lördag 18 november 2023

Lösen 17 november, Lysande Sickan!

Sitter lite lätt bakis och nynnar på Neil Diamonds dänga "Sweet Caroline" efter gårdagens ledarfest för sonens fotbollslag. Just här och nu, njuter jag av livet som för tillfälligt leker så underbart som den kan göra i gråa november. Optionsmånaden har spelats ut helt perfekt på alla plan. Till att börja med löste IFK GÖTEBORG nytt allsvenskt kontrakt för 2024, efter stor dramatik. Man var ganska uppgiven med en missad straff i matchminut 86, men vad gjorde väl det när KUNG Carlen klev in i handlingen och satte ett riktigt klassmål i matchminut 93. Det är inte ofta man ser sådana kliniska avslut från någon i den Blåvita tröjan. Det rådde med andra ord total eufori hemma i TV-soffan. Det är kul att vinna SM Guld, men fan vet om inte denna segerkänsla slår alla andra gamla fina vinnarminnen man har med Blåvitt.

Optionshandeln denna november månad har varit helt fantastisk. Nästan alla bet har gått precis enligt plan. Såklart hade det kunnat gå ännu bättre, men totalt sett är jag helnöjd med månaden. Det underlättar såklart också att börsen studsat tillbaka från den sura oktobermånaden. Det är helt enkelt lite lättare att lägga sina optionsbet i en uppåtgående marknad än mot en som trendar nedåt. Om ni kommer ihåg från mitt förra optionsinlägg, så var jag riktigt nära att bli löst på 100st Hermes aktier till priset av 1650EUR. Hermes stängde förra optionsmånaden på 1654EUR och jag blev som sagt aldrig löst på den positionen. Men med facit på hand, så kunde detta blivit min livs affär om jag verkligen blivit löst på mitt 1650EUR kontrakt. Hermes har nämligen gått som tåget sedan förra lösen och stängde lösenfredagen på 1924EUR. Om man vill vara bitter, så har jag alltså gått miste om en liten nätt vinst på 315.000kr. Det går såklart enkelt att i teorin göra denna backtrade och troligen hade mitt lösenpris inte legat i närheten av 1900EUR, även om tanken är kittlande. Dock kunde jag göra en liten trade med min Hermes PUT, för att krama ur citronen ytterligare, så köpte jag tillbaka min utställda PUT (1500EUR, premie 14.200kr) från den 23okt: 

1st CC Hermes 1500EUR med lösen 17nov, med en premie av 14.200kr
1st KC Hermes 1500EUR med lösen 17nov, med en premie av -1.700kr
1st CC Hermes 1650EUR med lösen 17nov, med en premie av 3.335kr


Det blev alltså totalt 15.835kr i premier, enkom i Hermeskontrakt denna månad. Det är ganska fascinerande att jag dragit in totalt 71.910kr under detta år i Hermeskontrakt utan att ens ha ägt aktien en enda gång under året. 

Den enda plumpen under månaden var att jag för första gången lyckades bli förtidslöst på ett PUT kontrakt. Det var mitt försök till rullningen av Carlsberg som misslyckades som gjorde att blev jag förtidslöst och därmed kunde 100st Carlsberg aktier inkasseras till portföljen. Det blir helt enkelt till att dricka Carlsberg framöver. Men bortsett från det har allt rullat på enligt plan och belöningen kom nu när jag summerat ihop månadens kassaflöde och kan konstatera att jag för första gången klivit över 50.000kr i månatligt kassaflöde. Då är det bara 11 månader likt denna som krävs innan man loggar ut för evig framtid. Tanken som slår mig är att om jag haft det dubbla kapitalet i portföljen att tillgå, så hade man haft möjligheten att dubbla detta kassaflöde. En svindlande tanke, men fullt möjlig anser jag. 

Eftersom börsen tuffat på som ett litet tuff tuff tåg den senaste månaden, stod det relativt tidigt klart att jag skulle bli löst på ett par stycken av mina utställda Covered Calls:

8st CC Boliden 290kr, med lösen 17nov
3st CC ABB 390kr, med lösen 17nov
4st CC Axfood 240kr, med lösen 17nov


Så därför beslöt jag mig för att rulla några av dessa kontrakt till framtiden:

4st KC Boliden 290kr, med lösen 17nov till en premie av - 3.480kr
4st CC Boliden 295kr, med lösen 8dec till en premie av 3.555kr
1st KC ABB 390kr, med lösen 17nov till en premie av -950kr
1st CC ABB 400kr, med lösen 19jan till en premie av 1.150kr
2st KC Axfood 240kr, med lösen 17nov till en premie av - 2.040kr
2st CC Axfood 245kr, med lösen 19jan till en premie av 2.105kr

Totalt för denna manöver, blev det lite extra premier av 340kr och en förhoppning av att sälja till ett lite högre lösenpris och därmed få ökade kursvinster i framtiden. 

Det nya månatliga rekordet för kassaflödet landade på 51.485kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 0kr
Optionspremier: 48.475kr
Kursvinster vid lösen: 3.010kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 15.631kr (12.727kr)
februari: 16.855kr (5.848kr)
mars: 16.155kr (13.289kr)
april: 47.853kr (20.371kr)
maj: 29.092kr (16.808kr)
juni: 22.535kr (-9.527kr)
juli: 26.780kr (20.642kr)
augusti: 25.390kr (23.698kr)
september: 36.099kr (19.561kr)
oktober: 36.735kr (47.053kr)
november: 51.485kr (4.078kr)
december: (18.828kr)

2023 års månadssnitt: 29.600kr (Totalt för helåret 325.610kr)

FAN, jag börjar nog bli rätt bra på detta!
/Glenn

12 kommentarer:

  1. Hallå! Du inte bara börjar bli, du är bra! Grym faktiskt. Undrar när tiden finns för att lära mig mer men den kanske kommer någongång. Fantastiskt bra jobbat Glenn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar ödmjukast Mr Kalkyl :)

      Det gäller att inte sväva iväg, det är viktigt att hålla fötterna på jorden.
      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    2. Grymt! Vilken nätmäklare kör du med för optionerna? MVH David

      Radera
    3. Tjena,

      Jag använder DeGiro som nätmäklare.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  2. Låter väldigt intressant... har tyvärr inte tid eller kapital att sätta mig in i det... än. Är du självlärd eller har du läst böcker, gått kurser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Snålgrisen,

      Får nog säga att jag är självlärd, då jag varken läst någon bok eller gått några kurser. Började så smått att testa mig fram lite under 2018 med att mestadels ställa ut Covered Calls och har sedan dess successivt ökat både kapitalet och antal optionsaffärer.

      Om du söker efter några av mina gamla inlägg som börjar med OPTIONSSKOLAN i titeln, så får du en enkel förklaring hur du gör Covered Call, Såld Put och hur man kan kombinera dessa (utställd vagga). Det är faktiskt inte så svårt att lära sig, även om det kanske kan tyckas aningen komplicerat vid en första anblick.

      Det är helt klart värt att prova på. Det har förändrat hela min investeringstil och förkortat tiden mot FIRE avsevärt.

      Lycka till
      /Glenn

      Radera
  3. Ojojoj. Ska försöka skriva mitt inlägg imorgon men det blir inte alls lika positivt (inte negativt dock).

    Ingen liten exponering du har mot Hermes där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar att ställa ut mot Hermes som underliggande, den ger riktigt finna premier. Dock kan man åka på en rejäl belåning om det vill sig riktigt illa, men det får man ha med i beräkningarna.

      Ser fram emot ditt inlägg imorgon även om det inte blev några rekordnoteringar för dig.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  4. Grattis, Imponerande optionsmånad av dig. Känns som jag är mycket mer riskavert än dig, jobbar på att ta lite mer risk, sånt går i vågor. Just nu sitter jag med en del surdegar som Intrum, Castellum och Alstom. För många surdegar som binder kapital är inte bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Björn, jo jag är nog så långt ifrån riskavert man kan vara. Jag ställer ut kontrakt så länge mitt investerbara saldo hos DeGiro tillåter det. Så fort det uppstår läge får man vara där och ställa ut en PUT(Bäst är när någon aktie havererar intradag med > -5% eller så). Sen har jag nästan haft en hyfsat stor kassa under hela året, vilket gör att man kan vara lite mer aggressiv än om man ligger belånad och har man dessutom några surdegar ja då ökar inte riskviljan. Jag kämpar ju med min EVO position som väl är en surdeg delux. Det som är kul med surdegar är att man får vara ganska kreativ i de kontrakten.

      Har ganska stora förhoppningar om att min Balder position skall bli löst nu under december. Har strike price mellan 55-57kr, så just nu ser det bra ut. Vill bara bli av med det innehavet, så min egna OMX index är komplett inför 2024.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  5. Ett lysande exempel på excellens! Ditt inlägg är både insiktsfullt och välarbetat. Tack för att du delar med dig av ditt värdefulla perspektiv.

    SvaraRadera