måndag 19 februari 2024

Ettan kom, tvåan kom, trean kommer så småningom...

Det tog 5år 2månader och 27dagar för Glenn att nå sin första miljon. Det kunde säkert ha gått några månader fortare då Glenn plockade ut 300.000kr från portföljen för ett bilköp i augusti 2020. Mitt uppsatta mål för att nå den första miljonen var satt till 5år, vilket jag mer eller mindre lyckades följa ganska så bra. Det sägs som bekant att det är den första miljonen som är den jobbigaste att spara ihop till och att det sen mer eller mindre bara rullar på utav farten. Jag är nog ganska benägen att hålla med om detta påstående, då Glennportföljen idag passerade 2 miljoner kronor i totalvärde och detta gjordes på 2år 10månader och 19dagar. Alltså kunde miljon nr 2 samlas in på nästan halva tiden jämfört med miljon nr 1. Så med enkel mattematik borde väl då miljon nr 3 ta ungefär 1,5år att spara ihop till. Med det flow som Glennportföljen är inne i just nu, så verkar ingenting vara omöjligt. Det var ju inte alls längesedan vi stängde böckerna för år 2023 med ett portföljvärde på 1.661.497kr och idag stängde alltså portföljen på 2.003.531kr. Mitt mål för helåret 2024 var att komma upp till 2 miljoner kronor och nu har jag alltså idag lite drygt 1,5 månad in på det nya året redan passerat det målet. Glenns inledning på året har varit smått enastående, där portföljvärdet alltså har ökat med hela 342.034kr (+20,58%). Det coolaste av allt med denna snabba ökning är att jag inte satt in en enda sparkrona under årets början. Man kan med andra ord säga att Pengamaskinen fungerar och verkar gå på högvarv för tillfälligt. Det kan mycket väl vara som så att Glenn inte längre är mångmiljonär efter morgondagens börsstängning. Men nu är det i alla fall dokumenterat att portföljen åtminstone har överstigit 2 miljonersstrecket en gång under detta år. Det blir spännande att se om jag kan lyckas stänga februari månad över tvåan eller om portföljen faller tillbaka litegrann.

Sen får jag väl avsluta med att också gratulera Blåvitt till en stabil insats i cupen i söndags. Det känns som det kan bli ett jobbigt år på fotbollsplanen i år också, men när Blåvitt går kasst brukar och andra sidan portföljen leverera.

Ha en FIN måndag!
/Glenn

6 kommentarer:

  1. Grattis till 2:an Glenn! Mot 3:an alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket Mr Kalkyl. Ja, trean tar vi av bara farten nu ;)
      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  2. Hej Glenn!
    Påminn mig lite hur det var med dina lvmh calls. Vid vilken strike var de sålda nu igen? Och hur är vinst/förlusten på dem?

    Du sa även att du blev inlöst på Boliden och Maersk, har du sålt calls på dessa? Och tittarna du sålde, vad sålde du dem för? Jag tänker att det är intressant att veta vad denna halva av hjulet har givit dig för vinst på riskerat kapital.

    Mvh
    Vikke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Vikke,

      Här kommer LVMH recap:
      29/12 SP 660eur med lösen 19jan, premie 1.320kr (Löst 659,4eur)
      22/1 CC 680eur med lösen 16feb, premie 17.325kr
      26/1 KC 680eur med lösen 16feb, premie -71.900kr
      26/1 CC 700eur med lösen 19apr, premie 71.145kr
      26/1 CC 750eur med lösen 20dec, premie 101.600kr
      29/1 KC 700eur med lösen 19apr, premie -100.040kr
      8/2 KC 750eur med lösen 20dec, premie -126.735kr
      8/2 CC 800eur med lösen 19dec25, premie 133.670kr
      Totalt premier: 26.385kr
      Total kursvinst vid dagens datum: ca 135.600kr
      Total Alternativkostnad vid dagens datum: ca 56.000kr

      Jag har tre scenarior med LVMH positionen:
      1. Jag blir förtidslöst vid avskiljningen av utdelningen och får bara vara nöjd med premie och slutpris på 800eur samt att belåningen minskar.
      2. Om LVMH positionen fortsätter att stiga till över 900eur så kommer jag att försöka att rulla fram min 800eur till 900eur nivån.
      3. Om LVMH positionen faller under 750eur så kommer jag försöka köpa tillbaka min 800eur position och ställa ut en ny med lägre lösenpris och tidigare lösen datum.

      Maersk och Boliden positionerna har inte börjat enligt mina förhoppningar då kurserna gått riktigt svagt inledningsvis:

      19jan 2st SP Maersk 11.000dkk med lösen 16feb, premie 1.860kr
      19feb 2st SP Maersk 11.500dkk med lösen 19apr, premie 4.470kr
      Total premie: 6.330kr
      Potentiel kursvinst 19apr: ca 15.000kr
      Total Alternativkostnad vid dagens datum: ca -30.000kr

      Boliden positionen är ganska så rörig så orkar inte riktig stolpa upp alla dessa positioner, men i korthet har jag ett GAV på 282,75kr för 2000st Boliden aktier. Nu såg jag till att efter veckolösen i fredags också bli löst på ytterligare 500aktier till priset av 270kr, så mitt nya GAV på måndag blir runt 280,20kr.
      Totalt premier under jan/feb för diverse calls & puts: 13.640kr
      Följande CC har jag ute för mina Boliden:
      5st CC Boliden 310kr med lösen 20jun
      15st CC Boliden 290kr med lösen 15mars
      5st CC ?? Blir till att ställa ut på måndag
      Total Alternativkostnad vid dagens datum: -40.250kr

      Vet inte hur överskådligt detta blev, men hoppas det gav dig något.
      Ha en fin lördag
      /Glenn



      Radera
    2. Hej!
      Mycket fint uppställt tycker jag, kan verkligen följa med och man ser hur du tänkte och hur du har rullat. Jag undrar lite vad du menar med alternativ kostnad? Är det pengarna som gått till räntan och pengarna man skulle haft om man lagt pengarna på ett sparkonto eller en alternativ investering? annars räknar jag en vinst på ca 150 000 till december vilken blir ungefär 22 procent vinst om du får behålla positionerna samt LVMH håller sig över 800.

      Med det sagt så kommer du fortfarande kunna nå ditt mål på 420 000 kronor i kassaflöde när du har en relativ stor del av ditt konto låst i LVMH till slutet av året?

      För att avsluta med lite tankespjärn. Vilka risker ser du att din position kan utsättas för och vilka strategier har du för att identifiera och hantera dessa?

      Mvh
      Vikke

      Radera
    3. Hejsan,

      Alternativkostnaden i detta fallet är egentligen bara dagens kurs i jämförelse mot mitt CC strike price. Brukar normalt inte räkna med alternativkostnad då det endast är en ögonblicksbild över positionen.

      Men som du säger kan det bli en utmaning att nå mitt mål när jag har bundit en del kapital i ett par olika positioner.

      Mina tankar kring LVMH positionen är lite som jag beskrev tidigare. Ett fjärde alternativ skulle kunna vara om jag vill lösa min belåning är att köpa tillbaka min December 25 call och ställa ut en april call som löser min positionen med en liten vinst, fast med en stor alternativkostnad.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera