skolinläggen.
      Ha d gott du med!

      Radera
  2. 36 lax alltså! Tummen upp den. Jo då jag är själv nöjd med min inledning.

    Läser du ska bomba på med PUTS. Hur funkar krediten med PUTS? Jag sålde ett par PUTS här nyss men det verkar inte påverka utnyttjad kredit? Tyckte jag fattade Degiros kredit förra månaden men nu är jag förvirrad igen.

    Jag tänkte att en utställd PUT där åtagandet för underliggande tillgång på t ex 30.500kr (100 st BOL) på något sätt skulle boka upp denna summan även om det inte blir någon räntekostnad såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godkväll, jo det blev en fin månad till slut. Fick lite hjälp på slutet med lite kursvinst i Astra, som jag egentligen borde rullat men det gick inte när jag var på resande fot.

      Det gäller bara att hålla koll på det investerbara saldot, så att det beloppet inte blir negativt. För då kommer du att få ett margin call, där du ombeds sätta in mer pengar på kontot. Jag själv försöker att inte gå under 50000 i investerbart saldo för att ha lite marginal. Men om börsen sjunker många dagar på raken så kommer också ditt investerbara saldo att minska dag för dag.

      Jag har åkt på några margin calls, men då har jag köpt tillbaka några kontrakt för att få rätsida på det investerbara saldot.

      Med ditt kapital hade jag försökt hålla det investerbara saldot över 50000. Ingen som helst aning om hur det investerbara saldot räknas ut rent konkret. Tror det är många parametrar(Portföljstorlek, vilka aktier du har(Om de har A,B,C eller D grade, Kassa etc). Efter ett tag får du nog en känsla av vilket summa som passar dig.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera