torsdag 28 mars 2024

Update Mars, Vad månne det bliva av detta år...

Portföljen fortsätter att gå urstarkt och inte ens en intradagnedgång för EVO på -10% verkar kunna stoppa Glenn-portföljen. För tredje månaden i rad utklassar Glenn OMXSPI indexet med råge. Glenn-portföljen stänger mars månad på fina +9,72% medan OMXSPI endast orkade upp i +4.56%. Som vanligt har inget månadssparande kunnat göras då det mesta av lönen går till mat och räntor. Portföljen står verkligen på egna ben nu och behöver inte matas med mer pengar. 

Annars börjar vårkänslorna så sakteligen att spira, då golfsäsongen är igång, Allsvenskan startar till helgen och kvicksilvret har börjat leta sig upp mot tvåsiffrigt. Vi har hela den härliga sommaren framför oss och det känns riktigt trevligt och förväntansfullt då årets semester än så länge är ett oskrivet vitt papper.

Dock kom jag och frun precis hem från en långweekend i Dublin, som vi spenderade utan barn och tillsammans med nära vänner. Det berömda vädret i Dublin var av autentiskt karaktär med regn, sol och gråväder om vart annat. Men vad gör väl det om man gillar öl (vilket undertecknad gör) och pubar med live musik. Förutom allt pubhäng besökte vi bland annat Guinness Storehouse, där vi avslutade med en läcker lunch som bland annat innehöll ostron och Guinness som skulle vara en riktigt bra kombo ihop. Vi tog också en dagsutflykt till mäktiga Cliffs of Moher, där vi åkte med buss tvärs igenom hela Irland innan vi kunde avnjuta dessa fantastiska klippor. Dock var vädrets makter inte helt med oss här och det blev en ganska blött eftermiddag, men riktigt trevligt att få se en hel del av den Irländska landsbygden på vägen dit och hem. Men den kanske bästa upplevelsen var faktiskt det Irländska Rock´n Roll Museet som vi hittade, där vi leddes igenom hela den irländska Rock´n Roll Historien med bland annat U2, Thin Lizzy, The Pogues, Sinead O´Connor, m.m. Det som gjorde den 1,5h långa guidade turen så fantastisk, var just på grund av att själva guiden var så otroligt fängslande, rolig, personlig och sentimental på en och samma gång. Jag fick själv ett par nära till gråten attacker under den guidade turen. Så denna tur är ett riktigt måste om man befinner sig i Dublin. Övriga spaningar från Dublin är att ingen lågkonjunktur verkar råda på ön. Det var i stort sett fullt på alla pubar och restauranger och jag har nog aldrig sett så många byggkranar sen vi var i Dubai för några år sedan. Det byggdes i princip överallt och husen på landsbygden var av amerikanskt snitt. (Alltså väldigt stora och i fint skick). Avslutningsvis vill jag bara säga att jag åker hellre till Dublin än till London om jag tvingas välja mellan dessa två destinationer. Jag kan mycket väl tänka mig att återkomma till Dublin någon gång i framtiden. Staden får helt enkelt 4,5 Glennar av 5 möjliga och då var det nog vädret som drog ner betyget från en 5:a.

I själva portföljen har det hänt en hel del under mars månad. Jag blev förtidslöst på 100st ABB aktier innan utdelningen skulle avskiljas och jag blev även löst på 200st Astra Zeneca aktier på min utställda vecko-option häromveckan. Även 1400st av mina Boliden aktier gick till lösen den 15 mars, vilket totalt nu har medfört att min belåning har tuggats ner ordentligt. Det känns såklart riktigt skönt att belåningen kommit ner på mer rimliga nivåer nu när vi befinner oss på ATH nivåer och att luften faktiskt börjar kännas ganska så tunn. 

Årets första utdelningar har också trillat in, vilket också hjälpt till att sänka belåningen. Det kommer bli spännande att se om jag möjligen kan slå mitt utdelningsrekord från 2020 på strax över 30.000kr. I vart fall har år 2024 än så länge inbringat 20.334kr i utdelningar och då har jag kvar att få utdelning från EVO, LVMH, Boliden och EQT. Så om jag inte blir förtidsinlöst på alla dessa innehav bör jag kunna sätta ett nytt utdelningsrekord anno 2024.

Kan även hinta med att det ser väldigt lovande ut inför april-lösen och att kassaflödesrekordet från februari ser ut att vara i fara. 

Och här kommer som vanligt månadens största bidragstagare.

Månadens topp 5:

1. Boliden +13,24%
2. EQT +12,42%
3. Axfood +8,62%
4. Astra Zeneca +6,53%
5. LVMH -1,96%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI +9,72% VS  +4,56% (3 – 0)
Glenn VS OMXSPI +28,85% VS  +6,70% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 20.334 kr VS 74.395kr (0 – 3)
Utdelning VS Optionspremier 20.334 kr VS 199.700kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

Glad Påsk!
/Glenn
   

7 kommentarer:

  1. Långweekend i Dublin med fin miljö o goda öl låter härligt! Vill resa till både Irland o Skottland då jag ännu inte besökt nåt av dessa länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kalkyl,

      Jo, det var en mycket trevlig tur trots vädret. Skottland ligger också på min rese-to-do-lista och då kanske man också skall försöka få med sig sina golfklubbor :)

      Ha en fin Påskafton!
      /Glenn

      Radera
  2. Hej Glenn, det är vikke igen. Intressant inlägg men jag undrar lite hur den hör veckans nedgång har påverkat dig? Jag har inte följt dina positioner specifikt men kan bara säga att mina positioner har tagit sig ett slag i alla fall.
    Har du några tankar på att köpa en skyddande put, du resonerar ändå runt att ställa av några positioner. Är det något du hann göra innan och är det fortfarande aktuellt?

    Mvh vikke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Vikke,

      Long time, no see :)

      Jo, starten på april har börjat nedåt för portföljen men än så länge är det ingen riktig katastrof. Många av mina covered calls strike prices ligger fortfarande under dagens kurser, så på det stora hela känns det ändå rätt bra. Man kan inte räkna med att gå flera % plus varenda månad. Jag har inte köpt några "Försäkrings PUTS", då jag har svårt för just försäkringar även i det dagliga livet. Oftast är det pengar rakt ut i sjön, men såklart så kan man pricka rätt med dessa någongång och skall man köpa PUTS är det väl kanske just när börsen är på ATH, men är nog lite för girig för att köpa PUTS i dagsläget. Det är nog något jag kommer försöka börja jobba med först när jag lagt arbetslivet åt sidan.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  3. Hej igen!

    Jag hade lite funderingar kring din lvmh position. Den har ju ett gav på 660 euro och står för närvarande på 781. Detta ger dig en vinst på 12. Men du har tjänat 660 i Premier på positionen så det blir gav på 542 eller var det inräknat redan? Hur som helst är min förståelse att du förväntar dig att lvmh är mellan 700 och 800 fram till december 2025. Jag resonerar så att allt över 800 skulle äta in på dom vinst och allt under 700 skulle gjort det bättre att bara sälja nu istället för att lösa pengarna. Du får rätta mig och du misstycker. Det som inte är redovisat är räntekostnaderna också vilket kanske ska vara med när man räknar gav för att få en korrekt bild av det hela.

    Jag funderar även lite på hur du resonerar om aktien skulle falla nu i oroliga tider, när är det värt att köpa tillbaka? Hur avgör du det?

    Mvh Vikke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gokväll Vikke,

      Hänger inte riktigt med i vad du skriver ovan angående vinst på 12??. Mitt GAV för LVMH aktien är som sagt 660eur och min förhoppning är väl att den håller sig kring 800eur nivån till dec 2025. Om LVMH skulle stå högre än 800eur dec 2025 gör jag en vinst på ca 150.000kr i förhållande till mitt GAV. Skulle LVMH däremot börja falla ner mot 700eur så kommer jag att försöka rulla tillbaka(Dvs köpa tillbaka och ställa ut på nytt, så länge som jag inte går minus på premierna) min december covered call till ett tidigare lösen datum.

      Sen har jag i år än så länge inkasserat 28.855kr i premier för enkom mitt LVMH innehav, men dessa räknar jag heller inte in i mitt GAV. När jag hänvisar till mitt GAV är det alltid mitt inköpspris.

      Räntekostnaderna redovisar jag numera vid varje löseninlägg, när premier, kursvinster och utdelningar summeras.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Hej igen glenn.
      Sry att det blev så hattigt inlägg. Fattar att det inte riktigt framgick vad jag menade och helt ärligt så råkade jag göra kommentaren under fel inlägg. Det spelar inte så stor roll såhär i efterhand utan jag ser att svaret du har gett besvarar frågan rätt så bra ändå

      //Vikke

      Radera