tisdag 31 maj 2022

Update Maj! And the Holy Grail...

Tyvärr lyckades portföljen inte studsa tillbaka under maj månad, då börsen fortsatt att vara rejält sur. Tack vare ett bra månadsspar lyckades ändå portföljen stanna en bit ovanför miljonstrecket. Jag ser i nuläget heller inte någon direkt ljusning på vad som kan få börsen på ett bättre humör. Sakteligen kryper vi allt närmare en oundviklig recession, vilket får mig att tro att vi nog kommer sluta året på minus. Gissningsvis landar vi minus 25-35% när vi summerar detta spännande börsår. Men efter regn brukar det så småningom bli solsken till slut och så kommer det även att ske på våra börser, även om det kommer ta lång tid innan det vänder. Även om jag är negativ till helåret har jag på känn att juni månad kan bli årets hittills bästa börsmånad då många återköpsprogram drar igång igen. 

Måste ändå medge att humöret trots allt är helt okej, trots fem raka minusmånader. Rent mentalt känner jag att jag klarat denna nedgången mycket bra, med tanke på att denna period förmodligen varit den värsta sedan jag startade investera 2016. 

Som jag nämnde i mitt senaste inlägg, så har jag klurat ut en ny strategi, som jag tänker sjösätta med start 1 jan 2023. Arbetet med att likvidera alla mina innehav har redan påbörjats och hittills har följande bolag sålts av.

- Mc Donalds
- Tomra
- Bure
- Lundbergs

Strategin är så simpel att jag nästan misstänker att jag gjort någon form av tankevurpa och att den i slutändan inte kommer att fungera. Men "anyway" här kommer strategin i breda penseldrag.

THE HOLY GRAIL

Som nämnts tidigare så kommer alla mina enskilda innehav att likvideras och för "cashen" som blir över (I dagsläget runt miljonen), kommer jag att köpa en ETF vid namn XACT OMX30 för rubbet. Denna ETF kommer att fungera som basen i min portfölj och mot detta innehav kommer jag att ställa veckovaggor (Calls & Puts) mot själva OMX30 indexet. Jag räknar med att kunna ställa 5st Calls och 5st Puts, då man kan säga att varje position i nuläget är värt runt 200.000kr. 

Min ambition är att varje vecko-optionskontrakt skall inbringa cirka 1.000kr i premier oavsett om det är en Call eller Put som ställs ut. Har inte gjort någon research på hur mycket OMX30 indexet brukar röra sig veckovis och kanske är det för ambitiöst med 1.000kr per kontrakt och jag vill ju heller inte hålla på och rulla allt för många positioner från vecka till vecka. Jag kommer under resten av året att testa mig fram lite för att se om det kommer funka okej med 1.000kr i premier eller om jag bör minska ner till 750kr per kontrakt. Börsen är som bekant en drama-queen och överreagerar både på upp och framförallt på nedsidan, vilket kan göra att kommer att behöva göras en del rullningar. 

När jag väl kör igång i starten på nästa år kommer jag ge Er ett fullständigt exempel. Men om vi antar att börsen är något så när stilla stående och OMX30 indexet håller sig innanför min utställda vagga kan jag i bästa fall få ut 10.000kr i veckan och 40 till 50 tusen per månad beroende på om det är 4 eller 5 veckor i perioden. 

Ponera att du hade 2 miljoner i XACT OMX30 ETF:en, då kan du bara dubbla ovanstående och månadslönen skulle istället landa på 80 till 100 tusen i månaden. Sen är jag självfallet realist och inser att börsen rör sig olika mycket från vecka till vecka och att ovanstående resonemang såklart är maxutdelning. Det skulle vara intressant att se någon form av statistik på hur många procent OMX30 rör sig från vecka till vecka i genomsnitt. (Någon som vet vart man kan finna denna typ av statistik?)

Oavsett om jag får maxutdelning eller om avkastningen blir något lägre, så ser jag ändå många fördelar med den tilltänkta strategin. 

  1. Det första är nog att det blir betydligt enklare att hålla reda på en position istället för alla de enskilda aktier jag handlar med idag. Det är inte ovanligt att jag under en normal lösenmånad ställer ut mellan 50-70 kontrakt vilket jag tycker blivit ganska svårhanterat med tiden. 
  2. En annan fördel är att jag slipper den enskilda bolagsrisken (läs EVO) när jag ställer ut mot ett index istället för en enskild aktie.
  3. Sist men inte minst är att det är ganska enkelt att via optioner försäkra sin portfölj mot nedgångar genom att köpa PUTS. Till exempel, så skulle jag nu kunna köpa 5st PUTS med lösen i december på nivån 2000 och på detta vis säkra portföljen på nedsidan om börsen skulle falla under 2000 nivån under resten av året. 

Månadens topp 5:

1. Kindred +14,56%
2. Solaredge +9,15%
3. Plejd +4,45%
4. Prosus +3,94%
5. 3M +3,78%

Och så får vi säga STORT GRATTIS till utdelningarna som lyckades slå optionspremierna denna månad, det var ett bra tag sedan det hände.

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -0,45% VS  -1,22% (2 – 3)
Glenn VS OMXSPI -23,83% VS  -19,70% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 7.345kr VS 5.225kr (1 – 4)
Utdelning VS Optionspremier 17.330kr VS 44.690kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Ha d gott
/Glenn

14 kommentarer:

  1. Superintressant! Fördel 1: Jag vill själv inte lägga för mycket tid och (Fördel 2) även med 3-6 företag är bolagsrisken stor. Fördel 3 får jag fundera på ...

    Lycka till. Vi får se om jag kommer igång snart igen då jag känner att energin är på väg tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så här på förhand känns det som en väldigt enkel strategi som kräver minimal tid i underhåll. Ingen strategi kanske för maximal tillväxt utan mer åt kapitalbevaringshållet.
      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    2. Bra du skriver så jag kommer igång igen. Igår ställde jag ut CALL på gamla innehav som jag haft sedan i vintras för att försöka dämpa förlusterna något.

      "Kontantavräkning på OMX30-indexet" som du skriver nedan. Kan du förklara det närmare?

      Vagga hörde jag om i optionspodden men får lyssna igen...

      Radera
    3. Kontantavräkning innebär att du inte får några aktier vid löst put eller blir av med några aktier vid löst call.(Sker endas om man ställer ut mot index och inte i enskilda aktier) Allt löses kontant, dvs att om du har ställt ut en CC för OMX30 Indexet med strike price 2000 och den stänger på lösen dagen 2010. Så kommer 1000kr (10*100) att dras från ditt konto.

      Vagga är att du ställer både CC (e.g 120) och säljer en put (e.g 80) och om kursen håller sig innanför detta spann så behåller du dina premier och kan ställa ny vagga nästa månad/vecka.

      Ha en skön helg
      /Glenn

      Radera
    4. Ber om ursäkt i förväg för en potentiellt idiotisk fråga, men varför vill man äga ETF:n om det är indexoptionerna har kontantavräkning?

      Radera
    5. Halloj Mr Dickus,

      Såklart behöver man inte äga ETF:en, men då får jag ingen exponering mot börsen alls om jag bara låter pengarna ligga i min ISK. Börsen tenderar ju över tid att gå upp så jag vill gärna vara med på ett par procent upp på totala portföljen, så att jag kan köpa fler optionskontrakt i framtiden.

      Ett dumt exempel är om jag aldrig blir löst på min index CC utan index kursen stoppar precis innan min Strike Price, då förlorar jag inga pengar utan tjänar både på börsen och mina optioner.

      Hoppas förklaringen duger :)
      /Glenn

      Radera
  2. Hej! Hur tänker du om du blir löst på puttarna och ”fastnar” med 10 calls istället för 5/5 calls/puts? Eller tänker du att du alltid ska rulla positionerna även om det får kosta lite kortsiktigt att ta sig ut en sne position?
    Mvh William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska tillägga att jag har skramlat ihop till 200 investor aktier som jag kör hjulet med! Fungerat väldigt fint hittills om man jämför med om man endast hade hållit aktierna! /William

      Radera
    2. Tjenare William,

      Investor är en toppenaktie att köra optioner med, lagom rörelser och utspridd bolagsrisk.

      Kommer att köra veckooptioner med lösen varje fredag, så förhoppningsvis blir rörelserna inte allt för stora. Första tanken är att försöka rulla dem om jag skulle riskera bli löst på antingen Putten eller Callen.

      Sen är det kontantavräkning på OMX30 indexet som gäller vilket innebär att inget händer med själva ETF:en som jag har som grund, den ligger bara i bakgrunden och ger mig exponering mot börsen.
      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  3. Intressant upplägg, kommer du att ställa optioner med delta 10 eller hur går tankarna angående delta? Kommer du att ställa vaggan direkt vid öppningen på måndagar eller har du ngn setup du kör efter?

    SvaraRadera
  4. Tjena Penser,

    Har inte kört igång i full skala ännu, så vet inte riktigt var jag kommer köra för delta men någonstans kring 10-25 känns väl rimligt. Kommer att köra lite egen statistik resten av året för att se lite hur mycket omx30 indexet rör sig på veckobasis.

    Blir nog svårt kanske att lägga sig kring 1000kr i premier per kontrakt. Kan vara att vaggan blir lite väl tight.

    Tanken är att ställa vaggan varje måndag på förmiddagen någon gång strax efter 10.00. Sen kan det vara som så att jag rullat positionen från förgående vecka om så krävts.

    Ha d gott
    Glenn

    SvaraRadera
  5. Angående hur mkt OMXS30 rör sig på en vecka: Lyft över dagssiffror härifrån till Excel och räkna ut själv, http://www.nasdaqomxnordic.com/index/historiska_kurser?Instrument=SE0000337842


    PS I helgen började läsa i min optionsbok då jag känner jag behöver mer på fötterna.

    SvaraRadera
  6. Kör ju en del optionshandel via Tastyworks då det är en grym plattform för optionshandel & kikar rätt mkt på deras program. Där är det ju en hel del traders som kör strangler med ett delta så lågt som 5-10 framgångsrikt där man tar vinst vid 30-50% av premien. Går kursen mot dom så att det ena benet får ett delta på 30, så rullar man många ggr den otestade sidan alt rullar det ben som testas utåt i tid och eller pris. Kan vara ngt att fundera på.

    SvaraRadera