fredag 15 december 2023

Lösen 15 december, Avslutning av optionsåret 2023.

En otroligt stark börs just för tillfälligt. Det är såklart väldans roligt när börsen stiger dag ut och dag in, men som optionshandlare är det inte en helt optimal miljö att verka i. Jag har nämligen ett par utställda Covered Calls där aktiepriset i underliggande aktie dragit iväg ordentligt, vilket gjort att jag försökt rulla dem framåt i tiden. Under nästa lösenperiod får jag helt enkelt ta ställning till om jag skall låta dem gå till lösen med en liten vinst eller om jag skall rulla dem en bra bit(3-9mån) framåt i tiden för att vara med på hela uppgången. Det trista i kråksången är att om jag rullar mina positioner långt fram i tiden, så kan jag inte ställa några nya Covered Calls under de kommande månaderna fram till mitt nya lösendatum. Det blir lite som att man binder upp kapitalet och det kommer att medföra att färre optionsaffärer kan göras, vilket i sin tur leder till lägre premier per månad. Det får helt enkelt bli en avvägning en bit in i januari, för att se om börsen möjligen rekylerar tillbaka lite efter de senaste två månaderna av börseufori. Risken är att det kan bli riktigt jobbigt att jaga premier under de två första kvartalen under 2024 om jag bestämmer mig för att rulla mina Covered Calls positioner.

Det har varit en rätt knixig månad ur en säljande optionshandlares perspektiv. Utöver att börsen har rusat, så har även VIX index(Volatilitetsindex) gått tillbaka till väldigt låga nivåer. Sista tiden har VIX index legat runt 12-13punkter, vilket är väldigt lågt. När VIX ligger på dessa låga nivåer får man heller inte särskilt höga premier när man ställer ut PUTS. Så även om månaden har gått mer eller mindre enligt plan, så har det varit svårt att hitta bra läge att ställa ut PUTS med rimliga premier.

Jag fick i alla fall som jag ville och blev löst på mina CC Balder 55kr, CC Balder 56kr och CC Balder 58kr. Dock med en rejäl alternativkostnad, då Balder idag stängde på 70,12kr. Men det gör mig inte något, då jag bara är glad över att jag nu är helt ute ur fastighet och banksektorn inför 2024. Nu är äntligen mitt egna OMX-Index komplett inför nästa år.

Om jag skall summera mitt första år som renodlad optionshandlare, så har det verkligen gått över förväntan. Jag tycker mig fått till en bra strategi som jag kan lita på och som kontinuerligt levererar fina premier månad för månad. Årssnittet per månad landade på 29.635kr, vilket kan jämföras mot 2022 års siffra 16.411kr. En nästan 50% ökning får man väl ändå vara rätt nöjd med. Inför 2024 spänner jag bågen och satsar på att uppnå ett månadssnitt på 35.000kr. 

Månadens kassaflöde landade på 31.010kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 210kr
Optionspremier: 25.020kr
Kursvinster vid lösen: 5.780kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 15.631kr (12.727kr)
februari: 16.855kr (5.848kr)
mars: 16.155kr (13.289kr)
april: 47.853kr (20.371kr)
maj: 29.092kr (16.808kr)
juni: 22.535kr (-9.527kr)
juli: 26.780kr (20.642kr)
augusti: 25.390kr (23.698kr)
september: 36.099kr (19.561kr)
oktober: 36.735kr (47.053kr)
november: 51.485kr (4.078kr)
december: 31.010kr (18.828kr)

2023 års månadssnitt: 29.635kr (Totalt för helåret 355.620kr)

God Jul
/Glenn

14 kommentarer:

  1. Hej! Kul att följa dina optionsäventyr! Håller med om att starka uppgångar kan bli lite jobbiga när man kör CC, särskilt om man helst inte vill bli löst. Det är verkligen en balansgång att utfärda när implicita vollan är låg också. Du skrev tidigare i ett kommentarsfält att du i princip är självlärd, det är coolt! Kan ge ett tips om du får lust att läsa någon bok så är "Options as a strategic investment" av Lawrence G McMillan lite av en bibel i sammanhanget.

    Mvh Volla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Volla,

      Och tack för boktipset. Får skriva upp den på min önskelista till Tomten.

      Jo det blir en nöt att knäcka hur jag skall göra med mina CC där aktiepriset dragit iväg. Kanske jag ska rulla hälften av kontrakten och låta resten gå till lösen. Men vi får väl se vad börsen hittar på i starten på 2024.

      Jo, jag är väl mer eller mindre självlärd. Det är ju egentligen inte så svårt att lära sig de 4 grundpositionerna. Det största motståndet folk har mot att lära sig optionshandel är nog dess skamfilade rykte om att det skall vara så himla riskfyllt, vilket är helt fel enligt mig. Det är snarare tvärtom, Swingtrading fast med hängslen och livrem.

      Hur lärde du dig om optioner? Kurser, böcker ??

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  2. Hej!
    Jag skrev en kommentar på ditt förra inlägg men har nu fattat hur man skapar ett namn.

    Jag måste säga grattis till en så stor vinst! Jag har nåpgra frågor bara, du behöver inte svara men tänker att det vore intressant att hålla en konversation om det.

    Du skriver i tidigare kommentar att portföljvärdet har rört sig mellan 1,1 miljoner och 1,7 miljoner. Om man antar att portföälj snitytet för året låg runt 1 300 000 då stora delar av börsen gått i vinst sent i året ger det en procentuellvinst på ca 27 procent. Det är såklar ten väldig bra vinst och då undrar jag lite hur mycket av dina 1,1 till 1,7 miljoner som ligger inne på degiro och används för att handla optioner.

    Till min fråga så undrar jag lite vilka aktier du ställde ut optioner i och om du hade en generell strategi som du använde dig av?

    Min andra fråga är gäller hur du ställer dig till likheten med covered calls och nakna puts. Är nakna puts något som du också säljer? Hur mycket tänker på koncept som delta och gamma?

    Ett månadsnitt på 35 000 skulle ge en procentuellvinst på 24 procent nästa år. hur ställer du dig till att detta är en mindre procentuell vinst än detta år. Och har du en vinst procent som du är nöjd med eller handlar det mer om absoluta summor?

    Dessa summor kan man leva på, har du slutat med ditt dagliga arbete och helt gått över till trading eller är detta något du hinner göra samtidigt som du jobbar heltid?

    Hur ställer du dig att proffessionella firmor inte använder sig av optionstrading på grund av kunskaps brist medans du är självlärd och känner dig säker med att handla optioner. för mig får det att kännas att man som amatör har missat något då jag anser att de som jobba rinoim finansbranschen är intelligenta som omöjligen missat en sådan möjlighet att tjäna pengar.

    Ser fram emot ditt svar!

    Mvh
    Vikke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godkväll Vikke,

      Och tack för dina frågor och tankar. Ska försöka svara på dem så gott jag kan.

      Till att börja med så ligger hela mitt kapital inne hos Degiro. Under fliken portfölj kan du se mina nuvarande innehav och värde. Till detta har jag också tillgång till belåning hos Degiro, om jag skulle bli löst på PUTS som jag inte har teckning för.

      Om du kikar på fliken Utdelningar & Premier, så finner du bolagen som jag kallar mitt eget OMX-Index. Jag handlar uteslutande optioner i dessa aktier. För innehaven som jag äger aktier i ställer jag ut CALLS och sen ställer jag också ut PUTS för de flesta av bolagen i mitt index.
      Även om jag haft en kassa på minst 100.000kr under nästan hela detta år, så täcker såklart inte den kassan alla mina utställda PUTS. Men skulle jag bli löst på alla PUTS, så kickar belåningen in automatiskt. Dock så försöker jag rulla vidare positionerna om jag inte vill bli löst på mina PUTS eller CALLS. Det sämsta klimatet för mig är hastiga nedgångar(läs covid) eller hastiga uppgångar(likt det vi har nu).

      När det kommer till mina mål, brukar jag i början av året sätta upp ett mål angående totalt portföljvärde samt ett kassaflöde mål (utdelningar+premier) och dessa mål är i absoluta tal och finns att läsa under fliken Mål.

      Nä, jag har inte slutat jobba men inom en 5års period kommer jag att sluta jobba. Det beror lite på hur bra börsen går de närmaste åren. Tänker att när jag kan snitta 50.000kr i månaden då är det dags att signa ut från arbetslivet och satsa på golfen :)

      Rent generellt är det inte många inom finans vare sig det handlar om privatsparare eller fondbolag som använder sig av optionsverktyget. Antar att det mesta handlar om okunskap, men vet faktiskt inte varför inte fler håller på med detta. Har man väl börjat är det svårt att sluta :)

      Oj, det börjar visst bli dags att lägga sig nu. Hoppas att jag lyckats svara på alla dina tankar och frågor annars får du höra av dig igen.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Hej igen!

      Tack för ett utförligt svar, jag har några följdfrågor.
      Du får rätta mig om jag har missförstått men du har ett fast mål på 50 000 kronor i månaden vilket ger 600 000 kronor per år. Hur mycket kapital tänker du att du behöver tills du kan nå detta och känna dig bekväm? Som jag har läst i annat material brukar man anta att om man har 25 ggr årsutgiften (vilket i detta fall skulle innebära ett kapital på 15 000 000) så kan mna känna sig bekäväm med att gå i pension. Är det 15 miljoner du siktar på eller är det en annan siffra? och vilken i såfall?

      En fråga som jag tycker missades lite i ditt svar är gällande derivatorer som delta och gamma. Är detta något du tänker på och hanterar i varje trade? stänger du opckså optioner eller låter du de gå till expiration oftast? Hur skulle din strategi bete sig under en stor crash, och om du hade hunnit bli FIRE och det kom en crash, vad är din plan b? typ om du ska börja jobba igen eller dra ner på kostnader?

      Som sista frågan i detta batteri, är detta en process som du känner att du vill automatisera eller hur länge kommer du kunna fortsätta på detta sätt? då tänker jag mest när man kommer upp i åldern men tänker också på aspekter som om marknaden förändras.

      MVH
      Vikke

      Radera
    3. Halloj Vikke,

      Kul med lite frågor :)

      Mitt mål är att snitta 50.000kr per månad innan jag lägger arbetslivet åt sidan. Dock får man nog se till att ha några månadslöner i buffert på kontot innan man går i FIRE om man skulle ha en sämre månad gällande premierna.

      Jag tänker att jag minimum behöver jag ha 2.500.000kr, men då finns nog inte så mycket marginaler. Så rimligen kommer det att krävas någonstans mellan 3.000.000-3.500.000 för att det skall kännas bekvämt. Det bästa hade varit om jag slutat vid 5.000.000 då hade jag definitivt känt mig helt trygg. Du såg tabellen i mitt föregående inlägg (Varför optioner?) hur mycket premier man kan få ut vid olika portföljstorlekar.
      Vi kan ta ett praktiskt exempel och för enkelhetens skull gör vi det med bara ett innehav LVMH. (Såklart bör man differentiera sig och inte lägga alla ägg i en korg)
      Anta att du köpt 600st LVMH där kursen för 1 aktie är 740eur.
      Det blir Totalt 600x740x11,20eur= 4.972.800kr. (Nästan 5 mille)
      Till detta innehav kan du ställa ut 6st CC 750eur kontrakt med lösen 19jan24 och för detta får du 15eur per aktie i sk premie (Ett optionskontrakt = 100aktier)
      Detta innebär i praktiken att du kan tänka dig att sälja alla dina LVMH aktier för 750EUR/st.
      Dina totala premier för månaden blir då följande 600x15EURx11,20EUR=100.800kr att stoppa rakt ner i fickan. Om kursen vid lösendatum 19jan överstiger 750eur får du dessutom tillgodoräkna dig kursvinsten på 600X10EURx11,20EUR=67.200kr.
      Så din totala månadslön för januari blir då 100.800kr+67.200kr=168.000kr. Om kursen inte gått över 750eur vid lösen behåller du dina aktier och ställer ut en ny CC för nästa månad(februarilösen).
      Det är detta som är så fint med optionspremier att det kräver mindre kapital. Men om jag bara förlitat mig på utdelningar eller 4%regeln, så hade det som du säger krävts ett kapital runt 15miljoner, för att uppnå 50.000kr i månaden.

      Ja grekerna nämnde jag inget om i mitt förra svar och jag använder egentligen inte någon av dessa i mina trades. Om de hade funnits tillgängliga hos min nätmäklare hade jag säkert tagit lite mer hänsyn till dessa, men jag gillar devisen "Keep It Simple" så jag handlar bara aktierna i mitt egna OMX index fram och tillbaka. Sätter upp CC med priser som jag kan tänka mig att sälja för och PUTS med priser som jag kan tänka mig köpa underliggande aktie för. Man behöver inte göra det svårare än så...

      2020 i Covid nedgången på -30% blev jag ordentligt bränd och gick back -55.000kr under mars månad, då jag köpte tillbaka en hel del av mina utställda PUTS för att inte bli överbelånad. På den tiden hade jag inte så bra kunskap om att man kunde rulla sina positioner(Köpa tillbaka sitt optionskontrakt och ställa ut igen längre fram i tiden) till framtiden om man ligger sne. Det är något som jag nu jobbar med nästan varje månad om så krävs.

      Sen går jag med lite funderingar om att kanske starta något eget när jag lägger av. Typ att hjälpa igång och coacha personer som vill börja med optioner a´la Glenn Style.

      Tror det är svårt att automatisera min handel, men det tar inte särskilt mycket tid att ställa ut de 30-50kontrakt per månad. Skulle säga att det tar max 1-2h per månad. Så jag kommer fortsätta på min inslagna väg, så länge som skallen fungerar och sen kommer tjänstepension och den allmänna pensionen som en ren bonus on top tänker jag.

      Det går definitivt att handla med optioner i alla börsklimat men det klimat som lämpar sig bäst för min handel är sidledes börs eller svagt uppåtgående börs.

      Handlar du något med optioner? Eller funderar du på att börja?

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    4. Hej!

      Tack för ett utförligt svar och ett illustrativt exempel. I exemplet som är givet så är vinsten ca 2 procent på riskerat kapital. Men i exemplet när man ska sälja puts på aktier man skulle vilja införskaffa, låt oss säga att man fortsätter ditt exempel med att alla calls hamna itm och du nu har en massa kontanter i kontot. Hur många puts skulle du nu sälja?

      En fråga relaterad till din erfarenhet vid 2020, har du valt att ha någon typ av "black swan" säkerhet ifall något sådant skulle inträffa igen?

      Tackar för motfrågan , jag handlar själv med optioner men jag är. Koncentrerad på omxs30 och säljer endast puts på det indexet. Jag har tidigare sålt puts och covered calls som du men tyckte att nersidan var för stor för min risktolerans och slutade efter ha blivit lite bränd någon gång. Jag diskuterar detta gärna ytterligare få jag knappt har någon i min närhet med ett intresse i optioner, ast jag försökt! :)

      Mvh
      Vikke

      Radera
    5. Howdy howdy Vikke,

      Om jag blir löst och kontot är fullt med kontakter, så ställer jag ut 6st PUTS i LVMH som i detta exemplet. (För att vara tydlig så bör man inte bara investera i ETT bolag.) Ett sätt kan vara att gå en bit ner och ställa ut en bit ner i början på lösenmånaden typ 700eur och sen avvakta och se hur månaden löper. Fortsätter aktien att stiga så kan du alltid köpa tillbaka dina utställda PUTS billigare och sedan ställa ut på exempelvis 740Eur igen. Om vi kör samma exempel fast med utställda PUTS, så skulle det se ut så här: Låt säga att LVMH stängde på 755 och du väljer att ställa ut på 6st PUTS på 740eur nivån där du tidigare ägde aktierna. Då skulle du kunna få en en premie runt 10EUR, vilket skulle ge dig en total premie på 600x10EURx11,20EUR=67.000kr. Men man skall komma ihåg att dessa exempel är gjorda i perfekta scenarior och det är ju sällan så börsen funkar. Så ta dem med en stor nypa salt.

      Just nu har jag ingen Black Swan plan. Tror det är svårt att skydda sig mot just Svarta Svanar. Det är nog bara att ta tillfälliga förluster om de skulle uppstå och att man har en kontantbuffert och ta av när dessa tillfällen uppstår. Sen har jag jobb just med bra lön, men när man är Fire bör man nog ändå försöka fila på en plan B, om börsen packar ihop.

      Tycker själv att det är lite läskigt med att ställa både calls och puts mot OMX30 indexet, då det är kontant avräkning som gäller. Men kör också lite kontrakt mot OMX30, men är väldigt försiktig nuförtiden då jag åkt på några smällar där.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  3. Hej igen Glenn!

    Jag upptäckte optioner på ett (tyvärr) numera insomnat forum som hette Derivatinfo där det fanns ett antal synnerligen duktiga skribenter. Jag läste med stort intresse allt som skrevs där om olika strategier. Sen hängde jag en del på Prat om pengar forumet som tyvärr också är nedlagt. Där lärde jag mig en hel del från en skribent som tidigare hade varit på derivatinfo. Därefter har jag köpt en del böcker genom åren varav vissa varit väldigt bra och andra mindre givande, men det har gått att snappa upp ett och annat guldkorn i de flesta av dem.

    Det som gör optioner så intressant och givande är ju bland annat att man själv kan välja risknivå. Själv har jag viss riskaversion (så t ex naken call eller utfärdad strut hör inte till mina favoriter). Det kan absolut vara ett finansiellt massförstörelsevapen om man tar för stora risker men det som är intressant är ju hur man med hjälp av optioner istället kan minska risken och skräddarsy sina strategier efter vilken risk man är beredd att ta. Tyvärr är ju optionshandeln missförstådd och marginaliserad i Sverige.

    Mvh Volla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Volla,

      Då är du också själv mer eller mindre självlärd :)

      Första gången jag hörde talas om optioner var 2017 i en amerikansk utdelningsgrupp på Facebook, vilket lede till lite googlande där jag till slut hamnade på Carl Björkegrens blogg om optioner samt hans podd optiontionspodden.

      Sen har du rätt i att man kan använda optioner på ett riskfyllt sätt om man är helt galen inställning till risk, men som du säger så kan man mer eller mindre lägga sig på den risknivå som passar ens investeringsstil.

      Vilken nätmäklare använder du för din optionshandel?

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Hej igen!

      Jag använder faktiskt en av gammelbankerna :/. Det är inte optimalt...Det finns t ex inga nyckeltal som delta, theta osv tillgängligt men det kan man ju komma åt gratis hos Avanza. H

      Carl Björkegren är duktig tycker jag, pedagogisk och tydlig. Var ett tag sen jag lyssnade på podden men har haft bra utbyte av den.

      Mvh Volla

      Radera
    3. Aha en av gammelbankerna, trodde knappt de erbjöd optionshandel. Det måste väl nästan vara Nordea du använder då?

      Hur funkar courtaget hos din storbank? Betalar man per kontrakt eller har de likt Avanza och Nordnet ett minimi courtage? Hur mycket ligger courtaget på?

      Mvh
      Glenn

      Radera
  4. Grattis till fina resultat. Kul med någon mer som kör på ungefär samma sätt att inspireras av. Sitter själv med mycket mindre kapital och kan inte ge mig på dina "valar" (Astra, Hermes, LVMH). Jag ligger på en något lägre avkastningsprocent än dig då jag inte kan välja lika fritt på underliggande.

    Med det sagt så undrar jag om du funderar på twitter eller liknande då det idag kan ge någon slant in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket Daniel!

      Ja, det har varit ett fantastiskt börsår på alla sätt och vis. Det har helt klart gått över förväntan. Det blir spännande att se vad 2024 kommer att erbjuda.

      Jag finns faktiskt redan på Twitter @dividendglenn, men med mina 16 följare blir det inte många slantar :)

      Ha d gott
      Glenn

      Radera