tisdag 31 oktober 2023

Update Oktober! Buhuuuuu...

Ja, det var mig en ruggig oktober månad som vi har bakom oss. Varken börs, Blåvitt eller väder har varit något vidare. OMXSPI stängde månaden på -3,71% och som ett litet plåster på såret lyckades i alla fall Glennportföljen stänga månaden något bättre än index med -2,93%. Detta är alltså tredje månaden i rad som portföljen visar negativ utveckling, inte kul alls. Helåret ser trots allt fortfarande ganska fint ut för Glenn och om inte portföljen packar ihop fullständigt under de återstående två månaderna av året, så kommer portföljen troligen att stänga året på plus.

Sötebrödsdagarna är nu över för Glenn med familj, då de bundna bolånen löpte ut och nya räntersatser skulle tecknas. Efter ett möte med min husbank valde jag att binda lånen på ett års tid till en ränta på 4,64%. Jag hade egentligen inte tänkt att binda lånen men 3-månaders räntan som jag blev erbjuden var också på 4,64%, så då tyckte jag det var lika bra att binda lånen på ett års tid. Då vi troligen har minst en räntehöjning framför oss och att jag inte ser någon räntesänkning i sikte inom de kommande tolv månaderna. Men riksbanken har ju överraskat förut så det återstår att se om detta var ett klokt val eller ej. Nu vet vi i alla fall vilken boendekostnad vi har de närmsta tolv månaderna, vilket ändå känns rätt skönt. Det blir nog helt enkelt till att nalla lite av portföljen under kapitalintensiva december för att klara alla julklappsutgifter. 

Det är verkligen Ingen munter läsning av denna månads topp 5. Det är tur att man fortfarande har en hyfsat stor kassa som avkastar 0%.

Månadens topp 5:

1. Axfood+1,16%
2. ABB -2,43%
3. Balder -4,28%
4. EQT -6,46%
5. Boliden -9,13%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -2,93% VS  -3,71% (8 – 2)
Glenn VS OMXSPI +18,88% VS  -1,98% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 0 kr VS 45.960kr (0 – 10)
Utdelning VS Optionspremier 15.178kr VS 266.870kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

Kom igen nu Blåvitt och ta de tre pinnar som behövs för att säkra kontraktet.

/Glenn   

2 kommentarer:

  1. Har liknande siffror som du denna månad. Mina 3 första månader med optioner har inte varit lätta med indexmotvinden vi haft - men jag kan glädja mig något med 3-0 mot index. Vändningen kommer! - frågan är bara när?

    Jag har 3-månränta på bolånet men tror vi är nära toppen nu och att vi får en platt räntekurva några kvartal innan det vänder neråt.

    PS Balder på både plats 2 och 3. Typo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha.. tack för påpekandet angående Balder. Du har rätt, tryckfelsnisse hade visst varit framme. Har korrigerat det nu och det skall vara ABB som ligger 2a.

      Angående räntan, så tror jag också vi är ganska nära toppen, men att vi nog får vänja oss vid dessa räntenivåer under en längre tid. Det blir nog först sänkningar när de kört ekonomin riktigt i botten och arbetslösheten stiger pga minskad efterfråga. De flesta klarar nog av dessa räntenivåer, så länge de har ett arbete att gå till, men skulle arbetslösheten stiga kraftigt kan vi nog räkna med en chocksänkning.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera