lördag 1 december 2018

UPDATE November! När vaknar björnen…?


FAANG-bolagen(Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google) befinner sig redan i en björnmarkad, då de har tappat över 20% sedan toppen och frågan man nu ställer sig är väl när det är dags för övriga bolag att följa efter. Tyvärr går det inte att finna något precist eller exakt svar på denna fråga, men jag kokar ner allt i följande tankar om framtiden inför 2019:

-       Vi har ett pågående handelskrig som inte är till gagn för någon och i slutändan blir det oss slutkonsumenter som får betala notan med dyrare produkter och tjänster.
-       Riksbanken har också flaggat för att börja höja räntan, vilket också gör att vi konsumenter får mindre utrymme att spendera pengar på konsumtion.
-       Mycket förenklat leder minskad konsumtion till att börsföretagen får svårare att upprätthålla sina ökade vinster och med mindre vinster i bolagen kommer diverse sparprogram att påbörjas för att försöka att bibehålla sin lönsamhet.
-       Sparprogrammen leder till att företagen kommer att se över sin verksamhet och troligtvis minska på personal, vilket leder till en ökad arbetslöshet.
-       Den höga skuldsättningen är inget problem när vi alla har jobb och inkomster att betala våra bolån och konsumtionslån, men om vi får en ökad arbetslöshet kommer vi att få hushåll som helt plötsligt inte kan betala av på sina lån.
-       Inställda betalningar av skulder leder i sin tur till att man kanske blir tvingad till att sälja sin villa eller lägenhet, för att hitta ett billigare alternativ.
-       Om fler och fler tvingas sälja sina bostäder, kommer troligtvis också bostadspriserna att sjunka och luften börjar så smått att pysa ur från vår bostadsbubbla.

Som Ni förstår är jag inte särskilt hoppfull inför 2019. Det kan bli ett riktigt tufft börsår, men också en möjlighet för alla unga sparare att komma igång. Finns inget bättre tillfälle att komma in på aktiemarknaden än just under en börskrasch.

Men vem vet kanske Trump och Kina kan komma på bättre fot med varandra under G20 mötet i Argentina som just nu pågår i skrivandets stund.

På kort sikt(DEC 18 – MAR 19) tror jag dock vi kan få en sista skjuts uppåt på börserna, innan det börjar vända nedåt på allvar. Q4 rapporterna i januari kommer nog se helt okej ut, men redan vid Q1 rapporterna i april nästa år tror jag att rapporterna kommer att påvisa svaghet.

Även om jag inte låter som en muntergök angående 2019, så är det inget att vara orolig för. Har man bara en lång sparhorisont och fortsätter med sitt kontinuerliga månadssparande, kommer man med all sannolikhet att komma ut starkare när krisen väl har blåst förbi. Jag kommer nämligen inte att försöka tajma marknaden och gå ut på toppen och sen gå tillbaka på botten, eftersom detta i stort sett är omöjligt. Jag litar hellre på den gode Warren Buffett´s visdomsord ”Time in the market beats timing the market”.

Portföljhändelser under november månad:

November månad var ingen höjdarmånad för portföljen. Jag lyckades inte slå OMXSPI index som stängde månaden på -0,02% mot portföljen som tappade hela -1,97%. En besvikelse såklart när jag utklassade börsen under oktober månad. Swedish match(-23,54%) och Apple(-16,29%) är tyvärr en stor del i förklaringen till att jag presterade sämre än OMXSPI. Swedish Match åkte ner i hissen på grund av att FDA i USA vill förbjuda smaksatta cigarrer, vilket är en stor del av Swedish Matchs omsättning och Apple har rasat på den lilla sektorrotation som varit sista veckorna där investerarna flytt Tech-aktier och istället investerat sina pengar inom läkemedelssektorn istället. Är egentligen inte orolig för något av ovanstående bolag och tror de kommer återhämta sig inom sinom tid. Speciellt Swedish Match tycker jag blev lite väl hårt straffade. Jag tänker som så att de som är nikotin beroende slutar förmodligen inte tvärt med att röka cigarrer bara för att smaksatta cigarrer förbjuds. De hittar förmodligen något annat alternativ som vanliga cigarrer eller varför inte Swedish Match´s snus-succé i USA, ZYN.

Det mest positiva som hände i portföljen var att jag inte kunde motstå att gå miste om H&Ms ca 6% i direktavkastning. Resonerade lite som så att jag förutsatte att Stefan Persson skulle storhandla aktier i vanlig ordning när han väl fått sin utdelning. Jag köpte 400st aktier dagen innan X-dagen för utdelning för 159,50SEK. Inkasserade utdelningen och nu står dessutom kursen i 167,24SEK, just nu alltså en mycket lyckad affär. Har även lagt in en covered call på alla 400 H&M aktier med lösenpris 175SEK den 21 dec. Så vi får väl se hur länge de blir kvar i portföljen. Verkar onekligen som om de har fått lite vind i sitt segel medans näthandlarna Zalando och Boost kämpar i motvind.

Inga av mina optioner i november gick till lösen vilket innebar en fin vinst på 1.767SEK i inbetalda premier. Tack så mycket.

Eftersom jag är lite negativt inställd till börsens framtid just nu, bestämde jag mig för att lägga hela mitt månadssparande i Guld och Ädelmetalsfonden Pacific Precious, för att få en liten hedge när det vänder nedåt.

I barnportföljen inhandlades 122st Cloetta till priset 24,74SEK. Blir väl en del lösgodis och andra godsaker som inhandlas nu till jul. Borde snart vara dags för Cloetta och ta ett skutt upp över 30-lappen igen.

Månadens aktie blir Tomra som stigit +15,88% under november månad. Aktien går som tåget och borde vara någorlunda konjunkturokänslig. Den har dessutom tagit över ledartröjan i portföljen från norska Aker, som har fallit en del i och med det sjunkande oljepriset. Tomra är nu upp 117,29% sedan jag införskaffade denna 25 oktober 2017. Alltså över 100% på lite mer än ett år. FANTASTISKT, må jag säga.

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Ta det lugnt i julstressen!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar