söndag 22 januari 2023

Lösen 20 januari, Första lösen 2023.

Då har 5 veckor passerat sedan lösen i december och det är dags att summera årets första lösenmånad, som en fullskalig "optionstrader". Optionsåret 2023 kommer nog att bli ganska så lugnt, då jag under föregående år tvingats till långa rullningar på majoriteten av mina innehav, vilket i sin tur innebär att jag inte kan ställa så många Covered Calls som jag skulle önska. Tänkte att jag skulle redovisa mina innehav nedan med lösenpris och lösendatum för att Ni ska få en inblick i mina nuvarande positioner. En del av mina innehav har redan passerat lösenpriset, men jag kommer bara låta dem ligga i väntan på att bli lösta.

ABB GAV 323,55kr, Covered call 327,95kr med lösen 16 juni.
Axfood GAV 275kr, Covered call 285kr med lösen 17 februari.
Castellum GAV 146,80kr, Covered call 150kr med 17 februari.
Evolution GAV 1.498,60kr, Covered call 1.230kr med lösen 15 december.
Kinnevik GAV 248,75kr, Covered call 190kr med lösen 17mars.
Kinnevik GAV 248,75kr, Covered call 210kr med lösen 17mars.
Tele 2 GAV 97,35kr, Covered call 100kr med lösen 17 februari.
Balder GAV 64,83kr, Covered call 66kr med lösen 15 december.
EQT GAV 250kr, Covered call 270kr med lösen 17 februari.
Investor GAV 195kr, Covered call 190kr med lösen 17 mars.
Kindred GAV 111,34kr, Covered call 120kr med lösen 15 september.
Securitas GAV 99kr, Covered call 100kr med lösen 17 februari.
Swedbank GAV 169,50kr, Covered call 170kr med lösen 16 juni.

Som sagt, så ser Ni att många av mina innehav är uppbunda med sena lösendatum, så det kommer till att bli att ställa en hel del Puts för att inkassera premierna detta år.

Under månadens gång blev jag löst på 2st Covered calls samt en Put:
CC 175kr Swedbank
CC 330kr ABB
SP 100kr Kindred

Som helhet innebar detta att kassan ökade något inför kommande månad, vilket känns tryggt.

Den uppmärksamma läsaren har kanske märkt att min utdelningssida nu också inkluderar inkasserade premier och denna sida uppdateras nu dagligen med inkasserade premier och utdelningar. Klicka här för att komma till Premier och Utdelningssidan. Det kommer att bli väldigt kul att följa vilka aktier som kommer bidra mest med kassaflödet under detta året. Framförallt kommer det att bli extra kul att följa de aktier som jag inte ens äger för tillfälligt och se vad de kan bidra med under ett års tid.

Endast 22st optionsaffärer har genomförts under månaden, vilket får anses som en ganska lugn optionsmånad. 

Det totala kassaflödet för hela månaden inklusive utdelningar landade på 15.631kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 511kr
Optionspremier: 13.930kr
Kursvinster vid lösen: 1.190kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 15.631kr (12.727kr)
februari: (5.848kr)
mars: (13.289kr)
april: (20.371kr)
maj: (16.808kr)
juni: (-9.527kr)
juli: (20.642kr)
augusti: (23.698kr)
september: (19.561kr)
oktober: (47.053kr)
november: (4.078kr)
december: (18.828kr)

2023 års månadssnitt: 15.631kr (Totalt för helåret 15.631kr)

Over and out!
/Glenn

4 kommentarer:

  1. Är inte premier och utdelningar uppdaterad? För det står 4890 istället för 13930 som du skriver här i options premier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mats,

      Det är kanske lite förvirrande, men i mina löseninlägg redovisas själva lösenmånaden. Alltså de 13930kr är för perioden 16dec22 till 20jan23. Medans options och utdelningssidan endast visar premier och utdelningar som inkasseras per månad. Hope it makes sense :)

      Har nu uppdaterat schemat med dagens skörd.

      Håll till godo
      /Glenn

      Radera
  2. Som sagt stort tack för att du fortsätter dela. Ser mycket fram mot dina uppdateringar.

    En fundering bara när jag ser att du rullat ganska långt ut i tid för vissa positioner är att jag själv har testat med att rulla lite kortare i tid men gjort lite avkall på lösenpriset. Tanken är att dra lite större nytta av theta. Risken är ju att man "blir omsprungen" av kursen men tänker att jag i så fall får fortsätta rulla. Något du funderat kring?

    Som sagt stort tack för din blogg. Följer slaviskt!

    Mvh

    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Daniel,

      Jo, det är precis så jag har gjort också fram tills nu. Dvs gjort lite avkall på lösenpriset och bara rullat någon månad fram. Men jag kände att jag ville ha det lite lugnare nu när jag höll på att avveckla min långportfölj och att nytt kapital skulle in i optionsportföljen.

      Med det sagt, om börsen skulle vända ner från dagens nivåer, så har jag alltid möjlighet att lösa mina långa CC och gå ner i lösenpris och lösendatum.

      Föredrar såklart att inte binda upp kapitalet med långa lösendatum, men det fick bli så nu när jag ändrade strategi och det extra arbete det medförde.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera