fredag 26 januari 2024

LVMH Positionen och lite om Montrose!

LVMH rapporterade igår kväll och marknaden reagerade mycket positivt idag fredag på gårdagens rapport. Aktien stängde fredagen med en imponerande ökning på HELA +12,81%. I mitt januarilöseninlägg nämnde jag att jag tog ett litet bet och lät min LVMH 660 PUT gå till lösen den 19 januari, vilket resulterade i 100st LVMH-aktier i min portfölj. Hela innehavet, köptes för 752.400kr (660 EUR * 11,40 kr * 100 aktier) och finansierades med belåning.

Min tanke var att eftersom LVMH hade tappat över -10% den senaste månaden, så borde det finnas en stor chans att aktien skulle studsa tillbaka i närtid. Måndagen den 22 januari sålde jag ett CALL-kontrakt på 680EUR för mitt LVMH-innehav och fick in en fin premie för detta på 17.325 kr. Aktien studsade mycket riktigt tillbaka något, och torsdagen den 25 januari stängde LVMH på 685,3 EUR, vilket var ganska trevligt då positionen därmed redan passerat mitt lösenpris på 680EUR för februarilösen.

Det som hände sedan var något surrealistiskt för mig. LVMH rapporten som kom efter börsstängning den 25 januari och var mycket bra enligt egen utsago, men jag trodde inte alls att kursen skulle rusa som den gjorde under fredagen. LVMH öppnade upp positivt med +6,75%, cirka 732EUR.

Och med den fina börsöppningen, bestämde jag mig för att köpa tillbaka min 680EUR CALL och sålde snabbt en ny CALL på 700EUR med lösen i april. Jag kände mig ganska nöjd med detta tilltag eftersom jag nu hade säkrat en kursvinst runt 40.000kr med lösen i april. Under eftermiddagen kände jag mig dock lite snuvad på konfekten, då jag tidigare begränsat min vinst till 700EUR. Även om en kursvinst runt 40.000kr normalt sett borde vara tillräckligt, är det ändå väldigt svårt för mig att inte bli girig.

Så jag sålde en ny CALL på 750 EUR med lösen den 20 december. Detta är inte optimalt då jag nu binder upp pengar ända fram till december månad och dessutom med lånade pengar, men vad gör man inte för nästan 100 000 kr i kursvinst, även om man måste vänta nästan ett år innan den utbetalas. Har faktiskt inte köpt tillbaka min 700EUR CALL ännu, då jag tänker att LVMH rimligtvis borde falla lite under måndagen, så att det blir lite billigare att köpa tillbaka min 700EUR CALL.

Trots belåning kan jag alltså tänka mig att vänta nästan ett år för att kunna kvittera ut nästan 100.000 kr i kursvinst. Såklart kan LVMH-kursen komma att sjunka under året och kanske till och med gå under 750 EUR, men då kommer jag att vara där och köpa tillbaka min december CALL och ställa ut en ny CALL med tidigare lösendatum och lägre lösenpris. Det känns ändå som att jag har fått en rätt så bra "margin of safety" på denna positonen.

Så även om tanken var att LVMH skulle bli en snabb affär, så blev det alltså helt tvärtom.

Nu till något helt annat. Tyvärr hade jag nöjet att lyssna på första avsnittet av Montrosepodden med Niklas "Investeraren" Andersson och resten av gänget bakom den nya investeringsplattformen som de ska släppa under 2024.

Personligen har jag haft väldigt höga förväntningar på deras nya plattform, men efter att ha lyssnat på dem i 1 timme och 15 minuter vågar jag nu sticka ut hakan och säga att detta kommer nog inte bli något vidare bra. Det var nog något av det mest narcissistiska och självgoda jag har lyssnat på någonsin. De har verkligen satt sig på riktigt höga hästar, och det ska bli intressant att se om det kan motsvara de enorma förväntningar som de nu har byggt upp inför sin release. Hela poddavsnittet kan summeras något i stil med detta:

"Välkommen till Carnegie By Montrose, där vi har blandat finans med en dos skicklig hybris för att skapa den mest episka investeringsplattformen i universum (och kanske i närliggande galaxer också)!"

Nämnde jag att denna episka investeringsplattform inte kommer att ha någon funktionalitet för optionshandel?

Ha en god fredag allesammans.
/Glenn

9 kommentarer:

  1. Hej igen glenn,

    Jag följer din blogg med spänning. tycker dina äventyr är rätt så spännande men undrar lite hur du lägger grunden för dina beslut.

    mer konkret undrar jag hur det kommer sig att du valde att köpa tillbaka dina sålda calls och ställa ut andra för en högre strike. Du resonerar lite runt att du tror att kursen kommer gå upp eller kanske sjunka något men har du belägg för detta eller är det mer av en känsla som driver besluten?

    En annan fråga jag hade var att jag var intresserad var din GAV ligger och hur mycket du sålde optionerna för, tycker det är lite svårt att följa i löpande text, speciellt när det inte står hur mycket du sålde callen på 750 för och hur många totala calls det har blivit. En tabell skulle vara hjälpsamt där man även kan följa din gav?

    Du får såklart redovisa så mycket du orkar och är villig att göra.

    Hälsningar
    Vikke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Vikke,

      Just i detta LVMH-fallet gick kursen(773eur) upp med 100000kr under fredagen och jag hade begränsat min vinst tidigare i veckan genom min första sålda 680eur Call till en vinst på 20000kr. Så om jag ville ha mer av kakan i kursuppgången var jag tvungen att köpa tillbaka min första call och ställa ut en ny call med senare lösendatum och till ett högre lösenpris och detta vill jag helst göra utan att förlora allt för mycket premier. Helst brukar jag vilja gå lite plus i premier på mina rullning, men det är inte alltid det går.

      Ingen vet som bekant om en aktie skall gå upp eller ner. Jag följer uteslutande mina 18bolag som jag handlar med dagligen och har gjort så under ett par års tid nu och då utvecklar man en "känsla" för hur kurserna tenderar att röra sig i det respektive bolagen. Så det är oftast snarare en känsla och sannoliketheter som baserar mina köp eller sälj än avancerad TA.

      Här kommer en förteckning över mina senaste optionsaffärer i LVMH:
      29/12 1st SP LVMH 660 med lösen 19jan, premie 1320kr (Löst)

      Vilket innebär att jag får 100st LVMH aktier i portföljen med ett GAV på 660EUR.

      22/1 1st CC LVMH 680 med lösen 16feb, premie 17325kr.
      26/1 1st KC LVMH 680 med lösen 16feb, premie -71900kr.
      26/1 1st CC LVMH 700 med lösen 19apr, premie 71145kr.
      26/1 1st CC LVMH 750 med lösen 20dec, premie 101600kr.
      SP=Såld put
      CC=Såld call
      KC=Köpt call
      På måndag ämnar jag köpa tillbaka min CC LVMH 700 call då LVMH sannolikt kommer backa lite på måndag efter fredagens kursrusning, vilket i sin tur innebär att jag kan köpa tillbaka min 700 call något billigare(Förhoppningsvis billigare än 101000kr) än vad jag kunnat göra om jag köpt tillbaka den i fredags.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Hej,
      kul att du orkade skriva upp alla teg för mig så att jag kan följa. du får rätta mig om jag har fel nu men i och med att du blev assigned den 19 jan så började du med 100 aktier med ett snitt på 7 510,72 kronor per aktie. Detta ger en förlust på 683 kronor. Men du behåller premien på 1 320 kronor. Sedan stiger aktien till 8 805,79 kronor per aktie, detta skulle gett en vinst på 129 507 kronor då du äger 100 aktier. men i och med att du köpte och sålde calls med lite olycklig timeing så kommer du inte kunna realisera vinsterna på aktien direkt men kanske få tillbaka lite via optionspremierna.

      Ekvationen blir då:
      Vinst= 1320 - 683 + 129507 +17325-71900+101600-2631=174 538 kr

      Detta ger dig en GAV på 153 euro, och i och med att det din GAV är under dess nuvarande kurs är detta goda nyheter!

      siffran 2631 kommer från din call med strike 750 intrinsic value, jag har inte räknat med dess extrinsic value.
      Nu har jag inte räknat med din CC med strike 700 då jag inte vet vad den potentiell vinsten eller förlusten blir, det får vi se på måndag.

      Jag får gratulera för en fin vinst, men nu kommer du potentiellt vara belånad fram till december och då kan det vara värt att ha med ränte kostnaderna också för lånet vilka jag inte känner till. Ett potentiellt problem är att du kommer vara med om alla kursrörelser fram till december och kanske missar ännu mer vinster om aktien fortsätter stiga, eller så kasnke den faller som en sten plötsligt och det blir svårt att komma tillbaka till ditt genomsnitt.

      hälsningar
      Vikke

      Radera
    3. Tjena Vikke,

      Tror du och jag räknar på helt annorlunda sätt. Själv räknar jag inte alls med alternativkostnad (intrinsiskt värde). Då jag inte tycker det ger något värde till själva trejden. Så min formel hade sett ut mer ut likt denna och då antar jag en kostnad på måndag med 101000kr när jag köper tillbaka min LVMH 700 Call.

      Vinst= 1320(SP PUT) + 17325(CC 680) - 71900(KC 680) + 71145(CC 700) + 101600(CC 750) - 101000(KC 700) =18490kr + Kursvinst (750-660=90eur) i december 2024 om vi antar att kursen för euro är 11eur x 100= 99000kr. Så totala vinsten för denna trejd enligt mig borde landa på 990000(kursvinst)+18490(Premier) kr=117490kr.

      Men som du säger så ligger där många farhågor i vassen. Dels kan kursen fortsätta rusa och då kommer jag förmodligen fortsätta att rulla min decemberlösen framåt i tidenom jag inte blivit förtidsinlöst. Eller så kommer kursen att falla och då kommer jag försöka köpa tillbaka min decemberlösen och ställa ut den på nytt med lägre lösenpris och tidigare lösendatum. En annan risk är att euron tappar mot den svenska kronan fram tills december månad. Men för att få avkastning så måste du utsätta dina pengar för risk om du inte vill göra det är det nog bäst att sätta dina slantar på ett räntekonto som ger 4-6%.

      Jo, jag kommer förmodligen ligga belånad hela året så räntekostnaden bör definitivt beaktas när jag gör mina månadssummeringar. Kommer att ta med dessa när jag gör mina månadssummeringar för 2024.

      Mvh
      Glenn

      Radera
    4. Hej, hur gick det på måndagen? Vad köpte du tillbaka din sålda call för?

      Radera
    5. Hejsan,

      Det gick ungefär som jag hade hoppats på. Rullningen blev en plusaffär på 1560kr.

      26/1 CC LVMH 750 lösen 20dec, premie 101600kr
      29/1 KC LVMH 700 lösen 19apr, premie 100040kr

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    6. Glömde skriva ett minustecken :)
      29/1 KC LVMH 700 lösen 19apr, premie -100040kr
      Så skulle det sett ut.
      /Glenn

      Radera
  2. Snygga stora trejds, grattis. Positiva problem skulle man kunna säga :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar Björn,

      Jo, det är lätt att bli girig och än så länge är det angenäma problem :)

      Ha d gott
      Glenn

      Radera