måndag 3 januari 2022

Mål för 2022 samt en revidering av 5års planen…

Då är det hög tid att plita ner 2022 års mål samt att göra en liten upprevidering av min 5års plan. Efter fjorårets vansinniga värdeökning återgår jag nu till min ursprungsplan som reviderades ner förra året i och med uttaget från portföljen som följde i slutet på 2020 på grund av bilköpet. 

Porföljvärde 2022
När det kommer till själva portföljvärdet för år 2022, tänker jag mig att portföljens värde skall överstiga 1,5 miljoner kronor. Vill inte jinxa börsåret 2022 men detta mål bör jag klara med endast nysparande och en stillastående börs. Sen vet man såklart inte om man råkar ut för några oförutsedda utgifter under årets gång. IVT pumpen har precis stannat och reparatören kommer på besök imorgon, så det kan bli en ordentlig uppförsbacke om det vill sig illa.

Utdelningar 2022
Efter omställningen från fokus mot utdelningar till mer tillväxt aktier samt premier så har uppenbarligen de årliga utdelningarna fått stå tillbaka en del. Var cirka 12.000kr ifrån mitt utdelningsmål från 2021 och tänker att det blir nog minst lika tufft med utdelningar under 2022 för Glenn-portföljen. Tänker mig ändå sätta upp ett mål om 30.000kr i samlade utdelningar under 2022.

Optionspremier 2022
Med tanke på att jag för tillfälligt ligger lite på sniskan i min megaposition i EVO samt att jag kommer vara försiktig med belåning i optionsportföljen kan det bli väldigt svårt för mig att nå upp till 2021års nivå av premier. Men sticker ändå ut hakan och siktar på att jag möjligen skulle kunna komma upp i 195.000kr i samlade premier för året. 

Kolla in mina samlade mål här.

Lycka till med ert sparande 2022!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar