söndag 2 januari 2022

Update December! 2022 here we come...

Så har då ännu ett år gått och därmed är det dags att summera och nollställa alla böcker och börja om på ny kula inför 2022. 

När jag siade om börsåret 2021 i början av året trodde jag att vi kunde få ett ganska så trevligt börsår och det var verkligen vad vi fick. OMXSPI gick upp med hela 34,98%, vilket får betraktas som smått fantastiskt. Trots en rejäl studs tillbaka för Glenns portfölj under december(+14,22%), så räckte det ändå inte hela vägen fram för att spöa OMXSPI för helåret. Portföljen stängde på ATH nivå och då får man ändå vara nöjd.  

96 stycken utdelningar trillade in under året och summerades till 23.056kr, vilket var en bra bit under mitt uppsatta mål om 35.000kr. Besvikelsen av missat utdelningsmål kompenseras däremot genom utfallet av optionspremier. Målet var satt till 100.000kr i utbetalda premier och detta slogs med råge. Hela 184.275kr summerades premierna ihop till vid årets slut, vilket bara är helt j-vla AMAZING. 

Hur blir då 2022 för Glenn?
För det första har jag lovat mig själv att det största fokuset för 2022 måste bli min hälsa. Slutet av året har präglats av många kroppsliga småskavanker som inte vill ge med sig och det tär något oerhört på mitt psyke. Hemmajobbet de sista 1,5 åren har gjort att jag blivit väldigt stillasittande och jag tror min kropp försöker säga till mig att det här inte håller. Så från och med måndagsmorgon blir det till att pallra sig ut på morgonpromenader innan dagens arbete börjar. 

Sjävla börsen lär få svårt att återupprepa 2021års framgångar, men tror ändå inte att den packar ihop fullständigt. Någonstans mellan -5% till +5% kommer vi nog ligga när 2022 summeras. Räntorna är fortfarande låga och centralbankerna kommer säkert göra sitt om vi får ännu fler bakslag i rådande pandemi, vilket borgar för fortsatta börsuppgångar. Enda orosmolnet som jag ser just nu är om inflationen fortsätter att stiga och det därmed tvingar upp räntorna i snabbare takt än planerat. Alla expert hävdar ju att inflationen är övergående och snart är tillbaka på normala nivåer, men experter har haft fel förut och den som lever får se. Det känns i alla fall som jag är hyfsat bra positionerad inför 2022, skulle dock vilja hyvla av lite i min EVO position, för att minska risken och få en mindre volatil portfölj. Just nu far den upp.och ner som Helix på Liseberg. Lite lugnare tempo i portföljen är att föredra för att nattsömnen inte skall bli störd. Har jag tur så kommer det en fin Q4 här från EVO och då kommer jag skala ner denna position. 

Det blir nog också till att revidera mina uppsatta 5års mål då jag reviderade dessa efter ett uttag från portföljen vid vårt bilköp. Kunde inte riktig föreställa mig denna paraboliska uppgång under 2021, så det blir nog till att gå tillbaks till mitt ursprungsmål från mitt kalkylark, vilket innebär att portföljen skall kravla sig över 1,5 miljon under 2022. 

Månadens topp 5:

1. Evolution +46,46%
2. Cibus +17,26%
3. Activision Blizzard +16,15%
4. Fortinet +14,79%
5. Azelio +14,59%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI 14,22% VS  6,61% (6 – 6)
Glenn VS OMXSPI 33,07% VS  34,98% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 873kr VS 13.940kr (0 – 12)
Utdelning VS Optionspremier 23.056kr VS 184.275kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

För ett friskare och starkare 2022.
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar