lördag 30 december 2023

Update December! Årsbokslut för 2023...

Jag fick verkligen som jag ville. Portföljen stänger året på nytt ATH samt att jag blev löst på mina Balderaktier vid decemberlösen. Därmed är Glenns egna index komplett inför 2024.

2023 var som sagt mitt första år som renodlad optionssäljare och vilket år det blev. Jag hade ganska stora förväntningar, men man kan nog säga att jag överträffade alla mina förväntningar med råge. Det har utan tvivel varit mitt bästa börsår(+37,24%) någonsin. Tidigare var mitt bästa börsår 2021(+33,04%), men då skall vi också komma ihåg att OMXSPI stängde det året på +34,98%. I år har det varit ett betydligt svårare börsklimat där OMXSPI stängde året med +15,48%, så man kan likt den gode profilen Kavastu säga att man "Sopat banan med index" i år. Nu har jag slagit index två år i rad och det måste väl ändå betyda att man är inne på rätt spår gällande sin strategi. 

I och med att portföljen stängde på nytt ATH, tog jag mig faktist friheten att göra ett uttag på 40.000kr från portföljen för att betala av hela min kreditkortsskuld som skenat iväg lite under december månad. Det hade inte varit så värst kul att kliva in i 2024 på minus gällande den dagliga ekonomin. Det kändes inte helt fel att kunna kvittera ut en extra julbonus från portföljen år 2023. 

Om vi summerar årets totala kassaflöde landar vi på hela 357.288kr, vilket kan ses som tredje extra lön för Glenn med familj. Detta kassaflöde skulle motsvara en bruttomånadslön runt 36-37 tusen kronor, vilket är en ganska så trevlig extra månadslön för familjen. Detta har jag alltså lyckats uppnå med en medelportfölj på ca 1.500.000kr. Såklart hade detta naturligtvis inte gått att uppnå utan alla insamlade premier från mina optionsaffärer, så än en gång visar premierna sin överlägsenhet contra utdelningar med att generera kassaflöde. Ganska sjukt ändå att man med ett så pass litet kapital som 1.500.000kr kan generera en ganska bra svensk genomsnittslön. Att spara ihop till 1.500.000kr, tror jag de flesta kan göra under en 10-15års period. Med andra ord: Klarar Ni Er med en månadslön runt 30.000kr och är trötta på ekorrhjulet, så har Ni formeln för hur Ni skall ta Er ut. 

Om vi blickar lite framåt för 2024, så har jag i och med den senaste börsuppgången inte satt mig i någon sweetspot inför 2024 gällande mina optioner. Jag har rullat fram i stort sett alla mina innehav till junilösen 2024, vilket gör att jag inte kan ställa ut covered calls på dessa under första halvåret. Men troligtvis borde där väl ligga en nedåtrekyl under inledningen av 2024, då börsen gått urstarkt de senaste två månaderna och då kanske jag kan få möjligheten att köpa tillbaka mina juni calls och ställa ut dessa på nytt med ett tidigare lösendatum. Optionshandeln för januarilösen är redan i full gång och jag ser ut att starta januari starkt, men efter januarilösen gäller det nog att vara kreativ för att kunna generera premier. Jag kanske till och med kör lite belåning under första halvan av året om börsen skulle vända nedåt. Kassaflödesmålet för 2024 är satt till 420.000kr för helåret vilket innebär ett snitt på 35.000kr i månaden som skall in.

Nä, nu har jag inte tid med detta mer, då vi har en stor nyårsfest som står inför dörren. Vi skall nämligen ha 12 vuxna och 13 barn på besök den 31 december, så "Wish Us Luck"!!!

Månadens topp 5:

1. EQT +14,55%
2. Boliden +10,60%
3. ABB +10,33%
4. Evolution +9,11%
5. Axfood +4,44%

Och så säger vi STORT GRATTIS till Glenn och Optionspremierna som under året krossade sina motståndare!

Indextävling

Glenn VS OMXSPI +9,87% VS  +8,76% (9 – 3)
Glenn VS OMXSPI +37,16% VS  +15,48% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 210 kr VS 48.495kr (0 – 12)
Utdelning VS Optionspremier 15.388kr VS 341.900kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

Gott Nytt År! 2024 Here We Come...
/Glenn
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar