torsdag 7 december 2023

Varför optioner?

Ja, varför skall man hålla på med optioner egentligen? Det första och självklara svaret är kanske rätt och slätt att det förkortar tiden mot FIRE avsevärt. Man behöver helt enkelt inte spara ihop lika mycket kapital för att uppnå de enorma utdelningar som krävs för en renodlad utdelningsinvesterare. Och vem vill inte uppnå FIRE på kortast möjliga tid?

Om jag skulle sparat ihop det kapital(ca 15miljoner) som krävs för att få ut 50.000kr i månaden i utdelningar skulle det förmodligen ta tio år till och så länge orkar jag helt enkelt inte vänta.

Men det var trots allt utdelningsinvestering som fick mig intresserad av börsen och att där faktiskt fanns en väg ut från ekorrhjulet. Jag var helt enkelt som alla andra och jagade bolag med hög direktavkastning i diverse obskyra bolag. Men som Erik Selin sa i någon podd jag lyssnade på häromveckan, "egentligen är själva utdelningarna lite av en tankevurpa". Visst är det härligt att höra plinget från Avanza, så fort en utdelning trillar in på kontot, men egentligen är det ett helt vanligt uttag från din aktiedepå. Du har inte tjänat någon extra krona på din utdelning (allt annat lika). Du har likt ditt bankkonto mer eller mindre bara tagit ut en hundring från ditt konto via en bankomat, vilket i sig aldrig tidigare givit mig några större glädjeyttringar. Så det jag har lärt mig efter diverse misstag är att bygga upp en stabil portfölj med stora bolag som år ut och år in ökar sina vinster. Det är nämligen själva totalavkastningen som bör vara i fokus och inte vilket bolag som delar ut mest eller hur ofta de delar ut.

Så från att ha varit en totalt inbiten utdelningsinvesterare har jag nu bytt fokus och jagar istället premier. Som jag nämt tidigare i något inlägg är det fina med premierna att det är pengar som går rakt ner i din egen ficka utan att själva kursen i den underliggande aktien påverkas. Det vill säga att premierna som jag får in från mina optioner är värdeskapande i motsats till utdelningarna som endast är dina egna pengar som skiftas från ett konto till ett annat konto i din depå.

Jag råkade idag snubbla över en amerikansk snubbe på Twitter som de senaste fyra åren levt som FIRE av att enkom ställa ut Calls och Puts. Vilket är densamma plan som jag också strävar efter. Inlägget som plötsligt dök upp i mitt flöde var en tabell som visade möjlig premieinkomst i förhållande till portföljstorlek. Hans siffror var angivet i dollar men jag tänkte att jag skulle delge Er den här i SEK. 

Portfölj på 250.000kr bör kunna ge premier mellan 5.000kr - 10.000kr i månaden.
Portfölj på 500.000kr bör kunna ge premier mellan 10.000kr - 20.0000kr i månaden.
Portfölj på 1.000.000kr bör kunna ge premier mellan 20.000kr - 40.0000kr i månaden.
Portfölj på 2.500.000kr bör kunna ge premier mellan 50.000kr - 100.000kr i månaden.
Portfölj på 5.000.000kr bör kunna ge premier mellan 100.000kr - 200.000kr i månaden.
Portfölj på 10.000.000kr bör kunna ge premier mellan 200.000kr - 400.000kr i månaden.

Siffrorna känns aningens hissnande, men jag tycker ändå att de ligger i linje med hur jag har presterat månad för månad i år med det lilla kapital som jag har tillgång till. Givetvis får man ta ovanstående siffror med en nypa salt. Det finns ju som sagt inga garantier inom finans. Och för att uppnå dessa siffror bör nog större delen av portföljen vara investerad. Det går helt enkelt inte att uppnå dessa siffror enbart med en stor kassa på kontot.

Så vad väljer Ni? Utdelningar eller Optionspremier?

Ha d gott
/Glenn 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att detta låter lite för otroligt för att vara sant. Är tanken då att köpa eller sälja optioner? Och vad skulle man ha som underliggande. Men även om man antar det blygsammare av exemplen med 5000 i månaden med 250 000 på kontot så är det en vinst på ca 25 procent per år vilket slår de flesta hedgefonderna som existerar. Med ett sagt, om det handlar om att ställa ut optioner så skulle jag tro att den begränsande faktorn är man väldigt snabbt får slut på säkerhets krav, vilken nätmäklare man än använder sig av.

    Nyfiken på hur din framtida plan ser ut, kommer följa detta med intresse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Anonym,

      Nu har jag inte kollat upp Twittersnubben allt för mycket men som jag förstod det så sålde han bara Calls & Puts, vilket är det som jag också gör.

      Min portfölj under 2023 har varit i spannet 1,1milj - 1,7milj och med det har jag generat premier i snitt för ca 25500kr i månaden, vilket passar rätt bra in i hans tabell.

      Gällande fondförvaltare så är det nästan ingen som använder sig av optioner. Endast Atlant fonder vad jag vet. Frågade faktiskt Henrik Milton (förvaltare på Coeli) om de använde sig av optioner i sin förvaltning och fick då ett NEJ till svar. Han menade att det krävdes extra kunskap för att göra det och det verkade som att han inte hade koll för fem öre. För mig hade det varit en no brainer om jag hade fått förvalta en fond att använda mig av optionsverktygslådan i min förvaltning.

      Som du säger så är det säkerhetskravet som sätter stopp, men jag försöker hela tiden ligga så nära säkerhetskraven som möjligt för att dra in så mycket premier som möjligt.

      Planen inför 2024 är att fortsätta på den inslagna vägen. 2023 var mitt första år som dedikerad optionshandlare. Sålde av hela min långportfölj inför 2023 och jag tycker det fungerat väldigt bra. Är väl upp ca 30% för året, vilket jag är väldigt nöjd med.

      Använder mig av DeGiro för min optionshandel. Dock har jag sett att de inte längre erbjuder ISK för nya kunder, vilket nästan är ett måste.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera