fredag 19 januari 2024

Lösen 19 januari, Highway through the danger zone!

Så var det då dags att summera årets första optionsmånad och det har verkligen varit en stark start på året för Glenn med hänsyn till optionspremierna. Börsen har börjat året lite skakigt inför Q4 rapporterna som snart skall dra igång på allvar. Då avslutningen på år 2023 var näst intill magnifik för många av mina innehav har jag mest fått ägna mig åt att rulla fram alla mina Covered Calls till framtiden, för att inte helt gå miste om den starka kursuppgången som varit i mina innehav. I och med att alla mina innehav nu är uppbundna med lösendatum en bra bit in i framtiden, så har jag därför tagit ett litet(Ganska stort faktiskt) bet här i januari och lät mig bli löst på 100st LVMH aktier med lösenpris 660EUR. LVMH har tappat över 10% den senaste månaden och förhoppningsvis kan aktien studsa tillbaka lite under februari månad. I den bästa av världar blir det ett kort ägande i LVMH aktien, då belåning nu kickat in med några hundra tusen kronor. Om allt går enligt plan, så kommer LVMH att stå över 680EUR vid nästa lösen och då kan jag vänta mig kursvinster samt premier för runt 35.000kr för mitt LVMH innehav. 

Jag blev också löst på tre stycken av mina Boliden 275kr PUT kontrakt, som jag nu kommer att få möjlighet att ställa ut nya Covered Calls emot på måndag. Om börsen skulle fortsätta att falla ännu mer kommer jag att försöka sänka mina lösenpriser  samt att flytta mina lösendatum till närmare nutid. 

Tack vare mitt bet i LVMH kan jag nog räkna med att februari också blir en helt okej månad rent kassaflödesmässigt. Utan denna belåning hade det dock blivit riktigt skralt med kassaflöde. Och när vi väl klarat av februari månad, så börjar även utdelningssäsongen dra igång på allvar, vilket lär stärka kassaflödet fram till att merparten av mina Covered Calls löper ut i juni månad. 

Här kommer en överblick av alla mina Covered Calls mot mina innehav:

1st CC ABB 410kr med lösen 20 juni.
1st CC EQT 260kr med lösen 20 juni.
1st CC EQT 270kr med lösen 20 juni.
2st CC Axfood 260kr med lösen 20 juni.
2st CC Astra 1410kr med lösen 15 mars.
2st CC Astra 1470kr med lösen 20 juni.
5st CC Boliden 310kr med lösen 20 juni.
1st CC Carlsberg 920kr med lösen 15 mars.
3st CC Evolution 1230kr med lösen 15 mars.
4st CC Evolution 1230kr med lösen 20juni.


Förra årets mål är passé och jag lyckades i alla fall med ett av dem:

  • Öka portföljens värde med 583.000kr, så totala portföljvärdet blir 1.750.000kr. FAIL (1.661.497kr)
  • Uppnå 240.000kr i årligt kassaflöde inkl. utdelning och premier. CHECK (357.288kr)

2024 års mål har redan blivit nedskriva under målfliken och har blivit satt till följande:

  • Öka portföljens värde med 338.503kr, så totala portföljvärdet blir 2.000.000kr.
  • Uppnå 420.000kr i årligt kassaflöde inkl. utdelning och premier.

År 2024 skall alltså miljon nr 2 inkasseras samt att jag skall uppnå ett månatligt kassaflöde om 35.000kr per månad. Ingen av målen känns i dagsläget som någon omöjlig uppgift och året har helt klart börjat starkt, där jag krossade jämförelsetalet från 2023 med råge.

Årets första månads kassaflöde landar på 45.955kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 0kr
Optionspremier: 45.955kr
Kursvinster vid lösen: 0kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 45.955kr (15.631kr) 
februari: (16.855kr) 
mars: (16.155kr)
april: (47.853kr) 
maj: (29.092kr) 
juni: (22.535kr) 
juli: (26.780kr)
augusti: (25.390kr) 
september: (36.099kr)
oktober: (36.735kr) 
november: (51.485kr) 
december: (31.010kr)

2024 års månadssnitt: 45.955kr (Totalt för helåret 45.955kr)

Nu köööör vi!!!
/Glenn

6 kommentarer:

  1. Hej Glenn
    Ville bara tacka för att du delar med dig så frikostigt på din blogg. Jag halkade in här för några veckor sedan efter att ha tagit tag i en punkt som legat på min todo i ett år - att lära mig optioner. Har plöjt igenom nästan alla dina inlägg och din resa är otroligt inspirerande. Eftersom jag inte gillar att vänta och anser att jag lär mig bättre genom att göra saker, så har jag flyttat över lite kapital från utdelningsportföljen till ett dedicerat options-isk, och börjat sälja puts (och köpt på mig några aktier jag ändå hade i utdelningsportföljen, så jag får till lite belåning och kan sälja cc).

    Dessvärre erbjuder ju inte Degiro ISK längre, så jag har inte hittat något bättre ställe än Avanza för svenska optioner. För visst är det så att man även får skatta på premierna om man inte handlar via isk?
    Tyvärr äter ju courtaget upp en stor del av premien när man handlar med få kontrakt och små poster (30-60k), så nu i början är courtaget nästan lika högt som kapitalskatten. Courtaget gör ju också att det tar emot att stänga/rulla positioner innan lösendag, så det känns i nuläget inte så flexibelt som jag hade önskat.

    Du nämnde någonstans att du inte kollar så mycket på grekerna, så hur väljer du vilka nivåer du vill ställa puts och calls på? Någon teknisk analys? IV? Följer du vix, skew osv?

    På svenska marknaden verkar man helt vara i händerna på market makers och deras spreads - kör du spreadfiske eller säljer du till aktuell köpnivå? Har ögnat lite på Tastytrade där spreadarna är betydligt mindre. Kanske kan bli aktuellt i framtiden om man blir inbiten optionshandlare och kan leva med skatten.

    Mvh, Wrede

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Wrede,

      Kul att du hittat hit till bloggen :)

      Och STORT Grattis till att du börjat ta dina första optionssteg.

      Jag är nog inte rätt man att svara exakt på hur beskattningen av premierna fungerar i en vanlig depå, men utgår från att det är 30% skatt på dem om de inte ligger i ett ISK konto.

      Jag hoppas själv en hel del på att Montrose plattform som de skall komma ut med innehåller en perfekt optionsgui, med lågt courtage samt handel på marknader som Europa, USA och Norden såklart. Då inte heller Degiro är optimalt då man tvingas skatta på alla utdelningar trots att kontot betraktas som en ISK. Har hört ett par stycken som älskar TastyTrade optionsplattform. Skall tydligen vara riktigt bra, men sen vet jag inte hur dem löser beskattningen då de inte kan erbjuda konto enligt ISK. (Om möjligtvis någon som läser detta kan ge en liten resume i hur det är att handla med TastyTrade samt hur de hanterar beskattningen av premierna. Det skulle uppskattas mycket, då Glenn letar efter en ny plattform för sin optionshandel).

      För min egen handel så håller jag lite övergripande koll på hur VIX index ligger, men gör varken någon TA eller tar någon speciell hänsyn till Grekerna då de inte erbjuds hos DeGiro i deras gränssnitt. Försöker mest ställa mig frågor om vilken nivå jag kan tänka mig att köpa eller sälja på. Jag spreadfiskar alltid när jag skall ställa ut eller köpa optioner, väljer som regel aldrig aktuell köp eller säljnivå.

      Ha en go Lördag
      /Glenn

      Radera
  2. Hej Glenn!

    jag ser att du vill snitta ca 35 000 i månaden i kassa flöde på en portfölj på ca 1,66 miljoner. det ger ca 2 procent vinst i månaden vilket blir 24 procent vinst per år. Då undrar jag om detta endast är vinster på dina optioner och utdelningar eller har du andra investeringskällor som kan bidra?
    Jag funderade också på hur många fler covered calls du har råd att lägga ut. Hur ska du t.ex göra under februari månad när du har coveredcalls som går ut i juni. Eller mars månad om du inte bir löst på dina covered calls och kanske når en gräns i din marginal?
    Hur gör du när du redovisar optionspremier. Är det premier som du har sålt eller är det räknat efter att du har stängt positionen.
    Vilka kriterier har du för att stänga en position eller håller du alla dina positioner till slutdatum?

    hälsningar
    Vikke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Vikke,

      Jag kan förstå att Ni blir lite förvirrade angående mina redovisningar, då jag har två olika redovisningar för mina premier. Dels har jag en redovisning för själva lösenmånaderna och den innefattar premier, utdelningar och kursvinster. Sedan har jag en rapportering på årsbasis 1jan-31dec och i den inkluderar jag endast premier och utdelningar. Så som svar på din fråga, så är det endast premier och utdelningar som innefattas av de 35.000kr per månad som är satt upp som årsmål.

      Jo, man är ju lite bakbunden just nu i och med att mina covered calls har lösen i mars och juni. Jag vill ju helst inte ställa ut några nakna calls, men kan nog tänka mig att göra det om det uppstår några bra läge. Sen har jag också tagit ett bet med belåning nu, då jag lät min SP LVMH 660 gå till lösen nu i januarilösen och det innehavet fixar bra premier åtminstone fram till februarilösen.

      När det gäller min marginal, så ställer jag ut både PUTS och CALLS, så länge som Degiros investerbara kapital tillåter mig. Vet inte hur det är med marginalkoll på andra platformar men hos Degiro är det enkelt att hålla koll via det investerbara kapital saldot. Skulle man överskrida sin marginal är det bara att köpa tillbaka några av mina optioner tills marginalen återställt sig.

      Oftast låter jag alla mina positioner gå till lösen och det är sällan jag stänger dem i förtid. Endast om jag rullar min position eller som jag skrev ovan att jag riskerar ett margin call.

      Min redovisning av premierna är från den dagen då jag säljer optionen.

      Mvh
      Glenn

      Radera
    2. Hej!
      Ny förstår jag lite bättre dina siffror. Men en undran jag har är hur tydligt det är att redovisa premierna vid försäljning? är det inte bättre att redovisa vad positionen har för vinst/förlust efter att du stängt positionen. Mycket kan ju förändras till lösendatum, speciellt när lösendatum är flera månader fram i tiden.

      Jag hade hoppats på att du även kunde redovisa vad din breakeven är på dina innehav, t.ex. ABB ser jag att du har sålt en CC med strike 410, som slutar i juni, då undrar jag lite vad du sålde den för, vilket datum och vad ABB stod på vid försäljning? Jag förstår att det är mer jobb av dig och är helt med på om du inte känner för att dela med dig av den informationen, tänkte mer att det skulle ge en mer givande diskussion.

      Hälsningar
      Vikke

      Radera
    3. Tjenare Vikke,

      I och med att jag endast säljer Calls och Puts, så får jag min premie rakt in på kontot den dagen då optionerna säljs, så därför känns det rimligt att bokföra premierna just på dagen när pengarna kommer in på kontot. Om jag skulle behöva köpa tillbaka någon option bokförs denna kostnad också på dagen då affären görs och då pengarna lämnar mitt konto. Ser ingen poäng i att bokföra allt vid lösendagen.

      Ja det är inte lätt att redogöra för allt och speciellt inte gällande min ABB position, men jag gör ett försök:
      - Vi får backa bandet till sept/okt 23, då jag ställde ut PUTS i ABB med lösenpriser på 400kr, 380kr, 370kr vilka jag blev löst på.
      - Detta gav mig alltså 300st ABB aktier med ett GAV på 383,33kr.
      - 3st CC 390kr ställs ut med lösen i 17/11.
      - 15/11 beslutar jag mig för att rulla 1 av mina CC 390kr kontrakt då de ser ut att gå till lösen den 17/11. Jag köper alltså tillbaka 1 kontrakt och ställer ut en ny CC 400 med lösen 19jan och för detta fick jag in 245kr i extra premier.
      - 17/11 stänger ABB lösenfredagen med 402kr och jag blir löst på övriga 2 optionskontrakt.
      - 4/1 ABB rusar och står nu i 438,30kr, vilket med stor sannolikhet innebär att jag blir löst den 19jan på mitt CC kontrakt på 400kr. Så där och då bestämmer jag mig för att rulla mitt CC 400kr kontrakt framåt i tiden. Då jag helst inte vill gå back i premier på mina rullningar så tvingas jag gå hela vägen fram till juni lösen där jag kan ställa ut ett CC 410kr kontrakt. Rullningen ger mig 160kr i premier.
      - ABB står idag vid stängning i 437,10kr och i potten ligger en utdelning på runt 10kr per aktie i mars/april någon gång. Vilket gör att antingen kammar jag hem en utdelning vilket får ses som ren bonus då jag max kan få 410kr för mina aktier om jag blir löst i juni. Det mest troliga är väl att jag blir förtidslöst när utdelningen skall delas ut allt annat lika, dvs om kursen håller sig på dagens nivåer eller går ännu högre fram till mars/april månad.
      - Om jag blir förtidslöst, är jag ändå ganska nöjd med min trade då min vinst för själva aktierna blir (410kr-383,3) x 100 = 2670kr.

      Vet inte hur överskådligt detta blev, men hoppas det gav dig något.

      Mvh
      Glenn

      Radera