onsdag 31 mars 2021

UPDATE Mars! Osannolikt stark börs…

Efter en smått otrolig börsmånad, där OMXSPI stigit med otroliga +8,15%, har Glenns portfölj nått miljonen samt satt ett nytt ATH, när vi nu stänger denna historiska månad. Det är utan tvekan den bästa månad som Glenn presterat när det kommer till monetär utveckling. Portföljen är alltså upp hela 105.413SEK för mars månad. Milda Matilda, den summan känns nästan overklig.

En rekyl borde vara inom räckhåll, om inte annat lär sommarbörsen bli en riktigt trist historia. Snart är det också dags för Q1 rapporterna och jag misstänker att bolagen som inte når upp till förväntningarna eller slår sina förväntningar, lär bli hårt straffade. April månad är historiskt sett en mycket bra börsmånad, men det lär bli svårt för Glenn att följa upp, efter denna smått fantastiska månad. 

Nu äntrar vi också alla utdelningsjägares stora högtid (april & maj), då majoriteten av de svenska bolagen avskiljer sina utdelningar till deras investerare. Även om jag inte längre är någon utpräglad utdelningsinvesterare finns det ändå inte mycket som slår Cash-ljudet i telefonen när utdelningen trillar in på kontot. 

Har också under denna månad fixat till belåning i både barn och långportföljen, så att jag vid extremt röda dagar har flexibilitet att fylla på i mina innehav eller alternativt köpa in något nytt från bevakningslistan. Så klart blev jag lite ivrig av de nya möjligheterna, vilket har resulterat i en hel del nya innehav till portföljerna under månaden. 

Månadens tillväxtinköp:

Roblox, Alla som har barn mellan 5-10år har nog inte kunnat undgå denna sociala spelplattform. Personligen hatar jag denna plattform, då den buggar mest hela tiden och många av spelen är bara FÖR dumma. Men ungarna verkar i alla fall gilla det, så det fick bli några Roblox aktier till portföljen.

Coupang, Skall vara Syd Koreas svar på Amazon. Bra med lite mer exponering mot Asien för att bättra på diversifieringen.

SBB, En gammal goding som gör comeback i portföljen. Ilja kör på en aggressiv tillväxtresa och verkar bara vilja det bästa för aktieägarna.  

Trans Alta Renewables, Även detta Kanadensiska bolag gör come back i portföljen. Trenden med förnyelsebar energi fortsätter och lär göra så i många år till. Sen är det alltid kul med en månadsutdelare i portföljen.

Örsted, Ännu ett bolag inom förnyelsebar energi, denna gång ett bolag som härstammar från Danske Börs. Snart är nog hela Danmark fyllt av vindsnurror.

Plejd, Ingen hejd på Plejd. Aktien som till och med fått en sång skapad efter sina framgångar. Detta är en riktig småspararfavorit, som jag passade på att ta in i portföljen efter en liten dipp. Bara att hoppas på att tillväxtresan kan fortsätta nu när de går in på de övriga nordiska marknaderna. Plejd utvecklar tekniska lösningar för belysning, där belysningen styrs via egenutvecklade mobilapplikationer.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI 11,62% VS  8,15% (2 – 1)
Glenn VS OMXSPI 16,20% VS  13,67% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 3.625kr VS 12.930kr (0 – 3)
Utdelning VS Optionspremier 4.655kr VS 56.998kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Glad Påsk
/Glenn

 

lördag 27 mars 2021

Yeah…Äntligen! Glenn är miljonär…


Efter en smått hysterisk start på börsåret med en uppgång på +13,47% för OMXSPI för helåret, har dagen kommit då Glenn kan titulera sig SEK miljonär. Vi får väl se hur länge det varar, men oavsett är känslan såklart fantastik när man för första gången glider över alla småsparares första milstolpe, nämligen 1 miljon kronor i portföljvärde.

Receptet mot 1 miljon kan sammanfattas så här:

  • 1 januari 2016, sparresan börjar och portföljens värde är 0kr.
  • 63 månader senare är målet om 1 miljon uppnått. (3 månader efter mitt ursprungliga 5års plan)
  • Insättningar i snitt per månad: 10.068kr
  • Total avkasting på kapitalet +36,78%
  • Totalt portföljvärde 26mars 2021: 1.003.422kr
    • Kassa: 319kr
    • Optionsportföljen: 491.977kr
    • Barnportföljen: 191.494kr
    • Långportföljen: 319.553kr

Att spara över 10.000 i snitt per månad kan tyckas vara övermäktigt mycket pengar att lägga undan per månad, men bryter man ner det så ser det inte så oöverkomligt ut. 

  • Barnbidrag 3.000kr 
  • Vuxna 3.500kr X 2 = 7.000kr

Har man inte möjlighet att lägga undan 10.000kr per månad, så lägg undan hälften eller vad man nu har möjlighet att lägga undan per månad. Det viktigaste är att sparande blir av och sen är summan egentligen ointressant. Vad jag försöker säga är att i princip alla kan bli miljonärer om de bara vill. Det kommer bara att ta olika lång tid beroende på hur mycket man kan lägga undan månad för månad.

Alternativet som egentligen inte är något alternativ, är att förlita sig på lotto, V75 eller postkodlotteriet och då måste Fru Fortuna vara på ens sida för att miljonen skall ros i hamn. Med eget sparande vet du med säkerhet att du för eller senare uppnår miljonen.

Alla rutinerade sparare säger att det är den första miljonen som är jobbigast att samla ihop till, så nu tar vi sikte på miljon nr 2 och ser hur lång tid den tar att spara ihop till. Snöbollen är satt i ordentlig rullning och med ränta på ränta borde det ta betydligt kortare tid än 5år att uppnå den andra miljonen, men pessimisten i mig räknar med att det skall ta ytterligare 5år. Man får liksom inte glömma av att leva gott under tiden man sparar, för annars riskerar sparandet snarare bli till en belastning än en tillgång för Er. 

Pengar skall med andra ord jobba och inte bara ligga på hög. 

Avslutar med ett citat från den gode Warren Buffet:

”If you dont find a way to make money while you sleep. You will work until you die.”

/Glenn


fredag 19 mars 2021

Lösen 19 mars, Hamsik feber.

Det slog verkligen ner som en bomb när det stod klart att Marek Hamsik kritat på för de blåvita kamraterna. Även om det bara är ett korttidskontrakt kan denna värvning betyda en hel del för klubben, som varit rejält på dekis de senaste åren. Inte minst kommer intresset kring klubben att öka och ungdomarna i föreningen kommer få en riktig stjärna att se upp till. Misstänker att Hamsik-frillan lär finnas på var och varannan pöjk på skolgårdarna runt om i GBG området. 

Nu över till själva summeringen av lösendagen den 19 mars. 

Även om jag inte kom upp i lika fina siffror som under februari månad är jag ändå väldigt nöjd. Blev i stort sett löst på samtliga av mina call-kontrakt, utom Astra och Boliden. Alla mina utställda puts förföll också värdelösa, så nu sitter jag med ordentlig kassa inför april lösen. 

Börsen rör sig för tillfälligt på ”All time high” nivåer och OMXSPI är för närvarande upp +6,78% bara under mars månad. Det är alltså nästan en genomsnittlig årsavkastning vi mäktat med de senaste tre veckorna, vilket borde borga för en rödare börs fram till månadsskiftet. Det känns för tillfälligt som att jag kommit rätt i börsgungan och att det bara rullar på. Återstår dock att se om det håller i sig fram till nästa lösen i april.

Det totala kassaflödet för månaden landade på 34.478kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:
Utdelningar: 1.260kr
Optionspremier: 15.508kr
Kursvinster vid lösen: 15.710kr
Trading: 2.000kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:
januari: 23.800kr
februari: 43.135kr
mars: 34.478kr

Det känns verkligen som att jag är någonting på spåren här och att min pensionering rycker allt närmare. 

Trevlig helg
/Glenn


fredag 26 februari 2021

UPDATE Februari! Upp som en sol, ner som en pannkaka…

Solen har så smått börjat att titta fram och kvicksilvret i termometern närmar sig +10 grader. Det känns verkligen som att vårkänslorna kommer extra tidigt i år efter att ha tagit sig igenom en mörk och kall pandemivinter utan några större utsvävningar. Det finns en längtan i kroppen som skriker efter restaurangbesök, parmiddagar, fester, kramar, semester med sol och bad. Kanske, kanske finns det ett litet hopp om att vi under sommaren kan återgå till ett normalt liv innan det är dags att åter gå tillbaka in i grottan för en ny höst och vinter. Låt oss i alla fall hoppas…

De stigande långräntorna och inflationsoro har fått börserna att hicka till de sista veckorna, men detta till trots stänger OMXSPI index på fina +2,98% för februari månad. Betydligt bättre än Glenns portfölj som faktiskt gått -0,40% denna månad. Ingen bra månad för Glenn, men kan dock glädja mig åt att optionspremierna fortsätter att leverera bra med kassaflöde. Det blev fin fina 22.038kr i premier denna månad, vilket innebär att jag på årets två första månader dragit in en totalsumma på 44.068kr i rena optionspremier. Jag ser redan nu fram emot att se vad premierna kan leverera under mars månad, om vi nu får en sättning i marknaden. Med spåkulan i handen just nu, ser det i alla fall svårt ut att leverera premier för över 20.000kr en tredje månad i rad. 

Månadens tillväxtinköp:

Nio Inc, Kinas motsvarighet till Tesla. Bolaget tillverkar och säljer elfordon och batteriladdningsutrustning globalt med fokus på den Asiatiska marknaden. Elektrifieringen av bilflottan är än så länge bara i sin linda och jag förväntar mig en fullständig explosion av elbilar de nästkommande åren. Extra bra att också få lite exponering mot Asien.

Affirm Holding, Har beskrivits som Klarnas motsvarighet i USA. Tillhandahåller betalnings och fakturalösningar. Med ökad näthandel bör det finnas fog för att tro på en bra tillväxt framöver.

Azelio, tar rygg på Micke Sydings ”hausse” bolag. De sysslar med solenergi och har utvecklat en egen teknik för energilagring. Just att kunna lagra egenproducerad energi för egen förbrukning istället för att skicka ut överskottet till elnätet känns som en innovativ och bra framtidsprodukt. 

Zaptec, huserar på Oslo börs och pysslar med laddningsstationer för eldrivna fordon. Om vi skall elektrifiera bilflottan kommer det krävas enormt med laddstationer land och rike över. Värderingen är såklart hög, men tror ändå att deras orderböcker kommer vara fulltäckande de nästkommande åren.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI -0,40% VS  2,98% (1 – 1)
Glenn VS OMXSPI 4,58% VS  5,52% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 984kr VS 22.038kr (0 – 2)
Utdelning VS Optionspremier 1.031kr VS 44.068kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Sundsvall nästa
/Glenn

fredag 19 februari 2021

Lösen 19 februari, kassaflödet flödar.

För första gången har jag lyckats genera ett helt okej kassaflöde, som kan betraktas som en lön man skulle kunna leva av. Resultatet är i och för sig något dopat, då jag använt ganska mycket belåning, men det ger ändå en indikation om hur mycket kapital som kan tänkas krävas, för att över tid kunna prestera fina månatliga kassaflöden. Jag har i runda slängar använt mig av 1 miljon kronor i kapital den senaste månaden och har med denna summa  lyckats få ihop 31.350kr i options premier plus 7.710kr i kursvinster på de aktier, som jag blivit löst på. Detta ger mig totalt, en ansenlig summa på 39.060kr i kassaflöde sedan lösen den 15 januari. 

Ett helt okej resultat med tanke på att jag endast använt mig av 1 miljon kronor i kapital. I den positiva vågskålen har jag haft god hjälp av börsen, som tuffat på i sakta mak uppåt med ett par procent. I den negativa vågskålen ligger EVO aktien och puttrar. Inte kunde man veta att EVO skulle tokrusa efter rapport och diverse uppjusteringar hos analytikerna. Med detta i backspegeln hade det varit en klart bättre affär att bara äga EVO-aktierna, än att behöva sälja av dem för en billig peng på lösendagen. Alternativkostnaden för EVO landade på hiskliga 37.250kr, men jag är inte bitter. Om man skall hålla på med Covered Calls, så funkar det inte att gråta över spilld mjölk. Hela grejen med Covered Calls är ju att ”trada” med både hängslen och livrem på. 

I alla fall, skall det bli kul att framöver se vad jag kan klämma ut i kassaflöde månad för månad med ett kapital på 700.000 till 1 miljon kronor. Det verkliga testet blir om vi får en ordentlig sättning i marknaden och kurserna faller med 10% eller mer. Men målet är att i alla fall lyckas generera minst 20.000kr per månad i premier och kursvinster. 

Mot Sandviken!!!
/Glenn

lördag 30 januari 2021

UPDATE Januari! 2021 börjar bra…

Trots en svängig och ganska röd börs den sista veckan av januari, har Glenns portfölj fått en kanonstart på år 2021. Portföljen har stigit med hela 4,98%, att jämföra med OMXSPI index som endast mäktat med 2,54%. Portföljen kunde verkligen inte ha fått en bättre start av 2021, året då vi förväntas återgå till någon form av normalitet. Något som återgick till sin normalitet var mitt nysparande som faktiskt äntligen blev av. Känns som det var typ ett år sedan jag kunde sätta av en ordentlig slant till portföljen efter löning. 

Så här i början på året är det en del administrativt arbete som behöver göras, som att iordningställa årets budget, prognostisera årets utdelningar samt att göra en översyn av pensionspengarna. Inget betungande arbete alls, då jag finner det väldigt roligt att skissa upp kommande års intäkter och utgifter samt utdelningsprognosen för året. 

Hade en fantastik månad gällande optionspremierna och vill än en gång slå ett slag för att ställa ut optioner mot sina innehav. ”It´s the shit” om man vill generera kassaflöde. Ganska komiskt är att jag på en månad lyckas få in mer premier än vad min prognos för utdelningar säger för helåret. (22.030kr i premier för januari VS 20.481kr i utdelningar för helåret.) Se options och utdelningsschemat här

Gamestop och AMC aktierna på USA börsen har verkligen varit på allas läppar de senaste dagarna. Droppen var nog när min totalt aktieointresserade fru ställde mig frågan, om vi har några Gamestop aktier. Jag vek mig dubbel av skratt och försäkrade henne att vi inte har några Gamestop aktier. Men väldigt fascinerande att denna nyhet även når ut till mainstream och inte endast Finans-Twitter. Om deras påhitt är olagligt eller ej vill jag inte uttala mig om, men jag har verkligen svårt att känna sympati för blankande Hedge fonder, som nu gråter ut i media. Är man med i leken får man leken tåla. De borde verkligen känna till riskerna med blankning och att en aktie kan stiga oändligt, vilket kan medföra ofantliga förluster. Dominoeffekten blir ganska komiskt nu när Hedge-fonderna tvingas köpa tillbaka aktierna, som de lånat och på så vis bidrar ännu mer till snöbollseffekten i Gamestops otroliga kursresa.

Portföljhändelser
Just precis innan oron tog fart i förra veckan drabbades jag av FOMO, som så många gånger för, då jag köpte in två nya innehav på ATH nivåer. Hade jag bara väntat 3 dagar hade jag i alla fall kunnat köpa in dessa båda aktier 10% billigare. Har den senaste tiden försökt tilta över min långportfölj till lite mer tillväxtbolag, som har framtiden framför sig. Men det är som sagt dyrt och det känns alltid som att man är sist på bollen och det kanske jag är, vem vet. Men tror ändå dessa två bolag har framtiden för sig och kan fortsätta att växa. Bolagen som jag tagit in i portföljen är:

Teladoc, kan liknas vid Kry appen som vi har i Sverige. De tillhandahåller medicinsk konsultation via telefon och video. Bolaget behandlar patienter med diverse åkommor världen över. Detta tror jag verkligen är framtiden för sjukvården. Vem vill sitta flera timmar i en väntsal för att komma i kontakt med sjukvården, när man kan sitta i sin egen soffa.

Cloudflare, utvecklar molnlösningar och nätverkssäkerhet för företagskunder. Att kunna spara information i molnet tror jag kommer öka framöver. Inte minst i spåren av Corona när vi förmodligen kommer att jobba allt mer hemifrån och behöver komma åt applikationer och firma dokument på ett säkert och lättillgängligt sätt.

Flygande start för Glenn i indextävlingen och jag tror det kan bli tufft för utdelningarna mot premierna i år.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI 4,98% VS  2,54% (1 – 0)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 47kr VS 22.030kr (0 – 1) 

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Snart 1 år av pandemi
Nu har vi snart haft denna Covid pandemi i snart 1 år. Förhoppningsvis kommer vaccineringen att se till så att vi får en sommar värd att leva. Har studerat dödstalen från socialstyrelsen från den 25 januari och det är ganska häpnadsväckande siffror tycker jag. 

Totalt antal döda i Covid fram till den 25 januari: 10.464st
Under 50år: 96st
50-59år: 224st
60-69år: 602st
70-84år: 4.147st
Över 85år: 5.395st  

Totalt antal döda i särskilt boende och hemtjänst: 7.635st
Särskilt boende: 4.860st
Hemtjänst: 2.775st

Har vi verkligen lyckats skydda dem som skyddas bör? Verkar inte så…

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Är du fullt frisk och under 50år gammal så klarar du med stor sannolikhet livhanken medan om du är äldre än 60år bör du ta det försiktigt. Därför kan jag tycka att det är lite löjligt att ge sig på ungdomsidrotten och begränsa den. Det skall delas upp i smågrupper och så vidare. Jag menar vad hjälper det att dela in fotbollsträningen i tre smågrupper, när de ändå ses allihopa måndagmorgon i skolan.  

Nä, jag hoppas att Sverige tar tag i allt vad beredskap heter, för det verkar inte funnits någon vidare beredskap innan denna pandemi uppkom. Det kommer säkert komma fler pandemier framöver, som förmodligen är mycket värre och kanske även drabbar barn i större utsträckning. Sjukvården måste definitivt ha en beredskap för att kunna hantera ett stort antal IVA intagna. Bara vid misstanke om en pandemi, skall det smällas upp X antal extra tältsjukhus för akut sjukvård. Sen Ge alla de hjältar som sliter i vården en ordentlig avlöning, som måste jobba extra hårt under dessa extrema förutsättningar. Att hanteringen av våra specialboenden behöver ett rejält beredskapsprogram, för hur de skall hantera extrema situationer är väl bara ett ”Understatement”.

Snart börjar försäsongen!

/Glenn



söndag 3 januari 2021

Nya mål uppsatta för 2021 och en ny 5års plan…

Då var budgeten klar för 2021 och det är dags att dra upp årets mål samt en ny 5års plan. 

Porföljvärde 2021
När det kommer till själva portföljvärdet för år 2021, så tänker jag att jag vill komma tillbaka på banan igen och att äntligen år 6 nå en riktig milstolpe i mitt sparande, nämligen den första miljonen. Detta innebär att jag måste få portföljen att stiga med 162.000SEK i år för att nå mitt årsmål. Har en förhoppning om att bara genom mitt nysparande kunna nå upp till denna summa, men sen vet man ju aldrig vart börsen tar vägen eller om vardagslivet kommer emellan. 

Utdelningar 2021
Har under 2020 gjort mig av med en hel del högutdelande bolag och därför räknar jag inte med någon större utdelningstillväxt för portföljen. Men räknar ändå med att jag skall lyckas få in 35.000SEK i utdelningar för det kommande året. 

Optionspremier 2021
När det gäller målet för mina optionspremier, så sticker jag ut hakan rejält i år och höjer föregående års mål från 30.000SEK till 100.000SEK. Sedan jag växlade över fokus från utdelningar till options premier månad för månad har jag sett en rejäl ökning av mina premier. Under 2020 krossade jag mitt mål om 30.000SEK i utbetalda premier med hela 55.000SEK. Detta till trots att jag hade en miserabel mars månad(p.g.a för hög risk), då jag gick back med -54.000SEK på mina optionspremier. Därför känner jag mig ändå ganska okej med att jag skulle kunna dra in ett 6-siffrigt belopp i bara premier under 2021. Årets mål blir 100.000SEK i utbetalda premier. För att nå detta mål kommer jag att behöva nyttja belåning av optionsportföljen när bra läge uppstår.

5-års planen
Kort och gott skall portföljvärdet överstiga 2.000.000SEK den 31 dec 2025.

Kolla in mina samlade mål här.

Lycka till med ert sparande 2021!
/Glenn