söndag 2 december 2018

OPTIONSSKOLAN Del 3! Såld vagga mot innehav(Dubbel premie)…


Idag tänkte jag att vi skulle gå igenom strategin ”Såld vagga mot innehav”. Det fina med denna optionsstrategi är att du erhåller dubbel premie.

En såld vagga innefattar en Covered Call(Utfärdad Call mot innehav) i kombination med en utfärdad PUT. Det vill säga vi kan tänka oss att sälja vårt innehav mot ett specificerat lösenpris, om aktien går upp och andra sidan är vi också villiga att köpa mer aktier och snitta ner oss om aktien skulle falla och för detta inkasserar vi alltså dubbla premier för den risk som vi tar.

När kan det då vara vettigt att använda sig av strategin Såld vagga?
Strategin lämpar sig allra bäst i en stillastående eller svagt uppåtgående marknad. Samtidigt erhåller vi ett visst kursfallsskydd i en fallande marknad, lite beroende på hur mycket premier vi erhållit för våra två optionskontrakt.

För att ovanstående skall bli mer begripligt, kan vi ta ett verkligt exempel av en ”Såld vagga”, som jag har körandes fram till lösendagen den 21 december 2018.

Vi tar exemplet Swedish Match, som har gått riktigt dåligt enda sedan FDA började tala om förbud mot smaksatta cigarrer i USA. Mitt GAV för mina Swedish Match aktier är 426SEK och dagens kurs står i 355,40SEK. Alltså ligger jag just nu kraftigt minus i denna aktie, men det är en aktie som jag tror på långsiktigt och jag har inga problem med att snitta ner mig i denna aktie och dubbla upp mitt innehav. Därför passar det fint att använda strategin ”Såld vagga” i detta case.


Eftersom kursen rasat så pass mycket, så gamblar jag lite och lägger min Covered Call med lösenpris 420SEK till en premie på 3,05SEK per aktie. Som Ni kan se ligger alltså mitt lösenpris 6SEK mindre än mitt GAV och för detta erhåller jag en total premie på 297SEK(ink. Courtageavgifter). Till denna Covered Call utfärdar jag också en PUT med lösen pris 330SEK till en premie på 2,05SEK per aktie, vilket ger mig en total premie på 197SEK(ink. Courtageavgifter. Summa summarum innebär detta att jag kan tänka mig att sälja mina 100 aktier till priset 420SEK och köpa 100 nya aktier till priset av 330SEK på lösendagen den 21dec och för detta erhåller jag totalt premier för 494SEK(ink. Courtageavgifter).

Låt oss titta närmare på 3 tänkbara utfall på lösendagen den 21dec:
1.     Swedish Match får ordentlig fart och stänger på 430SEK. Då tvingas jag sälja mina 100 aktier för 420SEK, vilket innebär att en liten förlust per aktie enligt följande uträkning: (420-430)=-10kr minus mina mottagna premier på 5,10kr. Alltså en total förlust på 4,90kr per aktie, vilket totalt ger mig en förlust på 490SEK. I skrivandets stund ca 3 veckor innan lösen känns detta scenario inte särskilt troligt.

2.     I det andra scenariot har hamnar Swedish Match slutkurs innanför mitt intervall 330SEK – 420SEK. Låt säga att den står stilla och stänger på 355SEK. Då ligger jag såklart forfarande back i förhållande till mitt GAV på 426SEK, men detta är i sammanhangen en orealiserad förlust. Vinsten blir därför de inkasserade premierna på 494SEK. Dessa premier sänker i princip mitt gav med 4,94kr per aktie. Mitt nya GAV blir med andra ord 421,05SEK och jag har dessutom möjlighet att ställa ut en ny vagga med lösen i januari och få in nya premier.
3.     Det tredje scenariot är det mest riskfyllda och som kan svida mest i plånboken. Låt säga att Swedish Match fortsätter att falla och stänger på 320SEK på lösendagen. Då tvingas jag köpa 100 nya aktier till mitt lösenpris på 330SEK, men mina premier skyddar mig något i nedgången så man kan säga att mitt inköpspris något avrundat istället blir 225SEK när jag dragit bort min premie(5,10kr) per aktie. Mitt nya GAV blir alltså nu (32500 + 42600) / 200(Antal aktier) = 375,50SEK, vilket jag i sin tur kan utgå ifrån när jag konstruerar en ny vagga med lösen i januari.

Lycka till med optionshandeln  & trevlig första advent.
/Glenn

2 kommentarer:

  1. Härligt att se nån mer i derivatmarknaden. Ska bli kul att kolla på framöver. Fann dig via en kommentar på någon blogg där du försökte förklara för nån som bara inte förstod. Kändes igen.
    Ha det gött.

    Sidlinje – senaste inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det märkligt att fler inte håller på med derivatmarknaden. Speciellt de som redan har byggt upp ett ordentligt kapital. Optioner fungerar ju perfekt för att skydda sitt kapital.
      Men du har helt rätt, mitt budskap i kommentaren gick nog inte helt fram. :)

      Radera