måndag 25 december 2023

Dividend Glenn´s Oscarsgala 2023.

Ännu en jul är avklarad och det är äntligen dags för Glenns traditionsenliga listor. Eftersom min långportfölj nu ej längre existerar i samma format som tidigare, så kommer årets första topplista att bestå av aktierna som givet mest premier samt utdelningar under årets gång. 

Då sätter vi igång!

Trumvirvel…

Låt mig presentera årets vinnare och förlorare:

Årets bästa Aktier gällande premier och utdelningar:

1.          Hermes, hela 93.425kr har inkasserats under året i självaste lyxbolagens lyxbolag nr 1. Och då skall vi även beakta att jag aldrig under året ägt denna aktie, även om det var nära för någon månad sedan. Hela summan är alltså bara utställda PUTS. Det som ser lite tråkigt ut inför 2024 är att där endast finns kvartalvisa optionskontrakt för Hermesaktien, vilket är trist då det inte kommer att kunna gå att ställa ut månadsvisa PUTS. 

2.          Evolution, 45.540kr har inkasserats i både utställda CALLS och PUTS samt lite utdelningar. Hoppas att EVO kan fortsätta sin resa uppåt mot sina fornstora kursrekord under 2024. Det skulle vara riktigt önskvärt för Glenns portfölj. 

3.          LVMH, 38.470kr blev det i utställda PUTS för detta lyxkonglomerat. Kanske blir år 2024 året då jag för första gången får möjlighet att äga detta kvalitetsbolag. 

4.          Astra, 37.104kr blev summan av utdelningar samt en himla massa utställda CALLS och PUTS. 

5.          Boliden, 23.040kr räckte för att ta hem årets femte plats. Stort grattis Boliden och låt råvarupriserna skena under 2024.

Årets Podcast:

1.          HKG podcast (NY), Utan tvivel årets bästa podcast. Trion Wernbloom, Bjärsmyr och Hysén har verkligen levererat bra content under året, detta trots att säsongen i stora delar varit en bedrövelse. Det är ingen ekonomipodd och så har nog känslan varit i år, att mitt intresse för ekonomipoddar har avtagit en hel del. Kanske är det för att jag har hittat min egen investeringsstrategi och inte orkar lyssna på trötta förvaltare eller ointressanta aktiecase.  

2.          Skamvrån (NY), Kanske är det att jag snart uppnått en legitim gubbålder på riktigt som gör det så underbart att lyssna till Valpen och Gös när de stör sig på allt och alla. God underhållning för en gubbe som mig. 

3.          Ekstedt Sport (NY), Även plats nr tre går till en nykomling som kan ses som en mix mellan ettan och tvåan på listan. Här avhandlas diverse sportpersonligheter, sporter samt händelser och det gnälls mer som regel än undantag. En härlig trio som funkar fint tillsammans. 

4.          DI Morgonkoll (NY), Att starta dagen med DI Morgonkoll i lurarna under sin morgonpromenad ger en bra start på dagen. På bara några minuter har de sammanfattat USA börsens stängning och hur Asienbörserna öppnat upp samt avhandlat dagens viktiga händelser för Stockholmsbörsen. 

5.          Börspodden (5), Gammal är äldst eller hur man nu brukar säga. Trots all reklam, så har dom här två killarna något. De klarar av konststycket att göra ekonomi till ren och skär underhållning. Även här gnälls det en hel del och det verkar gubben Glenn gilla. 

Årets inlägg:

Årets bloggaktivitet ligger ungefär i paritet med förra årets aktivitet. Det känns ändå som att jag nått ut till ett par nya läsare under året som gått samt att jag har slagit rekord gällande antal kommentarer på bloggen, vilket verkligen är jättetrevligt. Kan möjligen året 2024 vara året då optioner slår på bred front och även når ut till mainstream investerarna?

1.     Update maj, Det tuffar på...  (171 sidvisningar)

2.     Lösen 21 juli, With Love From Paris.  (139 sidvisningar)

3.     Lösen 17 november, Lysande Sickan!  (136 sidvisningar)

4.     Lösen 19 maj, Den sista sommaren...  (133 sidvisningar)

5.     Den optimala måndagen. (120 sidvisningar)

Årets Julklapp:

Det blev två set av underställ, för att klara kyliga fotbollsträningar samt golfrundor.

Årets Glenn-vits:

Vad hände med den katolska damen som var tvungen att amputera ett ben???
Hon blev protes-tant.

Nyårslöfte:

Är så himla taggad inför golfsäsongen 2024. Medlemsavgiften är redan betald och varje ledig stund skall bedrivas på golfbanan som ligger endast 2min från bostaden. Jag kan redan nu lova att om jag stänger börsåret 2024 med ett portföljvärde över två miljoner kronor, så skall en golfbil inhandlas för privat bruk. Och sen för att komma i ännu bättre golfform, bör jag också komma igång och köra lite med skivstången i Mancaven. 

God Jul & Gott Nytt År!
/Glenn


4 kommentarer:

  1. Snygg Oscarsgalan.
    Skamvrån lyssnar även denna gubbe på, lite kul.
    Finfina summor på top-5.
    Ser fram emot att läsa dina inlägg 2024.
    God fortsättning.
    /FIRE-björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Björn,

      Tack och god fortsättning till dig också.

      Ja, det blir ett spännande optionsår som vi har framför oss. Det blir även spännande att se vad Montrose lyckas presentera under 2024. Mina förväntningar är nog allt för högt ställda. Det finns helt enkelt en väldigt hög fallhöjd av mina förväntningar. Det hade varit riktigt kul att kunna ställa ut mot de amerikanska bolagen.

      Valpen och Gös for President
      /Glenn

      Radera
  2. Hej!

    Det ut att vara fina vinster du har gjort under året! Hur det det ut om man tänker procentuellt? Jag undrar också varför du valde just dessa aktier att handla optioner på, du har säkert skrivit det i ett gammalt inlägg men tänkte om jag bara kunde få en kort sammanfattning. Har du planer på att utöka de underliggande säkerhetens som du handlar optioner på under året? Finns det något intresse av att använda sig av någon sport snart svan hedge? Jag tänker typ en deep otm put på antingen Sverige index eller Europa index? Det skulle sätta dig back några enstaka procent och sannolikt ge en bra utdelning under en eventuell nedgång.

    Mvh
    Vikke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Vikke,

      Året som helhet ser ut att sluta runt +35%, för hela portföljen.

      Bolagen som jag har valt ut att handla med är stora stabila bolag, vars affärside jag något så när förstår och gillar. Konkursrisken i dess bolag torde också vara ganska minimal och den sista parametern är att själva aktiekursen bör vara ganska hög(minst 200kr), då courtaget minimeras ju högre aktiepriset är.

      Har haft lite funderingar på att köpa deep OTM PUTS, men har aldrig gjort det. Kanske det är läge att göra detta inför kommande år när portföljen visar ATH siffror. Tänker att just sådan här Hedgning först blir viktigt när man har gått i FIRE. Nu när jag fortfarande är i uppbyggnads fas behöver jag inte den försäkringen på samma sätt, då jag har möjlighet att bara jobba vidare ett extra år om så skulle krävas. Men det är klart att ju högre kapital man uppnår i portföljen desto viktigare blir det att skydda portföljen mot obehagligheter och det fina är ju att man kan just göra detta via i optionsverktygslådan.

      God fortsättning
      /Glenn

      Radera