fredag 28 december 2018

UPDATE December! Blodröd Jul…


Portföljen befinner sig för närvarande i fritt fall och december månad blev verkligen blodröd, vilket inneburit att portföljen gått ner hela -7,67% jämfört mot OMXSPI som endast föll -4.95%.

Trots denna sura avslutning på året, har det ändå varit ett fantastiskt sparår och ett fall framåt från usla 2017. Mitt sparmål om ett portföljvärde på 500.000SEK kunde jag med några tusenlappars marginal uppnå även om det satt hårt inne. Portföljen toppade i starten på oktober, då värdet var hela 545.000SEK, men har alltså fallit konstant under de avslutande månaderna.

Utdelningsmålet om 20.000SEK i utbetalda utdelningar slogs med råge, när jag under året kunnat kvittera ut 23.381SEK i utdelningar. Optionspremierna slog utdelningarna med några tusenlappar, då jag kämpat ihop hela 27.885SEK i utbetalda premier. Alltså ett totalt årskassaflöde på 51.266SEK, vilket ger ett snitt på 4.272SEK per månad. Det finns inga ord som kan beskriva hur nöjd jag är över att jag funnit fram till optionshandeln. En sak som är säker är att jag såklart kommer att fortsätta handla med optioner även under 2019. Över tid bör ränta på ränta effekten från dessa kassaflödesströmmar göra underverk i portföljen. 2019 kan dock bli ett tufft optionsår/börsår, om vi är på väg in i en recession med vikande börs som resultat. Det bör också tilläggas att jag var ganska högt belånad i början av året och det var också då jag kunde kvittera ut extra mycket optionspremier, tack vare belåningen. Men det är mycket möjligt att jag kör lite belåning igen om börsen fortsätter neråt. Givetvis kommer det att ske under mycket stor kontroll, då man skall vara försiktig med att belåna sin portfölj i allt för stor utsträckning.

OMXSPI slutade helåret på -8.17% mot portföljen vars helårsresultat landade på +7,12%, vilket får ses som mer än väl godkänt. Några reflektioner angående det gångna sparåret:
1.     Sparfliten har varit på en konstant hög nivå under hela året.
2.     Min nyfunna strategi att jobba med optionspremier har i hög grad bidragit till det goda resultatet samt bibehållna nattsömn.
3.     Dollarn har under året ökat med 9.54% vilket såklart gynnat mina amerikanska innehav.

Framåt så väntar ett väldigt ovisst 2019, men det troliga scenariot är att vi kommer få ett väldigt tufft och volatilt år där det kan bli kämpigt att nå upp till sina uppsatta sparmål för 2019. Men jag kliver inte ur marknaden utan kommer att fortsätta månadsspara och köpa in aktier på rea om nedgången fortsätter. Känns på förhand som det kommer att bli en riktig utmaning att ta sig igenom 2019. Man bör vara mentalt förberedd på att portföljens värde kan komma att halveras om det vill sig riktigt illa. Ofta gör börsen precis tvärt om mot vad alla andra förväntar sig, så det skulle inte förvåna mig om 2019 ändå blir ett helt ok börsår, när vi stänger böckerna inför 2020. Men att det blir en skakig resa genom hela 2019 är nog något vi kan förvänta oss.


Portföljhändelser under december månad:

Tyvärr packade H&M ihop fullständigt och tog hissen ner till 125SEK igen, trots att de rapporterade om helt okej försäljningssiffror. Jag får väl skylla mig själv, som med en dåres envishet gick in i H&M igen efter att ha kommit ur något så när oskadd. Jag vet inte vad det är, men jag tror att det är något på gång mellan IKEA och H&M. Någon form av samarbete kanske eller möjligen att IKEA och familjen Persson köper ut bolaget från börsen. Det kommer i alla fall att bli väldigt spännande att följa H&M framöver. Kursen riskera att falla ännu djupare ner då det troligtvis ligger en utdelningssänkning i korten inför 2019.

Telia aktierna blev sålda i och med att min Covered Call gick till lösen och för dessa pengar har jag nu gått in i följande bolag som tappat lite mark på slutet.
- 100st Swedbank för 195.00SEK.
- 100st Tele2 för 107.00SEK

I utdelningsportföljen har jag fyllt på med följande aktier nu när börsen varit på dåligt humör under december månad:
20st Kinnevik á 208.00SEK, aktien verkar vara lite i fritt fall.
10st Lundbergs a 255.00SEK, då den fallit en del sedan inköp.
20st Sagax D á 31.40SEK, gör comeback i portföljen. Ser det som ett perfekt innehav att köpa lite små slattar här och där, när det ligger lite likvider och skräpar på ISK kontot.

I barnportföljen köptes det också in en comebackande aktie, nämligen det amerikanska juvelerarföretaget Tiffany´s & Co, som gått riktig kräftgång det senaste halvåret:
5st Tiffany´s & Co á 75,84USD.

Har man inte påbörjat sitt sparandet till sin pengamaskin, kan det vara en god ide att hålla lite extra koll på börsen det närmaste halvåret. Går det riktigt åt pipan, kan det vara fin tajming att komma in just nu med lite månadssparande, då värderingarna på bolagen kommit ner ordentligt de senaste månaderna.

Månadens aktie blir Nike som stigit med blotta +2.26% under denna tuffa december månad och självklart blev månadens bottennotering H&M, som backat med -24.30%.

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Slutet gott allting gott.

Happy new year.
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar