måndag 31 maj 2021

Update Maj! Jubileum inlägg nr 100 ...

Portföljen har åkt en riktig berg och dalbana under maj månad. Halvvägs in i månaden var portföljvärdet helt plötsligt under miljonen igen, men som en fågel Fenix reste sig portföljen och stängde månaden på nytt "All Time High". Min marknadstro framöver är fortsatt något negativ, där jag tror att en korrigering är på ingång inom de närmaste månaderna. Därför präglas mina investeringar för tillfälligt av att inte ta allt för hög risk. Är dock fortsatt fullinvesterad med tillhörande belåning, men kommer absolut inte att öka på belåningen, så länge som min marknadstro är negativ. 

Inflationen är tydligt på väg upp och det märks främst när man är på ICA och veckohandlar hur dyrt allting har blivit. En veckohandling understiger sällan 1.500kr, vilket kändes som en maxgräns för ett halvår sedan. Sen skall vi inte tala om hur sjukt mycket villapriserna dragit iväg senaste tiden. Tror nog vårt hus stigit med 1 miljon kronor de senaste halvåret baserat på de senaste husförsäljningarna i närområdet. Med stigande inflation bör också räntorna så småningom höjas, för att motverka inflationen och en höjning av räntorna kommer definitivt inte att gillas av världens börser. Låt oss se om centralbankerna har modet att göra något åt räntorna i närtid eller om de bara skall låta inflationen dra iväg en bit.

En annan het potatis som det skrivits spaltmeter om på finans-twitter är Magdalena Anderssons förslag om miljonärskatt. Vad jag förstår, så berör denna miljonärskatt inte Glenn då man skall ha finansiella tillgångar på över 6 miljoner kronor för att bli berörd av denna extra skatt. Min hållning är som vanligt att jag är emot all form av beskattning av sparande. Min åsikt är att sparande skall främjas av staten och inte motarbetas, oavsett hur mycket kapital som står på ens konto. Att det inte införs ett skattefritt privat pensionssparkonto för alla medborgare är för mig en gåta. Kanske det hade kunnat bidra till att många inte behöver klara sig på halvdelen av sin slutlön när det väl är dags för pensioneringen. Det som däremot borde försvinna omgående, är det berömda ränteavdraget på lånade pengar. Detta borde avskaffas för all framtid. Jag anser att morötter (likt ränteavdraget) som delas ut av staten borde vara avsedda för annat e.g. pension, sjukvård etc och inte för dem som belånar sig. Det krävs ingen Einstein för att förstå att detta är fullständigt huvudlös hantering av våra surt förvärvade skattepengar. 

Månadens inköp:

Gullberg & Jansson, är inriktade mot pool-branchen och i skrivandets stund håller familjen på att renovera vår egna gamla pool med ny liner och trappa. Vilket fått mig att inse vilka otroliga priser de kan ta ut för sina produkter. Misstänker att det måste vara otroliga fina marginaler i vinst för merparten av deras produkter. 

Embracer, spelbolagsförvärvaren nr 1. Köpt en minimal post mest för att hålla koll på den.

Adobe, amerikanskt mjukvarubolag som jag tror de flesta känner till. Alla har vi väl någon gång laddat ner en Acrobat Reader till sin PC eller mobil. 

Indextävling
Glenn VS OMXSPI 3,35% VS  1,96% (3 – 2)
Glenn VS OMXSPI 21,71% VS  18,73% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 6.154kr VS 17.438kr (0 – 5)
Utdelning VS Optionspremier 16.854kr VS 85.581kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Glad Sommar
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar