onsdag 31 januari 2024

Update Januari! Värsta Stockpickern...

År 2024 har just börjat och vilken pangstart Glenn har fått på detta år. Det börjar nästan till att bli en vana med att rivstarta varje år, då januari 2023 också var en väldigt bra börsmånad för Glenn. Den stora bidragsgivaren denna månad är såklart mitt belåningsköp av LVMH som blev till rena jackpotten då aktien rusade efter sin rapport.

OMXSPI startar året ganska svagt med -1,59% medan Glenn pulvriserar index med en uppgång på hela +10,18%. En riktigt bra start på detta börsår må man säga. Förhoppningsvis kan jag förvalta detta försprång gentemot index väl under resten av året. 

Annars känns övriga livet just nu lite som ett halvkontrollerat kaos. Det är så otroligt mycket(matlagning, läxhjälp till tre barn, föräldramöten och kvartsamtal som avlöser varandra, vara fotbollstränare, ens vanliga jobb som känns mer stressigt än på mycket länge) man skall hinna med under veckorna att man blir alldeles matt och när man väl kommer till helgen är den allt som oftast fullproppad med diverse aktiviteter, kalas, fester etc. Visst är det kul med fullbokade helger, men det är verkligen svårt just nu att hinna få lite tid över till andhämtning. Skönt är det i alla fall att det blir lite ljusare för varje dag som går och att solen faktiskt tittat fram litegrann här nere i söder.

Glenn med familj går som bekant igenom ett ekonomiskt stålbad i år, med hänsyn till de ökade räntekostnaderna. Därför räknar Glenn i år med att lägga exakt 0kr i månadssparande, vilket såklart är lite tråkigt men nu har snöbollen ändå börjat växa till sig och klarar sig ganska så bra på egen hand. Portföljen tar alltså under januari ett rejält skutt mot nya ATH nivåer och marginalen till miljon nr 2 kryper allt närmare.

Månadens topp 5:

1. LVMH +15,22%
2. Carlsberg +5,01%
3. Astra Zeneca +2,92%
4. Evolution +1,73%
5. ABB -0,79%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI +10,18% VS  -1,59% (1 – 0)
Glenn VS OMXSPI +10,18% VS  -1,59% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 0 kr VS 38.850kr (0 – 1)
Utdelning VS Optionspremier 0kr VS 38.850kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

Dont sell covered calls or cash secured puts, if you dont want to get hooked!
/Glenn
   

9 kommentarer:

  1. Undrade lite varför du valde att jämföra med omxspi och inte ned omxsgi?

    Jag undrar också hur du räknat ut din procentuella avkastning denna månad?

    Hälsning vikke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Vikke,

      Håller med dig om att det hade varit bättre att använda OMXSGI som jämförelseindex. Men eftersom jag alltid använt mig av OMXSPI sedan jag började jämföra mig mot index, så vill jag gärna behålla samma måttenhet år för år.

      För att beräkna min procentuella avkastning för månaden så tar jag (utgångsvärdet för portföljen - Ingångsvärdet) / Ingångsvärdet

      Eventuella insättningar från lönen räknar jag inte med i mitt utgångsvärde.

      Ha de gott
      Glenn

      Radera
  2. Hej!
    Undrar lite varför du ställer ut calls långt från atm, ju närmre kursen du ställer ut ju bättre premier . Du missar kanske några kronor i uppgång men det är väl hela modellen, att eftersom man inte vet framtiden o kursrörelsen så lever man på premien. Om du blir löst direkt så ställer man ut igen , senast lösendagen. Sen finns det ju risk att det går långsamt ner varje månad i flera år, då blir du antingen låst i aktien eller måste snitta ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan,
      Mitt mål med mina positioner är att ta en liten kursvinst(dvs aldrig sälja under mitt GAV) med en hyfsat bra premie som grädde på moset. Sen blir verkligheten inte alltid som man tänkt sig och man kan tvingas att rulla positionerna fram och tillbaka.
      mvh
      Glenn

      Radera
  3. Ah förstår!
    Jag gick igenom 10 st stabila bolag idag med lösen på i princip atm och sen samma med 20% upp från ATM och sammanställde. Snittet landade på atm runt 25 000 + ca 2000 upp till atm. Samt för 20% upp låg det på ca 14 000 men ca 35 000 i kursuppgång till strike. 1 miljon per aktie räknat. Lurigt vad man skall ta. Vid 5M, Trygga ca 150k eller chansa på 75K med chans på 250k. Skall räkna lite till imorgon.

    SvaraRadera
  4. Skrev lite fel, 5% otm menar jag inte 20% och va 6M i exemplet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är som sagt en ganska angenäm balansgång vad man skall välja. Det händer också att jag säljer på ATM, men det är bara så himla surt om aktien skulle sticka iväg.
      Mvh
      Glenn

      Radera
    2. Ja det är sant. Funderar på högre strike på byggsektorer nu. Varför gilla du inte cc i en kf? Vad är nackdelen?

      Radera
    3. Tjena,
      Vad menar du med KF? Kapitalförsäkring? Trodde inte att man kunde ställa ut optioner i en KF, men det kan man kanske. Om det funkar så borde det inte vara någon större skillnad mot ISK:en.

      Mvh
      /Glenn

      Radera