lördag 30 september 2023

Update september! Stabilt Blåvitt = Svajig Börs...

Vilket härligt septemberväder vi har haft. Det är bara att njuta så länge det varar, för nu börjar det bli mörkare och mörkare för varje dag som går. Det kommande halvåret är ingen favorit för Glenn, då en viss höst och vinterdepp brukar infinna sig. Dock känner jag mig väldigt pepp i år på att ta mig an utmaningarna det närmsta halvåret på bästa sätt. Det sägs ju att aktier är en vintersport och då kan vi väl kanske hoppas på en fin avslutning för 2023 samt en bra början på 2024 med mycket gröna siffror i portföljen. 

Tyvärr blev det den andra minusmånaden i rad, där Glennportföljen stängde på -1.33% mot OMXSPI som backade med -2.2%. Alltid kul att slå index i alla fall, så jag får ändå vara nöjd med månaden som gick. Däremot har sista två veckorna varit lite halvdramatiska. Mitt absolut största innehav EVO har fallit ganska mycket samt att Hermes och LVMH gått riktigt svagt, vilket medfört att mitt investerbara saldo hos DeGiro gick till minus på bara några dagar. Detta fixades till genom att jag köpte tillbaka två stycken utställda OMX30 index optioner, som jag hade med lösen den 20 oktober. 

Blåvitt går ju som tåget i Allsvenskan just för tillfälligt och är på god väg att kunna säkra Allsvenskt spel för 2024. När väl kontraktet är säkrat, får de gärna förlora lite igen så att portföljen kan börja få lite gröna siffror. Det här med Yin och Yang skojar man inte borta alltså.

Astra fick lämna efter lösen och häromveckan tillkom ABB vid en veckolösen. Vid nedgångar som vi haft ett tag nu så känns det väldigt bra att ha lite kassa som ligger och avkastar 0% när allt annat visar röda siffror. 

Månadens topp 5:

1. Boliden +8,51%
2. EQT -0,05%
3. Balder -1,10%
4. ABB -2,25%
5. Securitas -2,52%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -1,33% VS  -2,20% (7 – 2)
Glenn VS OMXSPI +21,81% VS  +1,73% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 1.984kr VS 31.915kr (0 – 9)
Utdelning VS Optionspremier 15.178kr VS 220.910kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

Välkommen hösten
/Glenn  

2 kommentarer:

  1. Ja, det blev en tuff avslutning på månaden.

    Att slå index de flesta månaderna och definitivt alltid på årsbasis är mycket viktigt att för att ge legitimitet för vår optionshandel.

    I mitt fall är det svajig börs och svajigt Öster...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha... Då kör jag nog hellre lite hedge, så att man i alla fall alltid kan glädjas åt något :)

      Jo, dom två sista dagarna räddade upp en del på denna månad. Det är bara att gneta på det sista kvartalet nu och förhoppningsvis kunna stänga året på +20%.

      Ha de gott
      Glenn

      Radera