söndag 1 januari 2023

Update December! Hejdå 2022 och välkommen 2023...

Så har då ännu ett år passerat och vilket år det har varit. På det personliga planet har det varit ett alldeles fantastiskt år där jag känner mig både frisk och stark igen, vilket är en härligt känsla som man verkligen skall uppskatta och inte alls ta för givet. Börsåret har däremot varit desto tuffare, men samtidigt också oerhört lärorikt. 2022 blev året då jag skulle ta beslutet att dumpa min långportfölj till förmån för min optionsportfölj. Det har mer eller mindre tagit Glenn närmare 7år att hitta fram till sin nuvarande strategi och i denna nya strategi har jag i dagsläget en lista över de bolag som jag kommer att handla med under 2023. Listan består idag av 23st bolag och över tid kommer jag att försöka skala ner denna lista till ca 15 bolag, som jag kommer att handla med fram och tillbaka. Jag är verkligen supertaggad inför det kommande börsåret och jag har nog aldrig känt mig så här väl förberedd inför ett stundande börsår. 

Trots att portföljen mestadels har visat röda siffror i år, så har nedgångarna i alla fall inte påverkat mitt sinne allt för negativt och det tror jag har att göra med att portföljen snarare skall betraktas som medel istället för faktiska pengar. Så länge som att portföljen genererar fina kassaflöde månad för månad bryr jag mig inte nämnvärt om vad själva totalvärdet av portföljen ligger på. Slutmålet är att framåt i tiden kunna leva på kassaflödet som min pengamaskinen genererar. Hela principen bygger på, att ju mer pengar du stoppar in i din maskin desto mer kassaflöde per månad kommer den att kunna generera. 

När man tittar tillbaka på året som gått kan man tyvärr inte bortse från att vi har ett pågående krig i vårt närområde, som nu nästan pågått under ett års tid. Om man får önska något inför 2023, så vore den högsta önskan såklart vara att vi får ett slut på detta meningslösa krig. Kämpa Ukraina...

Det största minnet från börsåret 2022, måste ju ändå vara den där dagen när man satt framför skärmen och såg några av sina innehav tappa 10-20% på bara några minuter. Att beskåda denna "Flash Crash" i realtid var oerhört surrealistiskt och första tanken som slog mig var att nu har nog ett fullskaligt kärnvapenkrig brutit ut i Ukraina. Lyckligtvis var orsaken till kursfallen bara någon feltryckning från en av de större investmentbankerna i Storbritanien och sedermera kunde kurserna återhämta sig ganska så snabbt, men totalt sett en väldigt märklig upplevelse.

Om vi blickar lite framåt i spåkulan, så tror jag att även 2023 blir ett ganska så tufft börsår. Rimligen bör räntehöjningarna och inflationen sätta sina spår i kvartalsrapporterna för bolagen och jag har därför svårt att se eller tro på någon börsåterhämting i närtid. Jag sticker ut hakan och gissar att vi även 2023 får ett negativt börsår med omkring -10% om ett års tid.

Tittar vi på några av mina mål som jag satte upp i början av året har jag inte lyckats att infria några av dessa:

  • Öka portföljens värde med 203.000kr, så totala portföljvärdet blir 1.500.000kr FAIL (1.167.193kr)
  • Uppnå 30.000kr i årlig utdelning FAIL (22.812kr)
  • Uppnå 195.000kr i options premier FAIL (164.975kr)

Mina nya mål inför 2023 blir riktigt tuffa att ta sig an, men här kommer de på pränt:

  • Öka portföljens värde med 583.000kr, så totala portföljvärdet blir 1.750.000kr
  • Uppnå 240.000kr i årligt kassaflöde ink. utdelning och premier


Månadens topp 5:

1. Balder +5,32%
2. Swedbank +4,79%
3. Securitas +1,85%
4. Axfood +1,31%
5. Kindred +0,88%

Sen får vi avslutningsvis gratulera OMXSPI och Premierna till årssegrar, men Glenn lyckades i alla fall med att slå OMXSPI på fingrarna när det gäller års-totalen. 

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -3,05% VS  -2,07% (5 – 7)
Glenn VS OMXSPI -14,87% VS  -24,61% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 229kr VS 12.525kr (2 – 10)
Utdelning VS Optionspremier 22.812kr VS 164.975kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Gott nytt sparår till Er alla!
/Glenn  

Reklam (Affiliatelänkar)

DeGiro
Ta chansen och börja trejda optioner via DeGiro. Just nu får Ni en voucher värd 1.000kr, som kan användas för transaktionskostnader om Ni använder min sponsrade länk: Öppna konto hos DeGiro och börja trejda optioner

För protokollets skull skall jag också nämna att jag får 500kr för varje nyreggat konto som kommer via min sponsrade länk ovan.

Airtrack Nordic
Dottern fick en Airtrack att göra volter på i julklapp och nu har du chansen att få 10% rabatt på ditt inköp om du använder denna länk: 10% rabatt Airtrack Nordic

YouGov
Deltag i marknadsundersökningar och tjäna poäng som kan inlösas mot diverse presentkort. Registrera dig idag via denna länk: Kom igång med marknadsundersökningar och börja tjäna poäng

3 kommentarer:

  1. Hej! Trevlig blogg och roligt att någon skriver om sin optionshandel. Det är svårt att hitta svenska optionsprogram tycker jag. Jag har själv tänkt att ta upp min optionshandel lite mer aktivt igen, jag höll på en hel del på 90-talet men det är ju en helt annan värld idag. Då fick man ringa mäklaren manuellt osv. Lite nyfiken på din strategi, kör du bara covered calls och utställda omx-optioner eller är du mer aktiv och kombinerar köpta och utställda optioner i olika positioner? Vore kul att höra dina strategitankar lite mer utförligt, som inspiration, om du vill och har lust att utveckla. Tack igen för en lite annorlunda och intressant blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenixen,

      Kul att du har hittat hit. Ojojoj optionshandel på 90 talet, det må ha varit många mäklarsamtal på den tiden. Gör själv mellan 30-70 affärer i månaden.

      Själva optionsstrrategin är väldigt enkel och går i princip ut på att samla in så mycket premium som möjligt varje månad. Så primärt ställer jag ut Covered Calls och Puts. Köper tillbaka dessa om möjlighet ges och ställer ut dem på nytt framåt i tiden.
      Men summa av kardemumman är att jag håller det väldigt simpelt. Man kan ju i princip göra hur komplicerade optionsstrategier med flera ben, men känner att det är inget för mig.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  2. ”optionsprogram” = optionsbloggar skulle det vara givetvis, dessa algorättare 😀

    SvaraRadera