torsdag 30 november 2023

Update November! Nya tider...

Ja, det råder VERKLIGEN nya tider för Glenn med familj. Det var nämligen första månaden efter omläggningen av lånen vid förra månadsskiftet. 12.000kr i bolån+amortering har blivit till 24.000kr och det var betydligt surare att betala räkningarna denna månaden än vad jag kunnat föreställa mig. Att tappa 12.000kr varje månad är ganska surt (man hade fått rätt mycket golfprylar för den summan) och detta kommer definitivt att påverka mitt månadssparande inför nästa år. Nu har mitt månadssparande under 2023 varit ganska torftigt. När jag summerar årets insättningar landar vi på totalt 44.000kr, vilket inte är jätteimponerande. Jag är dessvärre rädd för att 2024 års sparsiffror kommer att bli ännu sämre än årets. Men det gör inte så mycket då mina premier fungerar som ett snyggt substitut för mitt månadssparande.

Provade faktiskt att via Swedbank ansöka om amorteringsfritt under sex månader, för att familjen skulle få lite tid att acklimatisera sig vid de nya räntenivårerna. Men fick svar ganska omgående att detta endast gällde utsatta människor/familjer som fått förändrade livssituationer. Jaja, det är bara att tugga i sig det sura äpplet och låta avvänjningen av låga räntor ta sin tid. Man känner sig lite som en narkoman som är under avvänjning. 

Annars har ju börsen glatt en sista månaden och OMXSPI är upp hela +8,70% för november månad och Glenn-portföljen har ungefär presterat detsamma som index och landade på +8,41%. Nu är det bara en månad kvar innan vi stänger böckerna för 2023 och om man får önska sig något från Tomten, så önskar jag mig att börsen fortsätter uppåt under december och att portföljen stänger året på nya ATH nivåer samt att jag blir löst på mina Balder aktier vid decemberlösen. Om detta skulle infrias, så har jag satt mig i ett perfekt läge inför 2024. 

Om förra månadens topp 5 inte var någon munter läsning, så är novembers topp 5 betydligt trevligare läsning. 

Månadens topp 5:

1. Balder +37,07%
2. EQT +24,34%
3. ABB +12,91%
4. Evolution +11,33%
5. Axfood +6,43%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI +8,41% VS  +8,70% (8 – 3)
Glenn VS OMXSPI +27,29% VS  +6,72% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 0 kr VS 26.535kr (0 – 11)
Utdelning VS Optionspremier 15.178kr VS 293.405kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

RIP Charlie Munger

/Glenn
   

7 kommentarer:

  1. Surt med bolånen. Du måste ha haft ganska långa lån om det smällde till så där. Själv har jag alltid 3månränta och denna har väl höjts varje 3månperiod ett bra tag nu, men nu är det kanske slut med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Band för tre år sedan till en ränta på 1,24%, så det är lite skillnad nu. Men förhoppningsvis har vi sett räntetoppen för den här gången.

      Det känns lite som att ekonomin bör bromsa in under 2024, då fler och fler bolån löper ut. Men som jag sagt tidigare, så klarar nog de flesta hushåll ytterligare räntehöjningar så länge de har jobben kvar.
      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  2. Hallå Glenn! Usch då och beklagar, 24,000 för ränta+amortering låter för jävligt rent ut sagt. Amorterar inte och annars hade jag nog också legat däromkring. Nej, inget lysande läge för sparande inte... Visst känns det skönt att Svantesson funderar på sänkt ISK/KF skatt? Ironiskt skrivit som du förstår för hur svårt kan det vara att bara ta bort den extra procenten som S lade på? Inför ett absolut tak vore också på sin plats.

    Håll ut Glenn, superundret är på väg ner i knäställning och det blir inte 2025 utan kommer ske betydligt tidigare tror jag och flera storbanker har nu öppet gått ut med detta också. Får se vem som har rätt.

    Snart jul så ska ta och läsa mitt ex av "Options handboken" av Johan Tjeder. En bok du känner till nåt om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godkväll Kalkyl,

      Nä, det känns lite bakvänt att regeringen snarare uppmuntrar till att belåna sig än flitigt sparande. Jag band ju dessutom mitt lån under ett års tid, då jag trodde att vi hade fler räntehöjningar att vänta, så det är bara att genomlida sig katastrofåret 2024 :) för att sedan invänta bättre tider.

      Jag har faktiskt aldrig läst någon bok om optioner, men efter att ha kikat på Adlibris, så känns den boken som en väldigt enkel och bra bok för nybörjaren som vill lära sig grunderna.

      Det skall bli riktigt skönt med lite julledighet. Jag har tagit ledigt under mellandagarna, så att man kan komma in i nya året med nya krafter.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  3. Tjenare Glenn,

    Genom att följa din blogg så har jag fått upp ögonen för optioner som jag nu har börjat undersöka. Men har en fundering, gällande premien, man vill ju ha så hög som möjligt, men siktar du på att premien ska vara minst en viss % av summan ifall du skulle behöva sälja/köpa underliggande aktie?

    Vänligen,
    Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalle,

      Kul att du har hittat fram till bloggen och optionernas värld.

      Vet inte helt om jag förstår din fråga, men skall försöka svara ungefär hur jag brukar resonera innan jag ställer ut en Covered Call eller PUT.

      Vid såld köpoption(Call), vill jag inte ställa ut under mitt GAV på underliggande aktie. Grundtanken är att jag vill aldrig bli löst under mitt inköpspris, men ibland får man tänja lite på gränserna för att inte få en allt för låg premie. Detta kan hända om man hamnat lite snett i en aktie som rasat.

      Vid såld säljoption(Put), brukar jag ställa ut på lösenpriser som är 8-20% billigare än dagspriset i underliggande aktie om vi har långt kvar till lösen. Om vi närmar oss lösen och jag vill komma in i aktien så brukar jag lägga mina Puts väldigt nära det nuvarande värdet på underliggande aktie.

      Vet inte om detta gav något klart svar på din fråga eller om jag endast rörde till det ännu mer för dig.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    2. Tjenare,

      Tack för ett mycket bra svar! Förstår precis vad du menar och den strategin. Var nog jag, som tänkte på ett annat vis och gjorde eventuellt en tankevurpa!

      Jag sålde mina första säljoptioner för ca 2 veckor sedan, mest för att känna på/lära mig mer om optioner varpå tanken slog mig hur jag borde tänka/ha för strategi map vilket pris man ställer ut det till, alternativt vilken premie jag får map priset (total kostnad för aktieposten) för risken att bli löst.

      Men nu ser jag fram emot fredag och nästa optionsmånad!

      Ha det gott!

      Vänligen,
      Kalle

      Radera