lördag 16 mars 2024

Lösen 15 mars, Dags att ta ner risken?

Börsen och Glennportföljen fortsätter att dagligen sätta nya ATH nivåer. Detta har fått mig att inse att vi rimligtvis inom den närmsta tiden borde få en liten rekyl nedåt. Därför har det börjat bli dags att beta av mitt skuldberg i portföljen, då det ändå börjar bli lurigt med att hitta bra köplägen just nu. Det är helt enkelt nu läge, att gå över från "Buy side" till "Sell side". Glädjande nog blev jag löst på ett par av mina innehav vid denna lösen, vilket har sänkt min belåning med några hundra tusen. Följande Covered Calls gick till lösen: - 1st CC Carlsberg 920DKK, vilket gav en liten kursvinst på 720kr. - 14st CC Boliden 290kr, vilket gav en liten kursvinst på 13.720kr. I fallet med Carlsberg, så blev jag faktiskt löst redan den 13 mars när utdelningen skulle avskiljas, så där gick jag tyvärr miste om lite utdelningskronor. Framöver kommer jag att försöka ta ner risken i portföljen genom att låta mina utställda Covered Calls gå till lösen när tillfälle ges. Annars har lösenmånaden rullat på helt okej. Det var dock en period där jag dansade väldigt nära margin call gränsen, vilket tvingade mig att köpa tillbaka en hel del PUTS för att ligga på rätt sida om Margin Call gränsen. I och med min höga belåning har kassaflödet kunnat fortsätta att strömma in under månaden. Det blev faktiskt ytterligare en fin månad med fina siffror, för tredje månaden i rad. Däremot kommer kommande kassaflöde under april och maj att minska rejält. Vi får helt enkelt hoppas på att inkommande utdelningar och eventuellt lite kursvinster kan kompensera för det antagna premiebortfallet under de nästkommande månaderna.

Mars månads kassaflöde landar på 51.610kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 0kr
Optionspremier: 43.925kr
Kursvinster vid lösen: 14.440kr
Räntekostnader: -6.755kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 45.955kr (15.631kr) 
februari: 85.100kr (16.855kr) 
mars: 51.610kr (16.155kr)
april: (47.853kr) 
maj: (29.092kr) 
juni: (22.535kr) 
juli: (26.780kr)
augusti: (25.390kr) 
september: (36.099kr)
oktober: (36.735kr) 
november: (51.485kr) 
december: (31.010kr)

2024 års månadssnitt: 60.888kr (Totalt för helåret 182.665kr)

Nu kan våren gott komma på allvar...Ha d gott
/Glenn

1 kommentar:

  1. Briljant presenterat! Ditt inlägg är både insiktsfullt och tankeväckande. Uppskattar att du delar med dig av ditt värdefulla perspektiv.

    SvaraRadera