måndag 30 november 2020

UPDATE November! Allsvenskan 2021 är klar…

Äntligen kan man andas ut och se fram emot en avslappnad avslutningsmatch mot Sirius på söndag. De Blåvita kamraterna gjorde nämligen sin plikt och avfärdade Östersund på bortaplan utan några större bekymmer och säkrade därmed Allsvenskt spel säsong 2021. Skönt att killarna tog sig samman och att vi nu kan blicka fram mot ytterligare en allsvensk säsong, som drar igång igen under våren 2021. Förhoppningsvis har vi glömt allt om pandemi och publikfria matcher fram till dess. Dock är det mycket som talar för att första halvan av 2021 kommer fortsätta att överskugga våra liv i pandemins fotspår.

Det känns som att tomten kom tidig i år, då börsens OMXSPI rusat 11,19% under november månad. Förmodligen innebär det att vi har en liten rekyl att vänta under årets allra sista månad. För visst vore det ironiskt, om vi får en börs som går över 10% på årsbasis under ett år som detta med alla de problem vi haft i spåren av pandemin. 

Portföljen har likt börsen tuggat på bra under november månad, även om det under stora delar av 2020 mest känt som att den bara står och trampar vatten. Dessutom kommer jag med all sannolikhet att missa mitt årsmål, att nå 1 miljon kronor i portföljvärde. Tvärtom lutar det åt att jag går minus i år när bokslutet görs den 31 december, detta tack vare uttag(Gud förbjude) från portföljen under årets gång. 

Även om jag inte når mitt mål om ett portföljvärde på 1 miljon kronor, så fortsätter i alla fall kassaflödena att strömma in och det är bara att gratulera optionspremierna till ett fint år, trots haveriet i mars månad. Sticker redan nu ut hakan och sätter upp ett mål om att inkassera 100.000SEK i premier under 2021. Det borde inte vara en omöjlighet att snitta runt 10.000SEK i månaden, vilket hade varit fantastiskt glädjande. Skulle vi sen också få ett normalt utdelningsår, så säger jag inte nej tack till det heller. 

Indextävling
Glenn VS OMXSPI 12,84% VS  11,19% (6 – 5)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 309kr VS 16.573kr (3 – 8) 

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Avslutningsvis, till minne av Sven Wollter. 

Så Gud skapade Änglarna

Ha d gott
/Glenn

söndag 1 november 2020

UPDATE Oktober! 2nd wave…

Q3 rapporterna kom in något över förväntan, men det var inget som visade sig i några större kursuppgångar för merparten av bolagen. Troligen var resultaten redan inprisade i kurserna. 

I veckan som gått har börsen varit riktigt sur, mestadels beroende på ökad Covid-19 oro samt osäkerheten inför USA´s val på tisdag. Flera länder börjar stänga ner eller ökar sina restriktioner, vilket kanske hintar om att vi kanske får en början till ett ”W”. Troligtvis kommer börsen vara sur ett tag till med hänsyn till alla alarmerande Covid 19 larm runt om i världen. Dock tror jag att när vi väl fått en ny president på plats i USA, kommer vi få ett massivt stimulanspaket som heter duga från den nytillträde presidenten. Allt pekar på att Biden kommer att få förtroendet från den amerikanska befolkningen, vilket i förlängningen kommer innebära höjda skatter för börsbolagen i USA. Något som kan påverka kurserna när väl denna reform tas i bruk. Vinnare på börsen med Biden som president, bör bli miljörelaterade bolag då han är mer ”pro” förnybar energi än Trump. Därför har jag kastat in en liten bevakningspost i SolarEdge Technologies, som bland annat tillverkar växelriktare, som omvandlar likström till växelström vilket t.ex. behövs om man lägger solceller på sitt tak. Min förväntan är att solceller är något som kommer att explodera de nästkommande 5 åren. Speciellt nu när vi håller på att elektrifiera hela bilflottan. 

Fick äntligen några slantar över denna månad, som kunde investeras. Tyvärr, så har jag svårt att låta ”cashen” ligga och vänta på rätt tillfälle att investera dem. Med facit i hand skulle jag väntat en vecka innan jag investerade dem. Det blev några bevakningsposter i amerikanska bolag som jag haft ögonen på ett tag och bara sett dem stiga i värde vecka efter vecka. Så i värsta FOMO-andan kunde jag inte hålla mig utan köpte på mig några bevaknings poster trots att de formligen rusat de senaste månaderna. Dessa är bolag som jag tror trots en redan hög värdering, går en ljus framtid till mötes med fortsatt hög tillväxt. Kvalitet och hög tillväxt kostar, så är det bara. ”Buy once cry once”. Än så länge är det bara små poster och skulle vi nu gå mot ytterligare en dipp, kommer jag definitivt att vara snabb på bollen och fylla på i dessa nya innehav:

Nvidia, AI väntas bli framtidens stora ”Thing” och då ligger detta bolag helt rätt positionerad.

Fortinet, med utrullning av 5G samt AI kommer det ställas ännu högre krav på datasäkerheten, vilket troligtvis kommer gynna detta datasäkerhets bolag.

SolarEdge Technologies, elektrifierad bilflotta samt fokus på förnybar energi, är trender som är här för att stanna och det borde gynna SolarEdge som tillverkar hackorna och spadarna för denna framtidstrend.

Bolån
Bankerna har sänkt de långa räntorna, så jag slog till och band vår boränta på 3år till en ränta på 1,26%, vilket var 16 procent-enheter lägre än vår 3-månaders ränta som de nyligen höjde från 1,32% till 1,42%. Är egentligen inget fan av att binda räntan då det oftast inte lönar sig i längden, men det känns ändå rätt skönt att exakt veta vad vi har i boendekostnad de 3 nästkommande åren. Såklart inte helt fel att bolånet dessutom blev några hundralappar billigare per månad. Många bäckar små som Ni vet.

Covid-19
Så har jag då till slut fått någon i min umgängeskrets som fått bekräftad Covid-19, det är nämligen som så att min fru testats positiv för Covid-19. Tänk att den första personen som jag känner med Covid-19, skulle vara min egen fru. Såklart inte kul att få det beskedet inom familjen, men efter omständigheterna mår hon ganska bra med symtom som lätt hosta, förkylning samt smak- och luktbortfall. Hon har nog klarat sig lindrigt undan jämfört med alla skräckhistorier från Aftonbladet och sociala medier. Dock skall den psykologiska aspekten av att få Covid-19 inte underskattas. Känslan av att gå runt och bära på ett potentiellt dödsvirus kan nog få vem som helst att känna nedstämdhet. Såklart går det inte att helt stoppa en spridning av ett virus, men slopad karensdag är i alla fall ett steg i rätt riktning. Det gör förmodligen att man inte går till jobbet de dagar man inte känner sig helt hundra. En sak är jag i alla fall helt säker på och det är att jag sett min fru vara sju resor värre sjuk säkerligen ett 20 tal gånger och det utan att samhället behövt vidta åtgärder. Bara att inse att det kommer ta lång tid innan detta virus kommer sluta påverka hur vi lever våra vardagsliv.

Rafflande avslutning väntar i indextävlingen, för de två återstående månaderna av 2020.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI -6,73% VS  -6,87% (5 – 5)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 11.242kr VS 3.525kr (3 – 7) 


Kom igen nu GUBBAR nu fixar vi nytt kontrakt!

/Glenn

torsdag 1 oktober 2020

UPDATE September! Det tar emot nu…

Att göra månadsrapporterna den sista tiden har verkligen tagit emot. Mycket tack vare att nysparandet varit negativt och att jag ligger långt ifrån mitt årsmål om 1 miljon kronor i totalt sparkapital. Trodde i min enfald att jag iallafall för denna månad skulle kunna lägga undan lite sparpengar till portföljen, men ett tandläkarbesök, restskatt och nya vinterdäck satte definitivt stopp för dessa planer. Portföljen får därmed klara sig själv ett tag till. Det får verkligen bli andra bullar med nysparandet nästa år. 

Börsen tuffar på uppåt och nu inväntar vi med spänning Q3 rapporterna som kan börja trilla in nu när vi stängt kvartal tre för året. Får se om förväntningarna även denna gång infrias och om börsen har ork nog att tuffa på mot ”All Time High” nivåer. Just nu verkar i alla fall inte många oroa sig för Tech bubbla eller USA val. Med förväntade låga räntor de närmast kommande åren är det fortfarande TINA som kommer att regera och FOMO´n på börsen kan nog fortsätta några år till med lite hicka emellanåt. 

I avsaknad av ett eget nysparande är det glädjande att optionspremierna fortsätter att ticka in med en stril ström varje månad, vilket såklart känns underbart. Trist dock att Glenn inte riktigt hängde med OMXSPI denna månad. 

Indextävling 
Glenn VS OMXSPI +2,14% VS +3,65% (4 – 5) 

Kassaflödestävling 
Utdelning VS Optionspremier 1.024kr VS 15.310kr (2 – 7) 

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema

Jag är orolig
/Glenn

onsdag 9 september 2020

ICA, ett skolboksexempel…

Gällande utställning av Covered Call.

 

Som bekant fungerar Covered Call strategin som allra bäst i en stillastående marknad eller i en svagt uppåtgående marknad. Tänkte jag skulle visa de sista månadernas(maj-september) optionsaffärer, som jag gjort med ICA aktien som underliggande instrument. Detta för att med tydlighet visa potentialen och finessen med att ställa ut Covered Calls.

 

Förutsättningar: 300st ICA aktier med ett GAV på 431,50kr/aktie. Med 300 aktier ger det mig möjlighet att ställa ut 3st Covered Calls kontrakt varje månad.

 

Just nu med ca 1,5 vecka kvar innan lösen, står ICA aktien i 440,40kr. Om detta står sig till nästa fredag kommer jag att bli löst på mina tre september kontrakt med lösenpris på 440,00kr. Fram tills nu har mina ICA optioner inte gått till lösen under HELA 2020. Det vill säga att samtliga kontrakt har förfallit värdelösa för optionstagaren.

 

Inkasserade premier för mina ICA optioner:

Maj: 10,00kr/aktie

Juni: 7,80kr/aktie

Juli: 6,50kr/aktie

Augusti: 14,00kr/aktie

September: 5,70kr/aktie

 

Totalt antal premier för perioden: 44kr per aktie x 300aktier = 13.200SEK

 

De 44kr i insamlade premier per aktie, sänker i princip mitt GAV per aktie till 387,50kr istället för de 431,50kr som syns i depån.

 

 Så nu återstår det bara att se om aktierna går till lösen nästa vecka och att jag därmed gör en hyfsad vinst(15.750SEK inkl. premier) eller om optionerna går till förfall och att jag kan ställa ut nya optioner för oktober månad och på så sätt fortsätta sänka mitt GAV.

 

Det hade varit kul att någon gång under livet lyckas sänka sitt GAV enda ner till 0kr för en underliggande aktie. Att lyckas med en sådan bedrift är inte särskilt troligt, men långt ifrån omöjligt.

 

Ha d gott!

/Glenn

onsdag 2 september 2020

UPDATE Augusti! Årets tråkigaste…

Månadsuppdatering!!! 

  • Semestern och det varma sommarvädret är slut.
  • Sjukstugan i familjen, kom som ett brev på posten efter skolstarten.
  • Avbiten tand som renderar i ett tandläkarbesök inom kort.
  • Blåvitt kryssar vidare i Allsvenskan.
  • Trist att se portföljvärdet minskat drastiskt efter finansieringen av den nya bilen.

 

Får väl också nämna några korta ord om själva börsen. Just nu råder det en vansinnig FOMO på Tech-aktier. Har velat köpa in mig i Nvidia under en tid. Började kolla på den när den stod runt 380dollar och nu är den uppe i 573dollar på mindre än 3 månader. Apple och Tesla fortsätter gå ”bananas” efter aktiesplit. Det är ett väldigt speciellt aktie år må jag säga och väldigt svårt att veta vart vi skall ta vägen härifrån. Men just nu känns börsen ostoppbar.

 

Indextävling

Glenn VS OMXSPI             +4,51% VS  +4,68% (4 – 4)

 

Kassaflödestävling

Utdelning VS Optionspremier              106kr VS 12.025kr (2 – 6)

 

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

 

Skönt att ha Boom Boom hemma igen.

/Glenn

söndag 2 augusti 2020

UPDATE Juli! CUPGULD...

Vilken strong insats av de Blåvita kamraterna, att lyckas vända mot mesta mästarna Malmö FF. Inget att hymla om att jag de senaste dagarna svävat uppe bland molnen med de övriga Änglarna. Frågan är om man redan ikväll plockas ner på jorden igen, när Vi möter Malmö FF igen i Allsvenskan.


De flesta Q2 rapporterna är nu redovisade och majoriteten av dessa har slagit analytikernas svaga förväntningar, så det är kanske inte så konstigt att börsen fortsatt uppåt(+3,14%) under juli månad. Risken för en svagare utveckling under augusti och september ser jag som högst troligt, men vem vet börsen har överraskat förut.


På grund av ett bilinköp har jag tyvärr tvingats till att ta ut lite pengar från portföljen, vilket totalt omkullkastat mitt mål om att klara mitt 5 års mål att nå 1 miljon kronor vid årets slut. Bilinköpet har i princip inneburet att allt nysparande till portföljen totalt uteblivit detta år. Hoppas kunna ta nya tag med detta under 2021.


Bilinvesteringar är sällan en bra investering som man kan räkna hem, men i detta fall får vi en bättre begagnad laddhybrid bil, vilket förhoppningsvis kommer att sänka våra drivmedel och reperationskostnader avsevärt. Bilen kommer i princip kunna laddas med el gratis från våra solceller.


Portföljen har slimmats till ordentligt och minskats med 15-20 bolag. Skönt att bli av med gamla surdegar som legat rött under lång tid. Nu kommer långportföljen att bli mer koncentrerad, vilket känns rätt skönt. Klämde dock in en post i Alphabet i långportföljen, för de slantarna som blev över efter bilinköpet.


Har också blivit en del av ”sekten” Evolution Gaming i optionsportföljen. Får se hur långsiktigt det blir då jag köpte 100st aktier på 580SEK och ställde ut en köpoption på 600SEK med lösen i augusti, vilket gav mig en fin premie på 2.695SEK. I skrivandets stund står EVO aktien i 598,40SEK med ca 3 veckor kvar till lösen. Det kan i alla fall bli en fin ”Swing-trade” med en totalvinst på 4.695SEK om de säljs av vid lösen i augusti.


Indextävling

Glenn VS OMXSPI             +4,37% VS  +3,14% (4 – 3)


Kassaflödestävling

Utdelning VS Optionspremier              466kr VS 15.975kr (2 – 5)


Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema. 


Avslutar med Bjärsmyrs numera klassiska vinnarcitat.

”Det är gött att jag vunnit fler titlar på en och en halv månad i Blåvitt än vad Sören Rieks gjort på tre år i Malmö”


Ha d gott!

/Glenn


tisdag 21 juli 2020

Att generera kassaflöde!


VIKTIGT MEDDELANDE! Hör upp alla utdelningsjägare och FIRE människor.

Många som håller på med investeringar, drömmer om att de någon gång i framtiden skall kunna leva på sina tillgångar och därmed kunna gå i pension tidigt.

Jag skulle kunna säga att de flesta faktiskt skulle kunna spara ihop till sin egen pension och inte behöva förlita sig på den statliga pensionen, om man bara börjar i tid. För TID är just vad det tar att bli ekonomiskt fri.

Det tar som sagt lång tid och kräver enorma summor sparade pengar för att man skall uppnå en något sånär dräglig månadslön via sina utdelningar eller 4% regeln.

Min plan när jag pensionerar mig är att det alltid skall stå 50.000SEK på kontot vid månadens start och att jag genom mina tillgångar skall kunna fylla på kontot varje månad, så att där kontinuerligt står 50.000SEK på kontot månad för månad.

När jag började min investerarkarriär för snart 4,5år sedan, var jag ganska inställd på att det var via mina utdelningar som jag skulle fylla på mitt konto med varje månad. MEN för ca 2år sedan upptäckte jag optionshandel och dess möjligheter med att kunna generera kassaflöde från mina befintliga innehav via så kallade "Covered Calls".

Efter att testat på optionshandeln ett tag, insåg jag ganska snart att tiden(ca20år), som det skulle ta för mig att kunna leva på mina utdelningar förmodligen skulle kunna kortas ner avsevärt med hjälp av månatliga optionspremier.

Därför har jag nu tagit ett beslut om att förflytta en del av mitt kapital från min lång-portfölj och lägga mer krut på min optionsportfölj. I långportföljen kommer det från och med nu, att mestadels ligga bolag som växer över tid och kanske till och med något bolag som inte ens lämnar utdelning. Målet är att få ner långportföljen till 10-15 bolag och sälja av alla gamla surdegar, defensiva och obligationslika aktier till förmån för de som fortsatt visar god årlig tillväxt.

Min ursprungliga plan var att pensionera mig vid 60års ålder och att jag då skulle lyckats spara ihop någonstans emellan 4-8miljoner. Men efter lite beräkningar om hur mycket mina optionspremier kan ge månad för månad, har jag insett att jag kanske endast behöver ett sparat kapital på 2-4miljoner, vilket såklart är en stor skillnad mot de 8 miljonerna som jag först satt upp som mål. 8 miljoner med 6% i direktavkastning bör ge en snitt månadslön på runt 40.000SEK / månaden. Vilket är en lön som jag anser mig kunna leva relativt gott på.

Hur skulle det då se ut att göra denna resa med optionspremier i fokus istället för utdelningar?

För att underlätta lite tänkte jag visa ett exempel. Om vi leker med tanken att jag nu har sparat ihop mina 2 miljoner, för att se vilket månatligt kassaflöde jag skulle kunna generera via optionspremier.

För enkelhetens skull kommer jag att endast använda ett bolag(Swedish Match) i mitt exempel nedan. Det bör dock tilläggas att en optionsportfölj bör innehålla 6-12 bolag av stabil karaktär, för att minska bolagsrisken. Exempel på bolag som jag tänker handla är:

ICA Gruppen
Swedish Match
Tele 2
Investor
Industrivärden
Castellum
SCA

Tillsynes ganska stabila bolag som kan kännetecknas som ganska defensiva och där konkursrisken får anses som minimal. Har nämligen funnit ut att just optionshandel med stabila och hyfsat konjunkturokänsliga bolag lämpar sig alldeles utmärkt. I alla fall när det kommer till min tilltänkta strategi, då jag inte vill ha allt för stora svängningar i aktierna månad för månad.

Nu till exemplet Swedish Match, som i skrivandets stund står i 685SEK och delar vi det med 2 miljoner, får jag således 2.919 aktier, om jag skulle slå till idag, vilket vi antar i mitt exempel. Dock köper jag bara 2.900 aktier, som kommer att ge mig 29st ”Covered Calls” kontrakt.

Med mina 2.900 nyinköpt aktier väljer jag att sälja 29st köpoptioner med lösenkurs 690kr och lösendag den 21 augusti. Varje optionskontrakt är värt 18kr per aktie, vilket ger mig totalt antal premier på 2.900aktier x 18kr = 52.200kr. Drar vi bort avgifterna om 5kr per optionskontrakt(29st), så blir de totala erhållna premierna 52.055SEK. En ganska fin månadslön eller hur?

Vad kan då hända vid lösen den 21 augusti?
Om aktien stänger på lösendagen över mitt lösenpris på 690SEK, så säljs mina 2.900 aktier för detta pris och möjligtvis missar jag några extra kr på uppsidan, om stängningskursen ligger väsentligt högre än 690SEK. Detta till trots, blir jag ganska glad ändå, då jag gör en vinst på 5kr per aktie (690kr – GAV 685kr), vilket totalt sett blir en fin bonus på 14.500SEK. Den totala månadslönen, skulle därför kunna skrivas till 66.555SEK(52.055kr + 14.500kr).

So far so good.

Andra sidan av myntet är om aktien faller och stänger under mitt GAV. Låt oss säga att aktien faller med låt oss säga 5% till 650kr. Då behåller jag såklart alla mina aktier och kan ställa ut nya ”Covered Call” kontrakt. Dock skall det tilläggas att jag kommer få mycket mindre betalt för mina optionspremier då 650kr ligger en bra bit ifrån 690kr som jag ställde ut förra månaden. Låt oss säga att jag kanske bara får 8kr per aktie om jag ställer ut nya optioner med lösenpris 690kr och med lösen i september. Det skulle i så fall ge mig premier på totalt 23.055SEK(Ink. Avgifter), vilket möjligen skulle kunna täcka mina fasta kostnader.

Risken är såklart om aktien faller månad för månad, då faller också även själva premien och det är därför jag helst vill jobba med bolag som är stora och stabila och förhoppningsvis mindre volatila. Dock bör det också tilläggas, att man kan gå ner och ställa ut optioner på lägre nivåer under sitt GAV för att öka premien, men då finns såklart risken att man får sälja sina aktier med en nettoförlust.

Det är såklart trist när en aktie faller och att jag bara får 8kr i premie istället för 18kr, men poängen är att jag med endast 2 miljoner i totalt kapital kan få ut premier till ett värde av 23.055SEK, vilket annars skulle kräva ett totalt kapital på 4,61 miljoner om jag endast förlitade mig på utdelningar.

Icke att förglömma är att du också kommer att erhålla den årliga utdelningen, om du äger aktierna över utdelningsperioden, vilket i Swedish Match fall skulle innebära en bonus under april månad på 2.900aktier x 10,50 = 30.450SEK plus dina optionspremier för just den månaden.

Det fina med optioner är att du kan ställa ut dem månad efter månad och att premierna kan liknas med en månadsutdelande aktie.

Än mer hissnande blir det, om vi dubblat kapitalet och om vi antar att jag haft 4 miljoner i min optionsdepå. Då hade jag fått 5.800st aktier och då är det i princip bara att dubbla ovanstående siffror. För det positiva scenariot ovan, där kursen stänger över lösenpriset hade månadslönen landat på hissnande 133.110SEK (5.800aktier x 18kr = 104.400kr) + (5.800aktier x 5kr = 29.000kr) – 290 i avgifter.

Ingen dum lön alls eller hur?

Om jag bara tar själva optionspremiedelen på 104.110SEK(Ink. Avgifter), så skulle samma månadslön med endast utdelningar motsvara att man hade ett totalt kapital på 20,82 miljoner och detta beräknat på en direktavkastning på 6%, vilket ändå får anses som ganska högt i direktavkastnings väg.

Såklart inser även jag att det kommer svänga en del med hänseende om vilken månadsavkastning, man kan få via optionspremierna. Men med ett kapital på 4 miljoner kronor, så tror jag man kan hantera svängningarna på ett någorlunda okej sätt.

Detta var bara mina tankar om att generera kassaflöde och hur alla utdelningsjägare och FIRE människor kanske kan uppnå sina drömmar på kortare tid och med mindre kapital.

Vad tror ni? Jag har i alla fall bestämt mig och kommer att tilta över min totala portfölj mer mot optionsportföljen.

Ha d gott
Glenn