fredag 19 april 2024

Lösen 19 april, Sexsiffrigt!

Börsen har surnat till under inledningen av april månad och det känns väl ändå ganska väntat när vi haft nästan fem månader av konstant börsuppgång. Även vollan(VIX) har börjat röra på sig uppåt och ligger nu runt 18 och pendlar från att under en längre tid legat runt låga 12-13. Kanske är det dags för en rekyl nedåt nu när Q1 rapporterna skall till och redovisas. Jag fick i alla fall min släng av sleven när halvledarbolaget ASML redovisade en lägre orderingång än väntat och aktien föll närmare -8% under rapportdagen. Trots att jag inte ägde aktien så påverkade det mig en hel del då min utställda PUT på 860EUR nivån helt plötsligt blev in the money. ASML har dessutom fortsatt att falla likt börsen i övrigt de senaste två dagarna och därför blev jag tvungen att rulla fram min ASML 860EUR PUT med lösen i april till septemberlösen med nytt lösenpris på 750EUR. Själva lösenmånaden har varit ganska så lugn då jag inte haft så många positioner i farten. Men i början på månaden fick jag feeling efter ett önskemål från en läsare att redovisa vilka optionskontrakt som jag har i spel. Sagt och gjort fixade jag snabbt en ny flik som jag kort och gott kallar för Optioner. Har Ni ännu inte hunnit kolla in denna sida, så kan Ni göra det här. Optionssidan uppdateras så fort något nytt kontrakt ställs ut eller rullas vidare. Ni kan enkelt följa vad som är på gång månad för månad och till vilka lösenpris jag ställt ut mot. Tidigt under lösenmånaden blev jag löst på två stycken av mina Covered calls kontrakt. Även om det blev en del alternativkostnader för dessa positioner vid lösen, så var jag ändå ganska nöjd då dessa försäljningar tog ned min belåning. - 2st CC Astra 1380kr, vilket gav en liten kursvinst på 6.000kr. - 1st CC ABB 410kr, vilket gav en liten kursvinst på 2.660kr. Nu till det mest spännande med denna lösenmånad. Nämligen hur har kassaflödet landat? Rekordet från februari månad på 85.100kr blev inte långlivat då april månads kassaflöde landade på smått fantastiska 100.559kr. Det kanske skall tilläggas att kassaflödet denna månad har fått hjälp av samtliga inkomstströmmar, nämligen från premier, utdelningar samt lite kursvinster. Att uppnå ett sexsiffrigt belopp trodde jag verkligen inte att jag skulle få uppleva när år 2024 startade, men ingenting verkar vara omöjligt när det kommer till optionshandel.

April månads kassaflöde landar alltså på nya rekordet 100.559kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 20.334kr
Optionspremier: 78.365kr
Kursvinster vid lösen: 8.660kr
Räntekostnader: -6.800kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 45.955kr (15.631kr) 
februari: 85.100kr (16.855kr) 
mars: 51.610kr (16.155kr)
april: 100.559kr (47.853kr) 
maj: (29.092kr) 
juni: (22.535kr) 
juli: (26.780kr)
augusti: (25.390kr) 
september: (36.099kr)
oktober: (36.735kr) 
november: (51.485kr) 
december: (31.010kr)

2024 års månadssnitt: 70.806kr (Totalt för helåret 283.224kr)

Mot nya mål
/Glenn

12 kommentarer:

  1. Grymt jobbat, helt galet. Du kan förmodligen sluta arbeta nu och ägna dig åt optionstrading ett par timmar om dagen. Det hade jag gjort om jag var du. Har du några mål uppsatt eller liknande? MVH Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Richard,

      Ja, det är faktiskt riktig galet. Fortsätter det i den här takten resten av året, så lägger jag nog jobbdatorn på hyllan lagom till nästa sommar :)

      Målet är att sluta jobba innan 55år men helst vid 50år, vilket är redan nästa år. Dock vill jag väldigt gärna ha åtminstone 3 miljoner i portföljvärde innan jag går i FIRE.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  2. Svar
    1. Stort Tack Björn.

      Efter årets rivstart kommer jag nog att ta det lite lugnare en tid framöver. Nästa månad borde bli ganska torftig gällande premierna, dock kommer det förhoppningsvis in lite utdelningar som kompensation.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  3. Well done Glenn! Alltid lika kul, inspirerande och spännande att läsa om dina fantastiska optionsbedrifter. Ett fantastiskt månadssnitt hittills alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar Herr Kalkyl.

      Jo, det har verkligen gått över förväntan i år. Dock kommer det att bli svårt att hålla detta månadssnitt året ut, men ligger i alla fall bra till jämfört med mitt uppsatta mål i år på ett snitt om 35.000kr/månaden.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  4. Grym start på året men april är ju vansinnigt bra. Och jag som tyckte ditt 2023 var bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Smålänningen,

      Jo, det har onekligen börjat ganska så bra. Men man skall också ha med sig att jag har tagit väldigt mycket mer risk i år än föregående år, då jag under förra året i princip inte hade någon belåning alls.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  5. Fan man skulle vilja stejka dig mot procent. Du verkar ha en bra näsa för affärer. Något du funderat på? MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anonym,

      Haha... här får du nog hjälpa mig lite, men vad fan är "Stejka"? Provade att chat GPT:a det, men blev inte mycket klokare :)

      Ha d gott
      Glenn



      Radera
    2. En pokerterm, man köper in sig mot en viss procent av eventuell avkastning.

      Radera
    3. Aha, ja där ser man...Man lär sig något nytt nästan varje dag :)

      Jag kör ju lite Friends and Family, med villkoren att för varje satsade 100000kr, får de 1000kr i avkastning varje månad plus att de 100000kr är riskfria för dem. Dvs jag har lovat att de skall få tillbaka sin insats oavsett hur börsen går.

      Annars försöker jag dra igång lite coaching för dem som vill lära sig sälja optioner the Glenn way, men än så länge har jag inte fått någon kund ännu :)

      Ha d gott
      Glenn

      Radera