onsdag 24 juli 2024

Lösen 19 juli, Sommaren är kort.

Sommaren 2024 rusar fram och undertecknads semester (2 veckor och 2 dagar) är tyvärr redan slut. Det har verkligen varit en intensiv, men dock alldels för kort semester. Först bar det iväg på en ej planerad vecka till Rhodos och därefter blev det en planerad tur till GBG där vi hade hyrt ett hus i Onsala. Göteborg bjöd på Klippstränder, Liseberg, Hedes Outlet, Blåvittshopen samt ett helt gäng med räkmackor som avhandlades under de 5 dagar vi spenderade i 031 området. Som vanligt när det är semester, så har Glenn sina spenderbyxor på sig. Kreditkortet har gått för högtryck och idag gjodes det ett litet lätt utag på 50.000kr från portföljen för att kunna täcka upp kreditkortsskulden. Det är alltid tråkigt att behöva ta ut från portföljen men samtidigt är det en ynest att ha möjlighet att sväva iväg lite. Rapportperioden börjar nu lida mot sitt slut och tyvärr har de flesta av Glenns innehav inte varit någon rapportvinnare. Både EVO och LVMH har åkt på stryk, men jag tror de återhämtar sig då de i grunden är fina bolag båda två. Gällande optionerna så hade jag ställt ut lite väl många(3st) PUTS i ASML då jag inte trodde den skulle tappa mer än 10% på sin rapport, vilket lede till att jag fick rulla fram positionerna en bit framånt och hoppas att den återhåmtar sig längre fram under året. För närvarande har jag mest syntetiska positioner, detta för att jag då kan öka min exponering mot börsen fast med mindre kapital. Detta har gjort att jag kan bomba på med covered calls månad för månad och rulla positionerna vidare om jag riskerar att bli löst. Denna relativt nya strategi med "Poor Mans Covered Calls" känns som att det är det sista steget i min resa mot FIRE. Man skulle kunna dela upp min ekonomiska resa som började 2016 i följande steg:

Steg 1. 2016 börjar jag med utdelningsinvestering. Steg 2. 2018 finner jag fram till optionshandel, men huvudparten av portföljen är fortfarande utdelningsaktier. Steg 3. 2022 Inser jag att premier är överlägset utdelningar och långportföljen säljs av för att endast fokusera på optionshandel. Steg 4. 2024 börjar jag med strategin "Poor Mans Covered Call", vilket kommer att snabba upp resan mot FIRE ytterligare. Månadens kassaflöde bjöd på ett nytt rekord igen och detta tack vare en rulling av en ASML PUT med lösen i december 2025. Hur många kan tänka sig att köpa ASML för 800EUR i december 2025? Om du svarar ja på denna fråga kan du dessutom kvittera ut 120.000kr som du kan stoppa rakt ner i egen ficka och det fina är att om kursen överstiger 800EUR i december 2025, så behvöer du inte köpa några aktier alls.

Juli månads kassaflöde landar på nya rekordet 110.915kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 0kr
Optionspremier: 94.415kr
Kursvinster vid lösen: 16.500kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 45.955kr (15.631kr) 
februari: 85.100kr (16.855kr) 
mars: 51.610kr (16.155kr)
april: 100.559kr (47.853kr) 
maj: 50.654kr (29.092kr) 
juni: 14.312kr (22.535kr) 
juli: 110.915kr (26.780kr)
augusti: (25.390kr) 
september: (36.099kr)
oktober: (36.735kr) 
november: (51.485kr) 
december: (31.010kr)

2024 års månadssnitt: 65.586kr (Totalt för helåret 459.105kr)

Life is good
/Glenn

2 kommentarer:

  1. Hej Glenn!
    Ser ut som det går bra, Grattis! Jag måste säga att du kammar verkligen hem stora vinster. Men en sak jag undrade var hur mycket pengar ASML putsen tar i säkerhet? Min tanke med detta är att väcka frågan hur effektivt det är att hålla dessa till lösen. Vi har tidigare diskuterat din strategi med att du håller de flesta av dina optioner till lösen. Och det funkar nog bra så länge de går till lösen inom närtid men i detta fall när det är mer än 1 år till lösen kanske man vill stänga de tidigare? Jag tänker lite högt nu men man hade ju kunnat slå ut vad kvarvarande premie är mot säkerhets kravet och när den siffran går under en förutbestämd ratio så stänger man optiken då man antar att kvarvarande risk inte är värt den kvarvarande premien. T.ex så fattar noga alla att man inte ska riskera 1 000 000 kronor vara för att tjäna 100 kronor men om man istället tjäna 10 000 skulle det vara ett bra bett. Och i och med att optioner tappar i värde så kan man köpa tillbaka optionen när dess kvarvarande värde är runt 100 för att begränsa sin risk. Det finns även grafer som beskriver mönstret som en options Premier förändras på men det kan vi diskutera senare om intresse finns.

    Säg gärna vad du tycker om detta!

    Mvh
    Vikke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Vikke,

      Jo, som du säger så tuggar en position likt ASML en hel del säkerhetsvärde. Dock kan man inte se säkerhetsvärde för enskilda optionskontrakt hos DeGiro utan det räknas ut ett säkerhetsvärde för samtliga positioner. Men min förhoppning är att ASML förhoppningsvis skall studsa tillbaka och då kommer jag att köpa tillbaka min PUT och ställa ut en ny med tidigare lösendatum och högre lösenpris.

      Hade såklart helst undvikit hela ASML rullandet, men jag får stå mitt kast nu när jag tagit för stor risk i detta värdepapper. Men jag kommer att in i det längsta sparka denna burken framåt så länge som det krävs och skulle ASML rusa så kommer jag att köpa tillbaka den enligt ovanstående scenario.

      Mvh
      Glenn

      Radera